Pengurusan Cakera Windows 10 tidak berfungsi, memuatkan atau bertindak balas

Alat Pengurusan Cakera Windows 10 adalah ciri terbina dalam yang menawarkan antara muka pengguna untuk menguruskan partisi cakera kepada pentadbir PC. Sering kali anda perlu menukar saiz partisi cakera keras, menggabungkan atau mengurangkan ukuran dan sebagainya. Di sinilah alat Pengurusan Cakera menjadi berguna. Oleh kerana antara muka baris perintah boleh membingungkan, dan berisiko, menjadi masalah besar jika alat ini berhenti berfungsi. Kami telah melihat laporan bahawa Pengurusan Cakera Windows 10 tidak berfungsi, memuat atau bertindak balas, dan dalam catatan ini, kami akan berkongsi kemungkinan penyelesaian untuk perkara yang sama.

Pengurusan Cakera Windows 10 tidak berfungsi

Kami telah mencadangkan beberapa kaedah untuk mengatasi masalah tersebut. Sila lihat mana yang membantu anda. Anda memerlukan hak pentadbir untuk semua ini.

Mulakan semula Perkhidmatan Pengurusan Cakera yang berkenaan

Tekan kekunci Win + R, dan ketik services.msc . Tekan Enter. Mungkin meminta hak pentadbiran. Ini akan membuka Pengurus Perkhidmatan Windows.

Dalam senarai perkhidmatan, tatal ke bawah ke perkhidmatan Cakera Maya . Klik dua kali untuk membukanya, dan kemudian pilih Automatik untuk ini. Sekali lagi, klik Terapkan, dan OK untuk menyelamatkan keadaan. Anda juga dapat mengklik butang Mula untuk memulai Layanan, jika belum dimulakan, Layanan Disk Maya ini menyediakan perkhidmatan pengurusan untuk disk, jilid, sistem fail, dan susunan penyimpanan.

Perkhidmatan Cakera Maya pada Windows 10

Selepas ini, simpan semua kerja anda, dan mulakan semula PC anda. Periksa sama ada sekarang anda boleh membuka alat Pengurusan Cakera.

Sekiranya tidak membantu, mungkin fail sistem telah rosak, dan anda mungkin perlu menggantinya dengan fail OS yang baik.

Gunakan SFC Scannow atau DISM Scan

Pemeriksa Fail Sistem dalam Safe Mode adalah alat bawaan yang sangat popular yang boleh anda gunakan sekali-sekala jika PC anda mempunyai banyak masalah. Ia dapat memperbaiki fail sistem yang rosak di PC dan memulihkan kesihatan juga.

Sekiranya arahan SFC tidak berfungsi, anda boleh menjalankan alat DISM yang juga dapat mengembalikan kesihatan PC.

Gunakan Diskpart & Fsutil

Sekiranya sayangnya tidak ada yang sesuai untuk anda, anda boleh mencuba alat baris perintah diskpart & fsutil , tetapi hanya jika anda tahu apa yang anda lakukan atau tanyakan kepada seseorang yang boleh melakukannya untuk anda. FSUtil dan Diskpart sangat kuat, tetapi tidak untuk pengguna Windows yang tidak berpengalaman. Oleh itu, sila berhati-hati.

The Diskpart utiliti boleh melakukan segala-galanya bahawa konsol Pengurusan Disk boleh lakukan, dan banyak lagi! Ini sangat berharga bagi penulis skrip atau sesiapa sahaja yang lebih suka bekerja di command prompt.

Di antara beberapa perkara lain, anda boleh menggunakan Diskpart untuk melakukan perkara berikut:

  • Tukarkan cakera asas ke cakera dinamik
  • Tukarkan cakera dinamik ke cakera asas.
  • Buat partition pada disk offset eksplisit.
  • Padamkan cakera dinamik yang hilang.

Windows juga menyertakan alat baris perintah tambahan untuk pengurusan fail, sistem dan cakera, yang disebut Fsutil . Utiliti ini membantu anda menukar nama pendek fail, mencari fail oleh SID (Security Identifier) ​​dan melakukan tugas-tugas kompleks yang lain.

Gunakan perisian percuma pihak ketiga

Sekiranya tidak ada yang sesuai untuk anda, anda boleh menggunakan Perisian Pengurus Partition percuma. Mereka menawarkan antara muka yang mudah digunakan dan dapat mempermudah anda.

Semua yang terbaik!

Pengurusan cakera Windows 10 tidak berfungsi