Cara membetulkan Ralat 1084 untuk DCOM pada Windows 10

DCOM adalah modul pada komputer Windows, yang membolehkan komputer tersebut menjalankan program melalui rangkaian ke komputer lain. Ini adalah akronim yang bermaksud Model Objek Komponen Terdistribusi dan merupakan komponen perisian dari Microsoft yang membolehkan objek COM berkomunikasi antara satu sama lain semasa program itu berjalan dari jarak jauh melalui rangkaian. Sambungan lain dari model DCOM dipanggil Model COM . Kedua-duanya bekerjasama agar tugas yang dimaksudkan dapat dilaksanakan. Terdapat 3 komponen yang menjadikan modul ini berfungsi. Mereka adalah CLSID atau Class Identifier, PROGID atau Programmatic Identifier dan APPID atau Application Identifier.

Ralat DCOM 1084

Betulkan Ralat DCOM 1084

DCOM mungkin menghadapi ralat 1084 pada Windows 10. Oleh kerana itu, pelaksanaan program anda pada komputer jauh di rangkaian akan terganggu. Sekiranya DCOM mendapat ralat 1084 ketika cuba memulakan perkhidmatan, menjalankan DISM atau dalam senario lain, di Log Peristiwa, di Windows, maka cadangan ini dapat membantu anda.

  1. Periksa status Pelancaran Proses Pelayan DCOM atau Perkhidmatan DCOMLAUNCH dan 3 kebergantungannya.
  2. Selesaikan masalah di Clean Boot State untuk melihat Perkhidmatan pihak ketiga mana yang menyebabkan masalah ini.
  3. Jalankan DISM
  4. Tetapkan semula PC ini tanpa kehilangan fail pengguna.

1] Periksa status Pelancaran Proses Pelayan DCOM atau Perkhidmatan DCOMLAUNCH dan 3 kebergantungannya

Perkhidmatan DCOMLAUNCH melancarkan pelayan COM dan DCOM sebagai tindak balas terhadap permintaan pengaktifan objek. Sekiranya perkhidmatan ini dihentikan atau dilumpuhkan, program yang menggunakan COM atau DCOM tidak akan berfungsi dengan baik. Sangat disarankan agar perkhidmatan DCOMLAUNCH anda berjalan.

Cari Perkhidmatandi kotak carian Cortana, klik pada ikon Perkhidmatan dan buka Pengurus Perkhidmatan di tetingkap baru . Atau tekan sahaja kombinasi butang WINKEY + R untuk melancarkan tetingkap Run . Ketik services.msc dan tekan Enter untuk membuka utiliti Perkhidmatan yang sama.

Untuk perkhidmatan berikut,

  • Pelancar Proses Perkhidmatan DCOM.
  • Latar Belakang Tugas Perkhidmatan Infrastruktur.
  • Pengurus Sesi Tempatan.
  • Panggilan Prosedur Jauh (RPC).

Klik kanan pada mereka satu persatu.

Klik pada Properties. Untuk drop-down Jenis Permulaan, pilih Automatik. Dan pastikan semuanya berjalan .

Klik OK untuk masing-masing.

2] Selesaikan masalah di Clean Boot State untuk melihat Perkhidmatan pihak ketiga mana yang menyebabkan masalah ini

Anda boleh menyelesaikan masalah lebih jauh secara manual dengan melakukan Clean Boot. Clean Boot memulakan sistem dengan pemacu minimum dan program permulaan. Apabila anda menghidupkan komputer dalam boot bersih, komputer dimulakan dengan menggunakan set pemacu minimum dan program permulaan yang telah dipilih, dan kerana komputer dimulakan dengan set pemacu minimum, beberapa program mungkin tidak berfungsi seperti yang anda harapkan.

Penyelesaian masalah boot-bersih dirancang untuk mengasingkan masalah prestasi. Untuk melakukan penyelesaian masalah boot-boot, anda mesti mematikan atau mengaktifkan satu proses pada satu masa, dan kemudian hidupkan semula komputer selepas setiap tindakan. Sekiranya masalah itu hilang, anda tahu bahawa ini adalah proses terakhir yang menimbulkan masalah.

3] Gunakan Perintah DISM

Untuk melakukannya, tekan kombinasi WINKEY + X dan klik pada Command Prompt (Admin).

Sekarang masukkan tiga perintah berikut secara berurutan dan satu demi satu:

Ketepikan / Dalam Talian / Pembersihan-Imej / Pemeriksaan Kesihatan Kekalahan / Dalam Talian / Pembersihan-Imej / ImbasanKesalahan Kesihatan / Dalam Talian / Pembersihan-Imej / Pulihkan Kesihatan

Biarkan perintah DISM ini berjalan dan tunggu sehingga perintah tersebut dilaksanakan.

4] Tetapkan semula PC ini tanpa kehilangan fail pengguna

Ikuti panduan kami untuk Tetapkan semula komputer Windows 10 anda. Pastikan anda memilih pilihan Simpan fail saya .

Ikuti arahan lain di skrin dan biarkan memasang semula Windows 10 di komputer anda tanpa menghapus fail anda.

Nyalakan semula komputer anda dan periksa apakah itu memperbaiki kesilapan anda.

Semoga pembaikan ini dapat membantu!