Aplikasi tidak dapat dimulakan dengan betul (0xc0000142) di Windows 10

Anda mungkin pernah menemui saat, ketika Anda mencoba membuka aplikasi, dan aplikasi tersebut gagal dibuka, malah memaparkan pesan kesalahan Aplikasi tidak dapat dimulakan dengan betul (0xc0000142) . Sekiranya anda menerima ralat ini, siaran ini mungkin menarik minat anda.

Hari ini, kami memfokuskan ralat ini semasa membuka Command Prompt. Prompt Perintah biasanya salah satu pemalar sambil memperbaiki pelbagai jenis kesalahan pada Windows 10. Tetapi bagaimana jika Prompt Perintah yang sama menghadapi ralat yang sama? Menjadi sangat sukar untuk memperbaiki kesalahan seperti ini. Tetapi tidak mustahil untuk melakukannya. Terdapat sebilangan faktor yang menyebabkan kesilapan seperti ini. Beberapa program pihak ketiga, perisian hasad, dan faktor lain termasuk dalam kategori ini. Kami akan mencuba setiap kemungkinan perbaikan untuk memperbaiki ralat ini.

Kesalahan berbunyi-

Aplikasi tidak dapat dimulakan dengan betul (0xc0000142). Klik OK untuk menutup aplikasi.

Pengguna tidak mempunyai pilihan lain selain mengklik butang berlabel OK.

Kata Microsoft,

Terdapat terutamanya 3 tindakan yang boleh menyebabkan ralat ini:

  1. Melancarkan banyak aplikasi
  2. Melancarkan aplikasi sebagai pengguna yang berbeza
  3. Melancarkan aplikasi ke desktop yang lain

Sekiranya anda tertanya-tanya apa maksud ralat 0xc0000142 di Kotak Mesej di atas, anda boleh menemui ralat di ntstatus.h. STATUS_DLL_INIT_FAILED atau "{DLL Permulaan Gagal} Permulaan perpustakaan pautan dinamik% hs gagal. Prosesnya berakhir secara tidak normal. "

Aplikasi tidak dapat dimulakan dengan betul (0xc0000142)

Kami akan mencuba kemungkinan perbaikan berikut untuk mencuba memperbaiki ralat 0xc0000142 untuk Prompt Perintah pada Windows 10:

  1. Daftar semula SEMUA fail DLL
  2. Jalankan SFC dan DISM
  3. Selesaikan masalah dalam keadaan Boot Bersih.
  4. Betulkan Pendaftaran Pendaftaran.
  5. Periksa tetapan Dasar Kumpulan.

Saya mengesyorkan anda membuat Titik Pemulihan Sistem. Ini kerana semasa melakukan jenis pengubahsuaian ini, ada kemungkinan sesuatu berlaku pada bahagian perisian komputer anda. Atau, jika anda tidak mempunyai kebiasaan untuk membuat titik pemulihan sistem, saya mendorong anda untuk membuatnya secara kerap.

1] Daftar semula SEMUA fail DLL

Pertama sekali, mulakan dengan membuka tetingkap Prompt Perintah dengan hak istimewa Pentadbir dengan mencari CMD di Cortana Search Box. Kemudian klik kanan pada entri yang sesuai dan klik pada Run as Administrator .

Kemudian taipkan perkara berikut dan tekan Enter:

untuk% 1 in (* .dll) melakukan regsvr32 / s% 1

Ini akan mendaftarkan semula SEMUA fail DLL.

Anda harus melakukan ini sebaik sahaja anda boot ke Windows 10 atau melakukannya setelah boot ke Safe Mode.

Setelah selesai, Nyalakan semula komputer anda dan periksa sama ada ralat kini telah diperbaiki atau tidak.

2] Jalankan SFC dan DISM

SFC DISM Ultimate Windows Tweaker

Muat turun Ultimate Windows Tweaker dan gunakannya untuk Menjalankan Pemeriksa Fail Sistem dan DISM dengan satu klik butang. Ini akan memeriksa OS untuk kemungkinan kerosakan fail, dan memperbaiki imej sistem, masing-masing.

3] Selesaikan masalah dalam keadaan Boot Bersih

Penyelesaian masalah di Clean Boot State sentiasa berpotensi untuk memperbaiki banyak kesalahan yang berkaitan dengan Sistem. Anda boleh membaca lebih lanjut mengenai ini dalam panduan kami mengenai Cara Melakukan Boot Bersih.

4] Periksa tetapan Registry

Tekan kombinasi butang WINKEY + R untuk melancarkan utiliti Run, ketik regedit dan tekan Enter. Klik Ya untuk UAC atau Prompt Kawalan Akaun Pengguna yang anda dapat.

Setelah Editor Pendaftaran dibuka, arahkan ke lokasi utama berikut-

HKEY_CURRENT_USER \ Software \ Microsoft \ Windows \ CurrentVersion \ Run

Sekarang hapus segmen program dari panel sebelah kanan. Segmen ini merangkumi Nilai DWORD dan entri lain yang dibuat oleh program yang bertentangan di lokasi yang disebutkan di dalam Registry Editor.

Anda mungkin ingin memeriksa kunci berikut:

HKEY_LOCAL_MACHINE \ SOFTWARE \ Microsoft \ Windows NT \ CurrentVersion \ Windows \ LoadAppInit_DLLs

Tukar nilai LoadAppInit_DLLs dari 1 hingga 0.

Setelah selesai menghapus, tutup Editor Registry dan Nyalakan semula komputer anda agar perubahan tersebut berlaku.

5] Periksa tetapan Dasar Kumpulan

Lumpuhkan Prompt Perintah

Buka kotak Run, ketik gpedit.msc dan tekan Enter untuk membuka Editor Dasar Kumpulan Tempatan. Navigasi ke jalan berikut:

Konfigurasi Pengguna / Templat / Sistem Pentadbiran

Di panel sebelah kanan, anda akan melihat Mencegah akses ke command prompt . Klik dua kali padanya untuk menetapkan polisi. Pilih Diaktifkan dan klik Guna / OK.

Tetapan dasar ini menghalang pengguna menjalankan command prompt interaktif, Cmd.exe. Tetapan dasar ini juga menentukan sama ada fail kumpulan (.cmd dan .bat) dapat dijalankan di komputer. Sekiranya anda mengaktifkan tetapan dasar ini dan pengguna cuba membuka tetingkap perintah, sistem akan memaparkan pesan yang menjelaskan bahawa tetapan menghalang tindakan tersebut. Sekiranya anda melumpuhkan tetapan dasar ini atau tidak mengkonfigurasinya, pengguna dapat menjalankan Cmd.exe dan kumpulan kumpulan secara normal.

Sekiranya versi Windows anda tidak mempunyai entri Dasar Kumpulan ini, anda boleh melewatkan pembaikan ini. Pembaikan ini pasti tidak akan berfungsi pada mesin Windows 10 Home kerana tidak mempunyai Editor Dasar Kumpulan.

Semoga siaran ini membantu anda. Pengguna lanjutan mungkin ingin membaca catatan ini di MSDN.

Kesalahan serupa yang lain:

  • Aplikasi gagal memulakan 0xc0000005 dengan betul
  • Aplikasi tidak dapat dimulakan dengan betul (0xc00007b)
  • Aplikasi tidak dapat dimulakan dengan betul (0xc0000022)
  • Aplikasi tidak dapat dimulakan dengan betul (0xc0000018).