Profil Firefox anda tidak dapat dimuat, Mungkin hilang atau tidak dapat diakses

Caching di Windows dan sistem operasi lain digunakan untuk meningkatkan prestasi aplikasi. Ini membolehkan aplikasi dimuat dengan lebih pantas. Namun, dalam beberapa kesempatan, Cache mungkin rosak atau rosak. Apabila ini berlaku pada penyemak imbas Firefox, anda melihat ' Profil Firefox anda tidak dapat dimuat, mungkin ada yang hilang atau tidak dapat diakses '. Juga, ia berlaku apabila Firefox tidak dapat mencari atau mengakses folder profil. Nasib baik, ada cara mudah untuk memperbaiki atau menyelesaikan masalah Profil Firefox yang rosak ini. Ini caranya!

Profil Firefox anda tidak dapat dimuat, Mungkin hilang atau tidak dapat diakses

Sekiranya anda tidak sedar, Firefox, secara lalai, menyimpan data dan tetapan pengguna anda dalam folder profil khas. Penyemak imbas menarik maklumat dari folder ini setiap kali anda memilih untuk melancarkannya. Lokasi folder profil Firefox lalai adalah di bawah folder % APPDATA% \ Mozilla \ Firefox \ Profiles .

Perbaiki ralat dengan memadam fail profiles.ini

Sekiranya anda mengalami masalah semasa mengakses Profile Manager, anda boleh memilih untuk membuat profil Firefox lalai baru dengan menghapus fail profiles.ini. Lakukan perkara berikut,

Klik pada butang Mula Windows atau tekan kekunci Windows untuk membuka Menu Mula.

Ketik % appdata% dan tekan kekunci 'Enter'. Setelah selesai, folder AppData \ Roaming yang tersembunyi akan kelihatan oleh anda.

Buka folder dengan mengklik dua kali folder Mozilla , diikuti dengan klik dua kali pada folder Firefox .

Sekarang, hapus fail profiles.ini . Berhati-hatilah untuk tidak menghapus folder Profil, yang seharusnya mempunyai ikon folder fail.

Profil Firefox anda tidak dapat dimuat, Mungkin hilang atau tidak dapat diakses

Penting untuk disebutkan di sini bahawa pelanjutan fail .ini dikenal pasti sebagai fail yang menampilkan ikon ' Gear ' di sampingnya, seperti " Tetapan konfigurasi " atau " Tetapan aplikasi ."

Apabila anda memulakan Firefox, profil baru akan dibuat.

Kedua, jika anda tahu di mana profil anda ada, cubalah salah satu kaedah berikut untuk membantu Firefox mencarinya.

  1. Pindahkan folder profil kembali ke lokasi asalnya. (Cukup jelas dan tidak memerlukan perbincangan yang terperinci).
  2. Pulihkan nama asal profil jika anda telah menukarnya.
  3. Buat profil baru menggunakan Pengurus Profil. Tetapkan nama yang sesuai, klik pada butang Pilih Folder, dan kemudian pilih folder profil yang anda pindahkan atau namakan semula, sebelum anda menyelesaikan wizard Buat profil baru.

Pengurus Profil Pengguna Firefox membolehkan anda membuat & mengurus Pelbagai Profil Pengguna.