Windows Search Indexer tidak berfungsi pada Windows 10

Sekiranya Windows Search atau Search Indexer tidak berfungsi dengan baik atau tidak akan dimulakan di Windows 10/8/7, maka post penyelesaian masalah ini dapat membantu anda menyelesaikan masalah. Anda boleh mencuba cadangan mengikut urutan yang anda mahukan, tetapi ingatlah untuk membuat titik pemulihan sistem terlebih dahulu, sebelum anda memulakannya.

Windows Search Indexer tidak berfungsi

Sekiranya mencari di Windows 10/8/7 / Vista, anda mendapat mesej:

Carian Gagal Memulakan

Cubalah langkah berikut:

1] Membina semula Indeks Carian

Untuk membina semula indeks carian , Buka Panel Kawalan> Sistem & Penyelenggaraan> Pilihan Pengindeksan. Dalam Pilihan Lanjutan, Klik Pulihkan Lalai dan juga Bangunkan Indeks. Klik OK.

Windows Search Indexer tidak berfungsi

Seterusnya, ketik 'perkhidmatan' di Bar Carian Menu Mula anda, dan mulakan Perkhidmatan. Tatal ke bawah ke 'Windows Search Service', dan pastikan ia diatur pada Automatik dan Berjalan. Mulakan semula Perkhidmatan ini. Anda juga harus memastikan bahawa RPC (Panggilan Prosedur Jauh) berjalan dan diatur secara automatik.

2] Sekiranya anda mendapati bahawa Pengindeksan anda tidak berjalan, atau Butang Lanjutan berwarna kelabu dan anda mendapat mesej:

Menunggu untuk menerima status pengindeksan

atau

Pengindeks Carian Microsoft Windows Berhenti Berfungsi Dan Ditutup

... maka ada kemungkinan kunci Pendaftaran berikut mungkin rosak:

HKEY_LOCAL_MACHINE \ SOFTWARE \ Microsoft \ Windows Search

Buka Regedit dan arahkan ke kunci yang disebutkan di atas. Di panel kanan, klik dua kali pada SetupCompletedSu Berjaya . Pastikan Data Nilai 0 , iaitu angka sifar. Klik OK. But semula.

Prosedur ini akan menetapkan semula Carian Windows anda sepenuhnya, membina semula indeks dan menetapkan semula crawl dan tetapan pengindeksan anda yang lain.

3] Walaupun Perkhidmatan Carian Windows anda diatur pada Automatik, anda tidak dapat Memulakan perkhidmatan; tetapi sebaliknya, anda mendapat mesej ralat berikut:

Windows tidak dapat memulakan Pencarian Windows di Komputer Tempatan

Mesej Ralat

Saya mencadangkan agar anda melihat Event Viewer untuk memeriksa Log Sistem. Untuk melakukannya, cukup ketik acara di bar carian menu permulaan Windows dan tekan enter. Di sebelah kiri, klik Sistem, untuk melihat log.

Penonton Acara

Perhatikan ID Peristiwa dan dapatkan Bantuan Dalam Talian Peristiwa.

5] Alat Diagnostik Indeks akan membantu menyelesaikan masalah Pengindeks Carian Windows 10.

5] Buka Windows Explorer, tetapkan ke S bagaimana Fail dan folder Tersembunyi melalui Pilihan Folder, dan kemudian arahkan ke lokasi berikut:

C: \ Users \ username \ AppData \ Local \ Packages \ windows.immersivecontrolpanel_cw5n1h2txyewy \ LocalState

Klik kanan folder Diindeks> Properties> Lanjutan> Periksa Benarkan fail di folder ini diindeks selain sifat fail. Klik Guna dan Keluar.

6] Sekiranya anda tidak dapat mencari fail semasa anda mencari komputer Windows walaupun fail tersebut ada di komputer, maka KB932989, mungkin itulah yang anda cari!

7] Lihat siaran ini jika anda menerima mesej ralat: Perkhidmatan Carian Windows di komputer tempatan dimulakan dan kemudian dihentikan.

8] Jalankan Penyelesai Masalah Carian Windows dan ikuti cadangannya.

9] Kembalikan komputer anda ke titik baik sebelumnya, atau Reset / Refresh PC Windows anda. Jika tidak, baiki pemasangan Windows 7 anda. Boot dari Windows DVD anda> Pilih Pilihan Pemulihan Sistem> Pilih Pembaikan Komputer> Pilih pemasangan Windows anda> Pilih 'Pembaikan Permulaan'> Ikuti arahan.

10] Lihat siaran ini jika anda melihat Carian Pengindeksan dimatikan pada Windows 10 Start Menu

11] Tetapkan semula Carian Windows dan lihat.

Sekiranya tidak ada yang berfungsi, maka anda mungkin ingin mempertimbangkan untuk menggunakan perisian Carian alternatif untuk Windows.

CATATAN: Blog Fix It Microsoft telah mengotomatisasi catatan WinVistaClub bertarikh 7 Oktober 2008 di Windows Search tidak berfungsi , menjadi pakej Fix it MSI! Ia menetapkan semula tetapan Carian Windows ke lalai. Secara kebetulan, ini adalah MVP Fix It yang pertama!

Inilah yang dilakukan oleh pakej Fix-It:

Menghentikan Perkhidmatan Carian Windows

Mengkonfigurasi perkhidmatan untuk memulakan = automatik

Menetapkan nilai kunci berikut ke 0:

HKEY_LOCAL_MACHINE \ SOFTWARE \ Microsoft \ Windows Search \ SetupDitelesaikanSelamat berjaya

Memulakan Perkhidmatan Carian Windows

Pergi ke sini untuk memuat turun pakej Fix it MSI.

Sekarang baca : Apa itu Search Indexing dan bagaimana pengaruhnya pada pencarian di Windows 10?