Betulkan Surface Pro atau Surface Book Camera tidak berfungsi

Ada banyak yang akan menggunakan kamera komputer riba mereka untuk perjumpaan dalam talian atau streaming langsung atau mungkin hanya memanggil orang yang mereka sayangi untuk perayaan, dan jika kamera itu berhenti berfungsi, ada banyak masalah. Sekiranya Surface Pro 4 atau Surface Book menghadap ke belakang / depan Kamera tidak berfungsi dan tidak kelihatan di Pengurus Peranti, maka berikut adalah cara anda dapat menyelesaikan masalah tersebut. Kami akan mencadangkan anda sekumpulan petua sekiranya Surface atau Windows 10 OS anda tidak mengesan Kamera walaupun terdapat di sana.

Surface Pro Camera tidak berfungsi

Surface Pro Camera tidak berfungsi

1] Kemas kini aplikasi Kamera dari Kedai Microsoft

Ada kemungkinan kemas kini ke aplikasi Kamera dapat dipulihkan. Buka aplikasi Kamera dengan mengikuti pautan, atau cari Windows Camera di Kedai Microsoft, dan lihat apakah ada kemas kini. Sekiranya ya, kemas kini dengan segera, dan periksa apakah masalah itu diselesaikan untuk anda.

2] Rollback atau Kemas kini pemacu Kamera

Setiap perkakasan memerlukan pemacu supaya dapat berfungsi dengan baik. Anda mungkin perlu kembali ke pemacu lama di mana ia berfungsi untuk anda, atau mengemas kini ke versi terbaru. Mula-mula, cuba putar balik, dan kemudian kemas kini jika itu tidak berfungsi.

  • Buka Device Manager menggunakan pintasan WIN + X + M, dan klik pada anak panah di sebelah Imaging devices .
  • Klik kanan pada Microsoft Camera Front atau Microsoft Camera Rear.
    1. Pergi ke Properties, dan lihat apakah anda mempunyai pilihan untuk Rollback. Sekiranya ya, maka putar balik, dan lihat apakah kamera berfungsi untuk anda.
    2. Sekiranya tidak, klik pada Perisian Pemacu Kemas Kini, ini akan memulakan Pembaruan Windows untuk mencari pemacu baru untuk Kamera Windows. Anda akan mendapat pilihan untuk Mencari perisian pemacu yang dikemas kini secara automatik.

Anda mungkin mahu menghidupkan semula PC Windows 10 anda dan kemudian menggunakan perisian kamera untuk melihat apakah ia sesuai untuk anda.

3] Jalankan penyelesai masalah Perkakasan dan Peranti

Sekiranya masalah berlanjutan, kami mencadangkan agar anda menjalankan Penyelesai masalah perkakasan dan peranti. Pergi ke Tetapan> Kemas kini dan Keselamatan> Selesaikan Masalah> Perkakasan dan Peranti> klik pada Jalankan penyelesai masalah .

4] Lumpuhkan / Aktifkan Kamera dari UEFI

UEFI adalah versi BIOS yang ditingkatkan yang berfungsi pada tahap perkakasan. Ia membolehkan anda mengaktifkan dan mematikan perkakasan. Boot ke UEFI, dan kemudian matikan kamera.

Boot semula ke Windows 10. Mulakan semula PC anda, dan boot semula ke UEFI, dan kemudian aktifkan. Ini akan memaksa Windows 10 untuk mengesan perkakasan baru, dan memasang semula pemacu juga.

Mudah-mudahan, salah satu penyelesaian ini dapat membantu anda mengetahui mengapa Kamera Surface Pro anda tidak berfungsi, dan kemudian menjadikannya berfungsi jika penyelesaiannya sesuai untuk anda.

Surface Pro Camera tidak berfungsi