Explorer tersekat ketika saya klik kanan untuk membuka Menu Konteks atau membuat folder baru

Windows File Explorer adalah salah satu elemen terpenting dari mana-mana versi Windows kerana ia membantu pengguna mengakses folder dan fail yang berbeza. Menu konteks klik kanannya menawarkan beberapa item berguna yang membolehkan anda melakukan beberapa operasi berguna. Tetapi kadang-kadang, anda mungkin mendapati bahawa Windows File Explorer anda rosak apabila anda mengklik kanan untuk membuka menu konteksnya atau membuat folder baru. Sekiranya anda menghadapi masalah ini, inilah yang perlu anda lakukan untuk menyelesaikan masalah tersebut.

Sebelum meneruskan, anda harus tahu bahawa masalah ini berlaku terutamanya ketika program anda menambahkan banyak item ke menu konteks klik kanan. Item berkod buruk yang ditambah oleh perisian atau perkhidmatan pihak ketiga boleh menyebabkan masalah ini.

Explorer terhempas ketika saya klik kanan

Apa yang perlu anda lakukan terlebih dahulu ialah melakukan Clean Boot. Dalam keadaan Boot Bersih , lebih mudah untuk mendiagnosis masalahnya.

Tekan Win + R, ketik msconfig dan tekan butang Enter. Pada tab Umum, pastikan pilihan "Permulaan selektif" dipilih. Kemudian, hapus centang pilihan "Muatkan item permulaan".

Windows File Explorer mogok ketika saya klik kanan

Setelah itu, pergi ke tab "Perkhidmatan" dan periksa pilihan yang mengatakan "Sembunyikan semua perkhidmatan Microsoft."

Windows File Explorer mogok ketika saya klik kanan

Selepas itu, pilih semua perkhidmatan dan klik pada "Nonaktifkan semua." Klik Terapkan dan kemudian OK.

Sistem anda akan meminta dimulakan semula. Teruskan, dan pada mulakan semula, anda akan dapati PC anda telah boot di Clean Boot State.

Sekarang buka File Explorer dan klik kanan dan lihat. Adakah Explorer crash atau tidak? Sekiranya ya, maka ini adalah beberapa item sistem yang menimbulkan masalah. Sekiranya tidak maka itu adalah item bukan Microsoft yang menjadi pesalah.

Sekarang anda perlu mengenalinya, dan satu-satunya cara untuk melakukannya adalah dengan melumpuhkan satu item demi item.

Reboot dalam mod biasa dan ingat untuk membuat asal perubahan yang anda buat di msconfig.

Sekarang muat turun dan buka ShellExView , yang merupakan perisian pihak ketiga yang membolehkan pengguna mengimbas semua sambungan shell yang telah ditambahkan ke menu klik kanan anda oleh perisian pihak ketiga.

Anda akan melihat semua sambungan, status semasa (dilumpuhkan / diaktifkan), jenis, keterangan, nama produk (yang telah menambahkan item), syarikat, dll.

Sambungan shell yang ditambahkan oleh Microsoft pada umumnya tidak menimbulkan masalah. Oleh itu, anda harus menyembunyikannya dari senarai. Untuk melakukannya, pergi ke Pilihan> Sembunyikan Semua Sambungan Microsoft. Sekarang anda hanya akan melihat sambungan yang ditambahkan oleh perisian pihak ketiga.

Sekarang, untuk memilih semua dan klik butang merah. Klik kanan pada item dan pilih " Lumpuhkan Item Terpilih ."

Windows File Explorer mogok ketika saya klik kanan

Ia akan mematikan semua sambungan sekaligus. Sekarang, anda perlu mengaktifkan masing-masing demi satu dan mengetahui yang mana satu ini menimbulkan masalah.

Sebaik sahaja anda mengetahui pelakunya, anda perlu memastikannya tidak aktif atau membuang item tersebut.

Selepas ini, mulakan semula komputer anda untuk memeriksa sama ada ia berfungsi dengan baik atau tidak.

Lihat catatan ini jika Windows File Explorer terhenti atau membeku dan yang ini jika Menu Konteks membeku atau lambat dibuka.

Original text


Windows File Explorer mogok ketika saya klik kanan