Windows tidak dapat mengkonfigurasi satu atau lebih komponen sistem

Sekiranya anda menerima mesej ralat, Windows tidak dapat mengkonfigurasi satu atau lebih komponen sistem , semasa memasang atau menaik taraf Windows 10, maka siaran ini akan dapat membantu anda.

Windows tidak dapat mengkonfigurasi satu atau lebih komponen sistem

Sebilangan pengguna juga telah melaporkan mesej ralat berikut:

Windows tidak dapat mengkonfigurasi satu atau lebih komponen sistem. Untuk memasang windows mulakan semula komputer dengan kod ralat 0xc1900101-0x30018.

Sekiranya anda menganalisis log Rollback Windows 10, anda mungkin menemui bahagian dengan "iissetup.exe" yang berkaitan dengan pengguguran. Proses peningkatan biasanya selesai lebih dari 50% dan kemudian tersekat, dan kemudian kembali, menghasilkan log ralat ini.

Windows tidak dapat mengkonfigurasi satu atau lebih komponen sistem

Kesalahan ini - Windows tidak dapat mengkonfigurasi satu atau lebih komponen sistem , muncul semasa peningkatan Windows 10 berkaitan dengan IIS atau Internet Information Services pada Windows 10. Untuk beberapa sebab, ia menyekat pemasangan, menyebabkan masalah. Mari lihat bagaimana kita dapat menyelesaikan ralat ini:

  1. Keluarkan IIS dari Ciri Windows
  2. Namakan semula Folder inetsrv
  3. Pindahkan folder berkaitan IIS ke pemacu lain

Ikuti ketiga-tiga langkah, satu demi satu.

1] Keluarkan IIS dari Ciri Windows

Nyahpasang IIS dari Program dan ciri

IIS dipasang dari Ciri Windows. Terdapat di Panel Kawalan> Program. Pergi ke sana, dan kemudian hapus centang kotak di sebelah Perkhidmatan Maklumat Internet .

Klik pada butang OK untuk mengesahkan. Prosesnya akan membuang semua program, perkhidmatan, dan folder yang berkaitan dari Windows. Sekiranya anda mahu, anda boleh memasangnya kemudian dari sini atau menggunakan pemasang luar talian dari laman web Microsoft.

2] Namakan semula folder inetsrv

Namakan semula Folder inetsrv

Apabila anda menyahpasang IIS dari ciri Windows, folder tersebut juga harus mengeluarkan folder. Sekiranya tidak, kita harus menghapus folder yang berkaitan dengan perkhidmatan secara manual.

Boot ke Mod Pemulihan Lanjutan, dan kemudian buka Prompt Perintah

Namakan semula folder C: \ Windows \ system32 \ inetsrv kepada apa-apa seperti, katakanlah, inetsrv.old dengan menggunakan arahan di bawah-

namakan semula C: \ Windows \ system32 \ inetsrv inetsrv.old

Program iissetup.exe, yang bertanggungjawab untuk semua perkhidmatan IIS di Windows, terletak di folder ini.

3] Pindahkan folder berkaitan IIS ke pemacu lain

Windows tidak dapat mengkonfigurasi satu atau lebih komponen sistem

  • Ketik services.msc dalam arahan Run dan tekan Enter untuk membuka pengurus Perkhidmatan Windows.
  • Cari Perkhidmatan Pembantu Host Aplikasi, dan hentikannya.
  • Seterusnya, ambil hak milik folder WinSxS.
  • Kemudian pindahkan folder * windows-iis *. * Ke folder sandaran pada pemacu lain.

Pindahkan folder windows-iis

Anda boleh membuat carian menggunakan * windows-iis *. * Kata kunci di kotak carian. Hasil carian akan kelihatan seperti gambar di atas. Setelah output carian selesai, gunakan Ctrl + X, dan tampalkannya ke beberapa folder sandaran windows-iis lain yang lebih lama, misalnya.

Setelah selesai, mulakan proses Pembaruan Windows 10, dan anda seharusnya dapat menyelesaikannya kali ini. Semasa kemas kini, kebetulan Updater dapat kembali ke peratusan tertentu, dan kemudian maju ke depan.

Setelah kemas kini selesai, hapus folder C: \ Windows \ System32 \ inetsrv.old , dan folder sandaran windows-iis-backup. Sekiranya diperlukan, Windows akan mencipta folder ini atau apabila IIS dipasang semula.

Kami harap langkah-langkah ini mudah diikuti, dan anda dapat menyelesaikan kemas kini Windows 10 atau peningkatan Ciri tanpa masalah.

Windows tidak dapat mengkonfigurasi satu atau lebih komponen sistem