Ctrl + Alt + Del tidak berfungsi pada Windows 10

Ctrl + Alt + Del adalah urutan kunci yang popular yang kita semua bergantung sama ada untuk melepaskan diri dari masalah atau mengakhiri fungsi atau melepaskan diri dengan program yang menjengkelkan. Ctrl + Alt + Del adalah urutan papan kekunci ketika ditekan mengirimkan perintah ke CPU untuk membuka jendela dengan menu untuk mengakses tugas seperti keluar, mengunci sistem, beralih pengguna, membuka pengurus tugas atau bahkan mematikan sistem. Iaitu, setiap kali sistem anda membeku atau hancur kerana pelbagai sebab; anda harus memberikan tabik tiga jari, Ctrl + Alt + Del untuk menghidupkan semula keseluruhan sistem.

Ctrl + Alt + Del tidak berfungsi

Ctrl + Alt + Del tidak berfungsi

Dalam senario di mana program hancur, umumnya pengguna Windows hanya membuka Task Manager dengan menekan Ctrl + Alt + Del. Di Task Manager, pengguna diizinkan untuk memperbaiki, membuat perubahan, menguji, mengakhiri proses dan memulakan program sekali lagi . Tetapi kadang-kadang anda mungkin menghadapi masalah pelik kunci Ctrl + Alt + Del ini yang tidak berfungsi pada sistem anda. Masalahnya biasanya berlaku jika anda telah mengemas kini sistem dengan firmware tidak rasmi atau memasang beberapa aplikasi pihak ketiga. Apa yang sebenarnya berlaku semasa anda memasang aplikasi pihak ketiga ialah ia membuat perubahan pada Registry dan mengubah nilai lalai. Dalam kes ini, diperlukan untuk mengenal pasti aplikasi yang bermasalah dan mencopot pemasangannya.

Dalam artikel ini, kami membincangkan beberapa penyelesaian untuk menyelesaikan masalah ini. Tetapi sebelum mencuba penyelesaian kami bersihkan kekunci papan kekunci secara fizikal dan periksa sama ada anda terlepas Windows Update kerana banyak kali memasang kemas kini terbaru dapat menyelesaikan masalahnya. Juga, pastikan sistem anda tidak dijangkiti perisian hasad dan sangat disyorkan untuk mengimbas perisian hasad PC anda sebelum menggunakan komputer apa pun.

Jalankan Pemulihan Sistem

Untuk memulihkan tetapan tetingkap kembali ke asal, jalankan pemulihan sistem dan periksa apakah ini menyelesaikan masalah.

Periksa sama ada masalah perkakasan

Pastikan bahawa anda tidak menggunakan papan kekunci yang rosak, dan jika demikian, anda harus mengganti papan kekunci dengan yang lain dan periksa apakah masalahnya berlanjutan. Atau mungkin anda boleh mencuba papan kekunci ini pada sistem komputer lain.

Tetapkan semula Papan Kekunci

Sebilangan perisian boleh mengubah tetapan lalai papan kekunci dan mengakibatkan kegagalan fungsi komputer. Menetapkan semula papan kekunci ke tetapan lalai dapat membantu menyelesaikan masalah dengan urutan Ctrl + Alt + Del.

Lakukan Boot Bersih

Meletakkan komputer di Clean Boot State membantu mengenal pasti program permulaan atau aplikasi pihak ketiga yang menyebabkan masalah. Sebaik sahaja anda menemui aplikasi yang menyebabkan masalah melalui boot bersih, anda boleh mematikannya atau anda boleh menghapusnya sepenuhnya dari sistem.

Harap sesuatu di sini dapat menolong anda!

Ctrl + Alt + Del tidak berfungsi