Tidak dapat membuat folder baru di Windows 10

Pengguna telah melaporkan masalah pelik di mana mereka tidak dapat membuat folder baru di Windows 10, menggunakan menu konteks klik kanan. Ini berlaku untuk Desktop dan di dalam folder lain. Sekiranya anda menghadapi masalah ini, baca terus.

Tidak dapat membuat folder baru di Windows 10

Sekiranya Windows 10 tidak dapat membuat folder baru dari menu konteks klik kanan, cuba cadangan berikut:

  1. Gunakan pintasan papan kekunci
  2. Periksa kebenaran Folder
  3. Tetapkan semula Paparan Folder dalam Penjelajah
  4. Menu konteks baru tiada?
  5. Selesaikan masalah dalam keadaan Boot Bersih
  6. Jalankan Pemeriksa Fail Sistem
  7. Jalankan Pemulihan Sistem.

Mari kita melihatnya secara terperinci.

Masalah ini mempunyai 2 keadaan. Salah satunya adalah ketidakupayaan untuk membuat folder di Desktop dan situasi yang lain adalah apabila anda tidak dapat membuat folder di dalam folder yang ada. Cubalah penyelesaian berikut secara berurutan untuk menyelesaikan masalah:

1] Gunakan pintasan papan kekunci

Papan kekunci pintasan untuk membuat folder baru CTRL + SHIFT + N . Anda boleh mencubanya untuk membuat folder baru. Sekiranya berjaya, anda akan menjimatkan banyak masa dengan penyelesaian yang lebih rumit. Walaupun ia masih akan menjadi jalan penyelesaian dan bukan penyelesaian.

2] Periksa kebenaran Folder

Walaupun pengguna mempunyai izin untuk membuat folder baru secara lalai, izin Folder dapat diubah oleh virus, malware, Windows Update, dll. Dalam kes seperti itu, anda dapat memeriksa kebenaran folder dan memperbaikinya seperti berikut:

Klik kanan di mana sahaja di dalam folder utama dan pilih Properties dari menu.

Tidak dapat membuat folder baru di Windows 10

Pergi ke tab Keselamatan dan pilih pengguna yang dilog masuk ke sistem.

Klik Edit.

Edit kebenaran

Di bahagian Kebenaran, di bawah Benarkan, tandakan kotak untuk Kawalan penuh dan Tulis.

Benarkan kebenaran

Klik pada Apply untuk menyimpan tetapan.

Periksa sama ada ia menyelesaikan masalah.

Kekurangan kebenaran adalah penyebab utama masalah dalam perbincangan. Menambahnya harus menyelesaikan masalah dalam kebanyakan kes.

Sekiranya menambahkan kebenaran tidak membantu, atau jika anda juga menghadapi masalah ini di Desktop, cubalah penyelesaian berikut secara berurutan:

3] Tetapkan Semula Paparan Folder dalam Penjelajah

Secara lalai, Penjelajah Fail ditetapkan untuk membolehkan pengguna membuat sub-folder. Sekiranya tetapan berubah disebabkan oleh sebab apa pun (seperti virus, perisian hasad, kemas kini Windows, dll), anda boleh menetapkan semula Folder View kembali ke lalai, baik melalui File Explorer atau Registry Editor.

4] Menu konteks baru tiada?

Semasa cuba membuat folder baru, anda akan mengklik kanan di dalam folder induk dan memilih menu konteks Baru . Menu konteks Baru ini mungkin tiada di banyak sistem. Catatan ini akan membantu anda mengembalikan lalai sekiranya item menu konteks Baru tiada.

5] Selesaikan masalah dalam keadaan Boot Bersih

Boot Bersih

Sekiranya ada program pihak ketiga yang menghalang pembuatan folder baru, penyebabnya dapat diasingkan dengan memulakan semula sistem di Clean Boot State. Dalam keadaan ini, sistem akan boot, tetapi tidak ada program pihak ketiga yang akan dilancarkan secara automatik semasa permulaan. Oleh itu, anda dapat mengetahui sama ada program pihak ketiga menyebabkan masalah tersebut atau tidak.

Sekiranya tidak, anda boleh memeriksa program permulaan lalai dan mematikan yang menyusahkan.

6] Jalankan Pemeriksa Fail Sistem

Masalah dalam perbincangan tidak dijangka, tetapi masalah biasa. Salah satu sebab di sebalik masalah tersebut ialah fail sistem yang rosak atau hilang. Imbasan SFC dapat membantu memeriksa fail yang rosak atau hilang dan menggantinya jika perlu.

7] Jalankan Pemulihan Sistem

Sekiranya semua yang lain gagal, anda boleh cuba mengembalikan sistem ke titik Pemulihan Sistem yang lebih awal apabila anda mengetahui sama ada ia berfungsi dengan baik. Sangat mungkin bahawa perubahan pada sistem baru-baru ini dapat menyebabkan masalah ini dan Pemulihan Sistem dapat menyelesaikan masalah ini. Perlu diingatkan bahawa Pemulihan Sistem berfungsi hanya jika anda membuat titik pemulihan lebih awal. Oleh itu, kami mencadangkan untuk membuat titik pemulihan dari semasa ke semasa.

Semoga ia membantu!

Benarkan kebenaran