Casis Terganggu ... Kesalahan Maut ... Sistem Dihentikan

Sekiranya anda menerima mesej ralat yang mengatakan Chassis Intruded, Fatal Error… Sistem Dihentikan pada monitor; ini bermaksud bahawa Chasis atau kabinet yang memegang motherboard, CPU, GPU, dan lain-lain terbuka. Ini adalah ciri keselamatan yang ditawarkan oleh beberapa OEM di mana penyambung yang terdapat di papan induk dapat mengesan sama ada komponen casis telah dikeluarkan atau diganti. Beberapa OEM juga menawarkan pembesar suara onboard atau casis PC yang mati dalam keadaan seperti ini.

Casis diceroboh! Ralat Fatal ... Sistem dihentikan

Casis Terganggu ... Kesalahan Maut ... Sistem dihentikan

Ini adalah masalah perkakasan, dan dalam kebanyakan situasi, anda perlu meletakkan pelompat kembali pada papan induk dengan pin dan label casis berlabel pin. Kadang kala OEM menawarkan suis sederhana yang bersenjata secara automatik semasa anda menutup casis dengan betul. Oleh itu, periksa apakah itu masalah yang anda hadapi.

Sekiranya ini tidak menyelesaikan masalah anda, dan sementara anda mungkin dapat masuk ke Windows dengan but yang hangat, Windows Boot biasa tidak berfungsi. Ini agak positif positif, dan ada kaitan dengan keadaan RAM RTC atau BIOS. Anda mungkin harus mematikan ciri pencerobohan Chassis sepenuhnya untuk menghilangkan mesej ralat ini.

1] Clear CMOS : Ini dapat dilakukan dengan mudah dengan memendekkan dua pin yang berada di papan induk bersebelahan. Ini mungkin berbeza dari OEM ke OEM, tetapi asasnya tetap sama dengan CMOS yang jelas. Anda mungkin perlu memuat turun manual dari laman web OEM untuk mencari lokasi pin.

2] Boot ke BIOS : Mulakan komputer anda dan tekan DEL atau kekunci F2 untuk masuk ke BIOS. Semuanya akan ditetapkan ke lalai setelah anda menetapkan semula CMOS.

3] Lumpuhkan pencerobohan Chassis: Cari ciri pencerobohan Chassis di BIOS anda. Ini mungkin dalam keadaan keselamatan dan mematikan ciri itu.

4] Konfigurasikan semula BIOS: Setelah mematikan ciri Chassis, anda harus mengkonfigurasi semula BIOS anda seperti yang anda harapkan atau sebelum tetapan semula.

Ini akan membantu anda menyelesaikan masalah pencerobohan Chassis. Sekiranya anda masih tidak dapat memperbaikinya, anda mungkin perlu melepaskan wayar yang bertanggungjawab untuk mengesan pencerobohan. Maklumat untuk ini akan terdapat dalam manual papan induk.

Casis Terganggu ... Kesalahan Maut ... Sistem dihentikan