Cara Mematikan tanda Perenggan di Microsoft Word

Seperti simbol pemformatan lain, Tanda Ayat dapat sangat membantu. Tetapi anda boleh mematikan tanda Perenggan ini di Word jika anda mahu. Ketika mengenal pasti pemproses kata terbaik untuk Sistem Operasi Windows, tidak ada pesaing yang lebih baik daripada Microsoft Word . Perisian ini telah wujud selama beberapa dekad sekarang, dan dari masa ke masa telah menjadi sangat hebat dengan ciri-ciri yang kaya.

Salah satu ciri MS Word yang luar biasa adalah kemampuan pengguna untuk melihat pelbagai simbol yang sangat penting untuk memformat teks dalam dokumen. Tidak diragukan lagi ini adalah satu ciri hebat, tetapi adakah anda pernah membuka dokumen Word untuk mendapatkannya penuh dengan simbol perenggan? Seperti simbol pemformatan lain, simbol perenggan dapat sangat membantu dalam beberapa kes. Tetapi, dalam beberapa keadaan, simbol-simbol ini dapat menjadikan dokumen lebih sukar untuk dibaca kerana teks tersebut kelihatan sibuk. Nasib baik, anda boleh menghidupkan dan mematikan simbol perenggan di Microsoft Word dan mudah dilakukan.

Apakah Simbol Perenggan atau Tanda di Word

Microsoft Word menyertakan beberapa pilihan untuk memformat dokumen, salah satunya, seperti yang kita katakan, adalah melihat tanda yang tidak terlihat yang meliputi spasi, tab, dan perenggan. Dalam contoh simbol perenggan misalnya, sebagai pengganti untuk memiliki ruang kosong di tempat perenggan baru, simbol “¶” muncul sebagai pengganti perenggan. Sederhananya, setiap kali perenggan baru dibuat dalam dokumen Word, simbol perenggan ini ditambahkan ke tempat perenggan itu dimulai. Ciri ini digunakan terutamanya untuk tugas pemformatan lanjutan. Ini sangat berguna bagi mereka yang perlu melihat apakah ada perenggan di halaman kosong dalam dokumen atau ketika pengguna ingin memformat atau membersihkan dokumen. Tetapi sekali lagi, simbol seperti itu menjadikan dokumen lebih sukar untuk dibaca, kerana dokumen tersebut melumpuhkannya dengan banyak simbol.

Secara lalai, simbol perenggan di Microsoft Word disembunyikan, tetapi pengguna dapat mengaktifkan atau menonaktifkannya di Word sesuai dengan keperluan mereka.

Matikan tanda Perenggan di Microsoft Word

Di sini kita membincangkan dua teknik berbeza yang boleh anda jalankan untuk menghidupkan dan mematikan simbol perenggan di Microsoft Word:

1] Gunakan butang Sembunyikan / Tunjukkan tanda perenggan yang terdapat di bar alat

MS Word mempunyai butang terpisah untuk menghidupkan dan mematikan simbol perenggan, ia disebut butang tanda pemformatan. Butang ini kelihatan seperti ini '¶' dan terdapat dalam ' Kumpulan Perenggan ' pada bar alat MS Word. Menggunakan Tombol Tunjuk / Sembunyikan Pemformatan Tanda sangat luar biasa, ikuti langkah-langkah berikut:

Simbol Perenggan

  1. Lancarkan Microsoft Word
  2. Pergi ke tab 'Home' atau bar alat utama pada dokumen Microsoft Word.
  3. Cari kumpulan ' Perenggan ' pada bar alat.
  4. Kenalpasti butang ' Show / Hide Formatting Marks ' yang kelihatan seperti ini - '¶'.
  5. Untuk mengaktifkan ' Paragraph Symbol' klik pada butang Formatting Marks.

Simbol Perenggan

Sekiranya anda mahu mematikannya, anda perlu mengkliknya sekali lagi.

Kaedah ini sangat mudah dan mudah digunakan, tetapi banyak pengguna melaporkan bahawa ia tidak berfungsi. Hal ini berlaku terutama bagi mereka yang hanya menggunakan simbol peragaan Word dan menyembunyikan semua simbol pemformatan lain yang digunakan oleh pemproses Microsoft Word. Sekiranya kaedah ini tidak sesuai untuk anda, cuba kaedah yang disebutkan seterusnya.

Bacaan berkaitan : Cara menghapus halaman kosong di akhir dokumen Microsoft Word.

2] Mengeluarkan Simbol Perenggan di Word dengan mengkonfigurasi Pilihan

Kaedah ini akan membimbing anda untuk membuka kotak dialog Opsi Kata, dan kemudian mengkonfigurasi pilihan kata Microsoft untuk menghidupkan / mematikan simbol perenggan. Lakukan seperti berikut:

1] Dalam perkataan Microsoft, klik pada ' Fail'

2] Sekarang, pilih ' Pilihan' untuk membuka kotak dialog Pilihan Kata.

3] Pada kotak dialog Pilihan Kata, klik pada ' Paparan'.

Cara Mematikan tanda Perenggan di Microsoft Word

4] Dalam pilihan 'Paparan' cari bahagian bertanda ' Sentiasa Tunjukkan Tanda Pemformatan Ini di Skrin '.

Simbol Perenggan

5] Dalam senarai, anda akan melihat kotak centang berlabel ' tanda perenggan ', centang kotak jika anda ingin mengaktifkan tanda perenggan pada dokumen perkataan anda.

Anda juga boleh mencabut tanda pemformatan lain dengan kaedah yang sama, seperti teks tersembunyi, watak tab, sauh objek, dan spasi.

6] Klik butang ' OK' yang muncul di bawah untuk menyimpan perubahan.

Setelah selesai, tanda perenggan akan muncul di salah satu dokumen berikutnya. Untuk membuang tanda perenggan, ikuti prosedur yang sama, dan hapus centang pilihan ' Tanda perenggan ' di kotak ' Opsyen Kata' dialog .

Setelah memeriksa pilihan tanda Perenggan di kotak dialog Pilihan Kata, butang Laman Utama> ¶ Tunjukkan / Sembunyikan tidak akan dapat menyembunyikan tanda perenggan.

Walaupun simbol perenggan dapat sangat membantu dalam beberapa keadaan, dalam keadaan normal mereka hanya menjadikan teks dalam dokumen kelihatan rumit dan padat. Kami harap panduan ini dapat membantu anda menangani simbol perenggan dalam kata Microsoft dengan cara yang terbaik.

Simbol Perenggan