Tidak Dikenal Tidak Dimulakan - Tidak dapat memulakan cakera pada Windows 10

Sekiranya anda telah memasang cakera keras dalaman atau luaran baru atau SSD, dan statusnya di sebelah kiri Alat Pengurusan Cakera memaparkan Tidak Dikenal Tidak Dimulai maka ini bermaksud bahawa Windows tidak dapat memulakan cakera dan oleh itu anda tidak dapat menggunakan cakera keras atau SSD. Ini boleh berlaku secara rawak walaupun dengan pemacu yang ada dan jika anda menghadapi ralat ini, inilah yang boleh anda lakukan mengenainya.

Menyelesaikan masalah mesej ralat Pengurusan Cakera

Tidak Dikenal Tidak Dimulakan - Tidak dapat memulakan cakera

Seringkali partition atau drive anda tidak muncul di File Explorer. Untuk memeriksa sama ada ia secara fizikal, buka Pengurusan Cakera. Periksa sama ada anda melihatnya sebagai Tidak Dimulakan. Sekiranya ya, ini bermaksud bahawa cakera tidak mempunyai tanda tangan yang sah, iaitu, disk tidak didaftarkan dengan betul pada sistem. Cakera didaftarkan semasa anda memformatnya sekurang-kurangnya sekali. Sekiranya cakera tersedia sebelum ini, mungkin disk itu mungkin rosak.

Untuk memperbaiki ralat Tidak Dikenal Tidak Dimulakan ini, ikuti cadangan berikut:

  1. Memulakan cakera secara manual
  2. Bawa dalam talian & Tambah Huruf Pemacu
  3. Periksa Pengurus Peranti untuk masalah
  4. Periksa kabel secara fizikal.

1] Memulakan cakera secara manual

Untuk memulakan pemacu secara manual, menggunakan menu WinX, buka Pengurusan Disk. Di sini anda boleh menemui cakera yang tidak dimulakan. Klik kanan pada cakera dan pilih pilihan Memulakan Disk .

Pada langkah seterusnya, anda perlu memilih gaya partition. Dianjurkan untuk menggunakan MBR dan bukannya GPT atau GUID Partition Table. Setelah mengklik butang OK, cakera anda harus dimulakan dan dijalankan tanpa sebarang kesalahan.

Ini adalah penyelesaian yang paling biasa dan berkesan untuk masalah ini.

2] Bawalah Dalam Talian & Tambah Huruf Pemacu

  • Sekiranya dalam Pengurusan Cakera, kelihatannya Tidak Langsung, kemudian klik kanan, dan pilih Dalam Talian.
  • Sekiranya cakera sudah dalam talian tetapi tidak mempunyai huruf pemacu (mis. C, D, E, dll.) Maka klik kanan, dan pilih tukar huruf pemacu, dan jalan. Pilih surat yang belum diperuntukkan.
  • Terakhir, anda boleh memilih untuk memformatnya dalam NTFS atau FAT32. Sekiranya anda menggunakan 64bit, pastikan untuk menggunakan NTFS. Ini akan membuang semua data dari cakera anda.

3] Periksa Pengurus Peranti untuk masalah

Ada kemungkinan bahawa kerana masalah pemacu, cakera keras tidak berfungsi dengan baik. Adalah idea yang baik untuk memeriksa Pengurus Drive untuk melihat bahawa senarai pemacu mempunyai tanda seru kuning di sebelahnya. Sekiranya demikian:

  • Klik kanan pada senarai pemacu keras dan pilih nyahpasang pemacu.
  • Seterusnya, klik pada Tindakan, dan jalankan Imbas untuk perubahan perkakasan.

4] Periksa kabel secara fizikal

Sekiranya anda melihat masalah ini dengan cakera keras dalaman atau SSD, anda harus memastikan sama ada wayar disambungkan dengan baik dan berfungsi atau tidak. Harus ada dua kabel:

  1. Salah satunya ialah kabel kuasa yang harus disambungkan ke SMPS anda
  2. Yang lain harus disambungkan ke papan induk anda

Sekiranya ada kabel yang hilang atau tidak berfungsi dengan betul, anda akan menghadapi masalah ini. Cuba ubahnya dan lihat apakah itu membantu.

Baca berkaitan : Menyelesaikan masalah mesej ralat Pengurusan Cakera yang biasa.

Original text


Menyelesaikan masalah mesej ralat Pengurusan Cakera yang biasa