Cara Menjalankan sebagai pengguna yang berbeza di Windows 10

Di Windows 10/8/7, anda boleh melakukan kedua tindakan - Jalankan sebagai Pentadbir dan Jalankan sebagai pengguna yang berbeza , dengan mudah. Dalam catatan ini, kami akan menunjukkan kepada anda bagaimana anda dapat Menjalankan program sebagai pengguna yang berbeza .

Jalankan sebagai pengguna yang berbeza

Jalankan sebagai pengguna yang berbeza

Untuk Menjalankan program sebagai pengguna yang berbeza, cukup tekan kekunci Shift dan klik kanan pada jalan pintas atau boleh dilaksanakan yang anda ingin Jalankan sebagai pengguna yang berbeza .

Dari menu konteks klik kanan, pilih Jalankan sebagai pengguna yang berbeza.

Ini berguna apabila anda ingin menggunakan ciri "Jalankan sebagai" untuk memulakan program sebagai pentadbir, apabila anda log masuk sebagai ahli kumpulan lain, seperti Kumpulan Pengguna atau Kumpulan Pengguna Kuasa dan sebagainya.

Walau bagaimanapun, pada Windows Server 2008, Shift + Klik kanan tidak menawarkan pilihan Jalankan sebagai pengguna lain !

Ini ditawarkan di Windows 10, Windows 8, dan Windows 7. Itu juga ditawarkan di Windows XP, tetapi tidak di Windows Vista.

Sekiranya anda mahu, anda boleh menambahkan arahan Run ini sebagai pengguna yang berbeza secara kekal ke menu konteks klik kanan biasa anda dengan memuat turun dan menjalankan ShellRunAs dari Microsoft.

Utiliti RunAs ini berguna untuk melancarkan program di bawah akaun yang berbeza, tetapi tidak mudah jika anda pengguna Explorer yang berat.