FIX sihost.exe atau ctfmom.exe Ralat Keras Tidak Diketahui pada Windows 10

Kesalahan Keras Tidak Diketahui yang muncul di Windows 10 boleh menjadi situasi yang tidak menyenangkan. Kejadian itu membawa kepada hilangnya ikon Desktop secara tiba-tiba, pembekuan bar tugas dan menghitamkan skrin. Setiap kali anda mencuba melancarkan Windows, sistem akan memancarkan mesej yang menyatakan bahawa itu adalah kesalahan kritikal dan beberapa aplikasi (Mula dan Cortana) tidak akan berfungsi.

Setelah sedikit penyiasatan, anda mendapati sihost.exe tidak bertindak balas dan ini bertanggungjawab untuk Ralat Keras Tidak Dikenal c000021a muncul. Fail Sihost.exe mewakili Shell Infrastructure Host yang kebetulan menjadi komponen teras persekitaran Windows. Host Windows Infrastruktur Shell ini yang bertanggungjawab terutamanya untuk mengendalikan beberapa elemen grafik antara muka OS seperti menu Mula dan ketelusan bar tugas.

Mesej ralat

Oleh itu, jika SIHost atau Shell Infrastructure Host dihentikan, rosak atau dikeluarkan, akan ada masalah dengan keseluruhan fungsi sistem operasi, dan anda akan mendapat ralat ini.

Begitu juga, Ralat Keras Tidak Dikenal ctfmom.exe mungkin timbul kerana pemacu yang tidak serasi yang dipasang di komputer. cftmom adalah proses yang mengenal pasti input seperti tulisan tangan, bahasa, dan lain-lain dan dengan itu mengawal fungsi tingkah laku latar belakang.

Tindakan apa yang harus diikuti setelah itu untuk menyelesaikan masalah tersebut? Kami cuba melihat beberapa penyelesaian di sini.

Betulkan Ralat Keras Tidak Dikenal di Windows

Pertama, anda harus berusaha untuk mengetahui aplikasi mana yang bertanggungjawab untuk menjalankan fail sihost.exe. Sekiranya diperlukan, kemas kini / pasang semula aplikasi atau hapus sementara.

Pemeriksa Fail Sistem

Seterusnya, anda boleh menjalankan Pemeriksa Fail Sistem. Pemeriksa Fail Sistem atau sfc.exe adalah utiliti dalam Microsoft Windows yang terletak di folder C: \ Windows \ System32. Utiliti ini membolehkan pengguna mengimbas dan memulihkan fail sistem Windows yang rosak. Sebelum melangkah lebih jauh, anda harus terlebih dahulu menentukan apakah sihost.exe di komputer anda adalah Trojan yang harus anda hapus, atau apakah itu adalah fail milik aplikasi Windows / dipercayai.

Gunakan Pemulihan Sistem

Terdapat beberapa cara untuk membuat sandaran PC anda. Salah satunya ialah mewujudkan titik pemulihan. Anda boleh memulihkan komputer anda menggunakan Pemulihan Sistem ke titik waktu yang lebih awal. Titik pemulihan dibuat secara automatik setiap minggu oleh Pemulihan Sistem dan apabila PC anda mengesan perubahan.

Selesaikan masalah dalam keadaan Boot Bersih

Clean Boot State merujuk kepada proses memulakan sistem komputer dengan hanya fail dan perkhidmatan paling penting yang diperlukan oleh OS. Ini digunakan untuk mendiagnosis dan menyelesaikan masalah Windows canggih. Jika komputer anda tidak dapat dijalankan secara normal, atau jika anda menerima kesalahan semasa anda memulakan komputer yang tidak dapat anda kenal pasti, anda dapat mempertimbangkan untuk melakukan "boot bersih".

Apabila anda menghidupkan komputer dalam boot bersih, komputer dimulakan dengan menggunakan set pemacu minimum dan program permulaan yang telah dipilih, dan kerana komputer dimulakan dengan set pemacu minimum, beberapa program mungkin tidak berfungsi seperti yang anda harapkan.

Harap sesuatu di sini dapat menolong anda!

Mesej ralat