Hadkan Tetapan Lebar Lebar yang Boleh Dikawal di Windows 10

Secara amnya, lebar jalur adalah kadar perjalanan data ke sana kemari dari komputer anda. Dengan kata lain, lebar jalur adalah julat yang diliputi untuk penghantaran data antara julat atas dan julat bawah. Lebar jalur biasanya dikendalikan oleh Penyedia Perkhidmatan Internet (ISP) anda. Namun, terdapat beberapa tetapan di Windows , dengan mengkonfigurasi mana yang anda hadkan lebar jalur yang dapat ditempah untuk sistem anda.

Terutamanya, Windows menyimpan sejumlah lebar jalur untuk keperluan aplikasinya dan tujuan operasi. Dengan mengkonfigurasi tetapannya dalam Dasar Kumpulan, anda dapat dengan mudah mengehadkan lebar jalur yang boleh ditempah. Artikel ini akan menunjukkan kepada anda langkah demi langkah, cara mengakses atau membuka lebar jalur yang dapat ditempah pada Windows 10/8 anda.

Hadkan Tetapan Lebar Lebar yang Boleh Dikawal di Windows

1. Tekan kombinasi Windows Key + R , ketik put gpedit.msc dalam kotak dialog Jalankan dan tekan Enter untuk membuka Editor Dasar Kumpulan Tempatan . Editor Dasar Kumpulan, secara kebetulan, tidak tersedia dalam versi Windows Home. Ia hanya tersedia dalam versi Windows Pro, Enterprise, dll.,

GPEDIT

2. Navigasi di sini:

Konfigurasi Komputer -> Pentadbiran -> Rangkaian -> Penjadual Paket Qos

Cara-Mengkonfigurasi-Bandwidth-Tetapan-Dalam-Windows-8-8.1

3. Di panel kanan tetingkap ini, cari tetapan yang bernama Had had lebar jalur yang boleh ditempah , ia mesti menunjukkan status Tidak Dikonfigurasi secara lalai. Klik dua kali pada tetapan yang sama untuk mengubahnya:

Cara-Mengkonfigurasi-Bandwidth-Tetapan-Dalam-Windows-8-8.1-1

Tetapan dasar ini menentukan peratusan lebar jalur sambungan yang dapat ditempah oleh sistem. Nilai ini menghadkan tempahan gabungan lebar jalur semua program yang berjalan di sistem. Secara lalai, Penjadual Paket membatasi sistem hingga 80 peratus lebar jalur sambungan, tetapi anda boleh menggunakan tetapan ini untuk mengatasi lalai. Sekiranya anda mengaktifkan tetapan ini, anda dapat menggunakan kotak "Had lebar jalur" untuk menyesuaikan jumlah lebar jalur yang dapat ditempah oleh sistem. Sekiranya anda mematikan tetapan ini atau tidak mengkonfigurasinya, sistem akan menggunakan nilai lalai 80 peratus sambungan. Sekiranya had lebar jalur ditetapkan untuk penyesuai rangkaian tertentu dalam pendaftaran, tetapan ini diabaikan ketika mengkonfigurasi penyesuai rangkaian itu.

4. Sekarang, di tetingkap yang ditunjukkan di atas, pilih Diaktifkan dan di bahagian Pilihan ; anda boleh memasukkan peratusan untuk mengehadkan lebar jalur. Sekiranya anda memasukkan 0 peratus di sini, anda boleh mendapatkan lebar jalur yang dikhaskan oleh sistem. KEMASKINI : Baca nota di bawah.

Klik Terapkan , diikuti dengan OK kemudian. Anda sekarang boleh menutup Editor Dasar Kumpulan Tempatan dan reboot sistem dengan lebar jalur yang diperoleh.

Sekiranya versi Windows anda tidak dihantar dengan Gpedit , maka anda boleh membuka Regedit dan menavigasi ke kunci pendaftaran berikut:

HKEY_LOCAL_MACHINE \ PERISIAN \ Dasar \ Microsoft \ Windows \ Psched

Beri Nilai Data 0 . Sekiranya Psched tidak wujud, buatlah.

Semoga anda mendapat petua berguna!

CATATAN OLEH ADMIN yang disiarkan pada 09 Jan 2014:

Tuntutan bahawa Windows selalu menyimpan peratusan lebar jalur yang tersedia untuk QoS adalah tidak betul. Seratus peratus lebar jalur rangkaian tersedia untuk dikongsi oleh semua program kecuali program tertentu meminta lebar jalur keutamaan. Lebar jalur "terpelihara" ini masih tersedia untuk program lain kecuali program meminta menghantar data. Sekiranya program yang menempah lebar jalur tidak menghantar data yang mencukupi untuk menggunakannya, bahagian lebar jalur yang tidak digunakan tersedia untuk aliran data lain pada host yang sama, kata KB316666.

Oleh itu, apa yang akan berlaku sekiranya anda menukar had lebar jalur boleh ditempah menjadi sifar?

Inilah yang diperkatakan oleh Microsoft:

Sistem Operasi Windows menyimpan peratusan tetap dari keseluruhan lebar jalur Internet untuk penggunaan QoS atau Kualiti Perkhidmatan seperti kemas kini Windows, pembaharuan lesen, dan lain-lain. Oleh itu, apabila anda mengehadkan Lebar Jalur Terpelihara sistem operasi kepada 0, ini akan mempengaruhi operasi aktiviti sistem seperti Kemas kini Windows Automatik . Sekiranya aplikasi yang sedar QoS mempunyai lebar jalur yang lebih banyak daripada yang digunakan, maka lebar jalur terpelihara yang tidak digunakan tersedia untuk digunakan oleh aplikasi lain. Tempahan tidak memastikan bahawa lebar jalur akan tersedia untuk aplikasi yang sedar QoS kerana aplikasi yang tidak sedar QoS mungkin menggunakan lebar jalur yang terlalu banyak.

Maklumat lebih lanjut mengenai TechNet.