Cara Menambah Tanda Air di Google Docs

Menambah tanda air ke dokumen anda adalah kaedah terbaik untuk melindungi gambar anda daripada digunakan tanpa kebenaran anda. Tetapi sayangnya, tidak ada ciri inbuilt yang masih tersedia di Google Docs untuk melakukan ini. Namun, ada cara yang boleh anda gunakan sebagai alternatif. Dalam panduan ini, ada pendekatan mudah yang dapat membantu anda menambahkan tanda air di Google Docs dengan mudah. Oleh itu, mari kita mulakan.

Cara memasukkan Tanda Air di Google Docs

Dokumen Google tidak mempunyai ciri inti untuk menambahkan tanda air ke dokumen anda. Dalam kes ini, anda perlu membuat gambar latar yang mempunyai teks tanda air dan menambahkan lapisan telus di atasnya. Ikuti cadangan di bawah untuk mengetahui secara terperinci:

Buka dokumen kosong di Google Docs.

Setelah dibuka, pergi ke bar alat dan pilih tab Sisipkan .

Dari senarai, pilih Lukisan > Baru .

Pada kanvas lukisan, anda boleh menambahkan kotak teks dan mengubahnya mengikut kehendak tanda air.

Jadi, pergi ke bar alat dan klik pada ikon kotak Teks yang tersedia dalam bentuk 'T'. Semasa anda mengarahkan tetikus pada ikon ini, nama akan terpapar.

Cara Menambah Tanda Air di Google Docs

Pilih ikon kotak Teks dan anda akan melihat kursor tetikus berubah menjadi bentuk tanda tambah.

Pindah ke kawasan kosong kanvas, klik dan seret tetikus untuk membuat kotak teks. Berapa ukuran kotak teks, semuanya bergantung kepada anda dan keperluan kertas anda.

Setelah menambahkan teks di kotak teks anda, anda boleh menyesuaikannya menggunakan pilihan Menu. Pilihan ini tersedia di baris tiga titik di bar menu.

Dengan menggunakan pilihan Lagi, anda dapat menetapkan warna sempadan kotak, memilih fon pilihan anda, menyesuaikan ukuran fon, warna isi, dan banyak perkara lain mengikut keperluan anda.

Untuk memindahkan kotak teks, cukup klik padanya, tahan, dan kemudian seret ke lokasi yang diinginkan.

Untuk mengubah saiz kotak, anda perlu mengklik kotak kecil yang muncul di tengah garisan dan kemudian seretnya.

Anda juga boleh memutar kotak teks untuk mengubah rupa tanda air. Untuk melakukannya, anda hanya perlu mengklik dan menyeret pemegang putaran yang terdapat di bahagian atas kotak teks. Anda akan melihat bahawa teks yang ditulis juga akan diputar bersama dengan kotak teks.

Oleh itu, jika anda telah menyelesaikan perubahan yang betul dalam kotak teks anda, klik pada butang Simpan dan Tutup sehingga perubahan itu dapat berlaku.

Tambahkan Tanda Air dalam Dokumen Google

Dengan cara itu, anda dapat melihat pada gambar di atas apa yang saya buat. Oleh kerana ia adalah tanda air, teks mesti mempunyai bentuk yang sangat telus. Itulah sebabnya saya memilih warna kelabu teks yang mempunyai nada yang jauh lebih terang.

Masukkan teks Tanda Air di Google Docs

Selain itu, dokumen Google membolehkan anda menambahkan teks gambar ke semua halaman anda dalam satu masa, tanpa mengganggu teks. Untuk melakukan ini, anda perlu menambahkan teks tanda air anda ke kawasan header atau footer.

Untuk melakukan ini, pergi ke tab Insert > Header & footer .

Dari menu sebelah, anda boleh memilih pilihan Header, Footer option, atau keduanya mengikut keperluan anda.

Setelah anda berada di bahagian masing-masing dokumen dokumen Google, klik pada tab Sisipkan > Lukisan > Dari Pemacu.

Masukkan teks Tanda Air di Google Docs

Apabila anda berada di halaman berikutnya, pilih item yang perlu anda tambahkan sebagai Tanda Air, dan kemudian klik pada butang Pilih .

Teks tanda air di Google Docs.

Dalam menu pop timbul Sisipkan gambar , anda akan melihat dua pilihan dengan masing-masing mempunyai butang radio sendiri. Sekiranya anda mahu pautan ke teks tanda air disimpan dengan dokumen anda, kemudian pilih Pautan ke Sumber. Dan, untuk menambah item tanpa pautan, pergi dengan pilihan kedua iaitu Masukkan tidak dipautkan.

Sebaik sahaja anda membuat teks tanda air, anda akan melihat tiga pilihan apabila anda memilih kotak teks. Ini adalah - Sebaris, bungkus teks, dan pecah teks. Pilihan ini membantu anda menyesuaikan ukuran kotak teks sehingga anda dapat meletakkannya mengikut keperluannya.

  1. Sebaris - Dokumen Google secara lalai meletakkan pembungkus teks ke format ini. Ini menunjukkan bahawa gambar yang ditambahkan bertindak sebagai bahagian teks dan oleh itu, gambar itu tidak boleh diletakkan secara bebas di halaman
  2. Balut Teks - Sekiranya anda memilih pilihan ini, teks akan dilampirkan oleh keempat-empat sisi objek bertanda air. Dan, ia mempunyai jurang yang tetap antara teks dan setiap sempadan gambar.
  3. Break Text - Dengan memilih pilihan ini, anda akan dapati teks tersebut berada di atas dan bawah objek. Ia memecah kalimat di mana anda memasukkannya.

Itu sahaja. Saya harap panduan ini dapat membantu anda menambahkan Tanda Air dalam dokumen Google Docs anda.

Tambahkan Tanda Air dalam Dokumen Google