Lumpuhkan Petunjuk Bar Charms di Windows 8

Salah satu ciri di Windows 8 yang mungkin menjengkelkan adalah pengaktifan bar pesona semasa tetikus anda bergerak ke sudut kanan. Walaupun ciri di Windows 8 membolehkan anda mengakses tetapan dan melakukan carian dengan cepat semasa berada di persekitaran UI Moden, ini muncul berkali-kali ketika penunjuk tetikus secara tidak sengaja menghampiri sudut kanan atas atau bawah skrin.

Masalahnya bagaimanapun dapat diatasi dengan sedikit penyuntingan pendaftaran. Terdapat peretasan pendaftaran yang membolehkan anda mematikan bar Charms sepenuhnya tetapi itu mungkin tidak terbukti berguna. Jadi, ada yang mudah. Terdapat nilai registri yang dapat ditambahkan ke editor pendaftaran agar bar pesona tidak muncul ketika tetikus bergerak ke sudut kanan.

Lumpuhkan bar Charms Windows 8

Anda boleh klik kanan pada Windows 8.1 Taskbar dan pilih sifat untuk membuka kotak Taskbar Properties. Di bawah tab Navigasi, hapus centang Bila saya menunjuk ke sudut kanan atas menunjukkan pilihan daya tarikan .

lumpuhkan-pesona-petunjuk-tingkap-8-1

Klik Guna dan keluar. Perhatikan bahawa ini akan mematikan bar Charms, hanya apabila anda menunjuk ke sudut kanan atas.

Ada jalan keluar lain, dengan mengedit pendaftaran.

Buka 'Registry Editor' terlebih dahulu. Untuk melakukannya, klik kanan di sudut kiri bawah untuk membuka menu Win + X, pilih Run, ketik regedit.exe dan tekan Enter.

Sekarang, dalam 'Registry Editor' Windows yang terbuka di skrin komputer anda mencari kunci berikut:

HKEY_CURRENT_USER \ Software \ Microsoft \ Windows \ CurrentVersion \ ImmersiveShell

Di sini, anda dikehendaki membuat kunci baru. Klik kanan di panel kanan> Baru> Kekunci dan beri nama EdgeUI .

Klik pada kekunci EdgeUI yang baru dibuat dan di panel kanan, klik kanan dan pilih Baru> Nilai DWORD (32-bit). Nama itu DisableCharmsHint dan menetapkan nilai 1 kepadanya. Klik OK dan keluar dari Registry Editor.

Anda sekarang akan menyedari bahawa apabila anda menggerakkan tetikus ke sudut kanan atas atau bawah, bar pesona tidak akan muncul.

Untuk memunculkan Charms Bar, anda perlu menggerakkan tetikus ke sudut kanan atas atau bawah dan kemudian memindahkannya ke tengah-tengah skrin. Bar itu akan muncul Charms Bar. Atau anda juga boleh menggunakan kekunci panas Win + C !

Untuk memulihkan caj, hapus kunci EdgeUI. Ingatlah untuk membuat titik pemulihan sistem terlebih dahulu sebelum mengedit pendaftaran.