Persediaan Windows tidak dapat mengkonfigurasi Windows untuk berjalan pada perkakasan komputer

Sebilangan pengguna ketika memasang Pembaruan Ciri atau pemasangan penuh / pemasangan semula Windows 10 mungkin menerima ralat persediaan Windows tidak dapat mengkonfigurasi Windows agar dapat berjalan di perkakasan komputer ini tepat setelah atau selama tahap " Menyelesaikan pemasangan " proses. Proses pemasangan tidak akan berterusan setelah berlaku ralat. Sekiranya anda menghidupkan semula komputer, proses pemasangan akan kembali pada ralat yang sama tanpa kemajuan selanjutnya. Dalam catatan ini, kami akan memberikan penyelesaian untuk kedua-dua kes ketika melakukan kemas kini ciri atau memasang Windows 10 dan anda menghadapi ralat ini.

Kesalahan ini dicetuskan kerana beberapa sebab seperti fail pemasangan kemas kini yang rosak (terutamanya semasa kemas kini utama seperti Kemas kini Ciri Windows 10), masalah yang tidak dapat dilihat dengan perkhidmatan Pembaruan Windows, ralat pengaktifan Windows (jika anda memasang Windows 10), ralat fail sistem OS, atau konflik antara perisian yang ada.

Persediaan Windows tidak dapat mengkonfigurasi Windows untuk berjalan pada perkakasan komputer ini

Sekiranya anda memasang Windows 10 dan ralat berlaku, anda boleh mencuba langkah-langkah berikut untuk menyelesaikan masalah ini.

1] Jalankan msoobe.exe secara manual untuk menyelesaikan pemasangan

Penyelesaian yang mungkin berlaku untuk masalah ini adalah menjalankan program msoobe.exe secara manual (yang memastikan versi Microsoft Windows diaktifkan dan didaftarkan dengan betul) untuk membolehkan pemasangan selesai.

Inilah cara menjalankan program msoobe.exe secara manual :

  • Semasa berada di layar tempat kesalahan muncul, tekan Shift + F10 untuk memunculkan command prompt.
  • Ketik atau salin dan tampal perintah di bawah ini (ganti tempat letak x dengan huruf pemacu sebenar di mana Windows dipasang dan tekan Enter.
CD x : \ windows \ system32 \ oobe
  • Seterusnya, ketik perintah di bawah berturut-turut dan tekan Enter.
msoobe

Anda kemudian akan diminta untuk membuat nama dan kata laluan akaun, dan menetapkan waktu dan tarikh.

  • Klik Selesai setelah selesai

Sekiranya ini adalah versi runcit Windows 10, anda mungkin juga diminta memasukkan kunci produk untuk Windows 10. Masukkan kunci produk dan klik Selesai .

Proses pemasangan hendaklah selesai dan membiarkan komputer boot ke Windows.

2] Ubah beberapa tetapan BIOS

Terdapat tetapan tertentu dalam BIOS yang berfungsi dengan baik untuk versi lama sistem operasi Windows tetapi mereka memperlihatkan pelaksanaan yang buruk pada Windows 10 dan ia sering boleh menyebabkan ralat ini terjadi. Dalam kes ini, lakukan perkara berikut:

  • Mulakan semula komputer anda dan tekan kekunci tertentu untuk masuk ke BIOS.
  • Cari pilihan SATA di BIOS. Item ini boleh diletakkan di bawah tab yang berbeza bergantung pada pengeluar yang berbeza, dan biasanya ia boleh menjadi tab Advanced, Periferal Bersepadu, dll
  • Apabila anda mengesannya, ubah menjadi IDE, RAID, ATA atau AHCI dan simpan perubahannya. Perhatikan bahawa walaupun bukan SATA yang asalnya ada, anda masih boleh mengubahnya menjadi yang lain

Petua profesional : ATA adalah pilihan yang paling munasabah untuk proses memasang kemas kini atau peningkatan baru.

Ingatlah untuk mengubah tetapan kembali ke keadaan semula setelah anda selesai dengan proses dan memasang Windows 10 dengan jayanya di komputer anda.

3] Hentikan overclocking CPU anda

Overclocking adalah proses di mana anda mengubah frekuensi dan kelajuan pemproses anda ke nilai yang lebih besar dan melebihi pengaturan kilang yang disyorkan. Ini dapat memberi PC anda kelebihan kelajuan yang ketara.

Dalam kes ini, mengembalikan kadar dan frekuensi CPU anda ke keadaan semula bergantung pada perisian mana yang biasa anda gunakan terlebih dahulu.

4] Periksa dan pasang pemacu bermasalah secara manual

Anda boleh memeriksanya dengan memutuskan atau mematikan pelbagai peranti di komputer anda melalui Pengurus Peranti. Selepas itu anda boleh memulakan semula proses pemasangan dan periksa untuk mengetahui bila ralat tidak muncul. Sekiranya demikian, peranti itu menimbulkan masalah.

Petua profesional : Telah diketahui bahawa pemacu cakera keras biasanya menjadi penyebabnya di sini. Oleh itu, periksa dahulu.

Anda harus melihat mesej berikut apabila anda memilih pilihan pemasangan jika anda benar-benar menghadapi masalah dengan pemacu anda di tempat pertama:

Untuk meneruskan pemasangan, gunakan pilihan Load Driver untuk memasang pemacu 64-bit 32-bit dan ditandatangani. Memasang pemacu peranti 64-bit yang tidak ditandatangani tidak disokong dan boleh mengakibatkan pemasangan tetingkap yang tidak dapat digunakan.

Ini biasanya bermaksud bahawa pemacu untuk peranti tertentu tidak dipasang dengan betul dan anda mungkin perlu memuatkannya secara manual. Ini caranya:

  • Muat turun pemacu untuk peranti bermasalah dari laman web pengeluar.
  • Simpan pemacu ke pemacu denyar USB atau cakera keras luaran.
  • Sambungkan peranti ke komputer tempat anda memasang Windows.
  • Mulakan pemasangan sistem, perhatikan Load Driver dan klik pilihan ini.
  • Setelah pemacu dimuat, teruskan dengan pemasangan Windows.

Prosesnya harus diselesaikan dengan jayanya.

Sekarang penyelesaian yang dijelaskan di atas adalah ketika anda menghadapi ralat 'Persediaan Windows tidak dapat mengkonfigurasi Windows agar dapat berjalan di perkakasan komputer ini' semasa pemasangan Windows 10. Jika bagaimanapun, anda menghadapi ralat ini semasa kemas kini fitur, anda boleh mencuba penyelesaian berikut.

1] Mulakan semula PC anda dan jalankan semula Windows Update

Mungkin beberapa fail pemasangan yang dimuat turun sebelumnya rosak atau hilang. Sebelum anda menjalankan semula Pembaruan Windows, pergi ke folder ini C: \ Windows \ SoftwareDistribution dan pindahkan semua fail ke folder lain atau anda hanya boleh menghapus folder Pembahagian Perisian.

Secara amnya, setelah membuang fail di C: \ Windows \ SoftwareDistribution , Windows akan memuat turun semula apa sahaja yang diperlukan semasa anda menjalankan Windows Update semula. Oleh itu, cubalah ini dan jika masalahnya tidak dapat diselesaikan, anda boleh mencuba penyelesaian seterusnya.

2] Jalankan Penyelesai Masalah Kemas kini Windows

For whatever Windows 10 related problem you encounter, the very first thing you should do is to run the in-built Windows 10 Troubleshooter for that particular area the problem occurred. In this case, you should try to run the Windows Update troubleshooter and see if the issue is resolved.

3] Run the SFC/DISM scan

The SFC & DISM are tools to automatically scan and repair missing files or corrupted system files in the Windows 10 OS – and in some cases rebuild the system image. The procedure does not affect your personal files.

For the purposes of ease and convenience, you can run the scan using the procedure below.

Open Notepad – copy and paste the command below into the text editor.

@echo off date /t & time /t echo Dism /Online /Cleanup-Image /StartComponentCleanup Dism /Online /Cleanup-Image /StartComponentCleanup echo ... date /t & time /t echo Dism /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth Dism /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth echo ... date /t & time /t echo SFC /scannow SFC /scannow date /t & time /t pause

Save the file with a name and append the .bat file extension – eg; SFC-DISM-scan.bat.

Repeatedly run the batch file with admin privilege (right-click the saved file and select Run as Administrator from the context menu) until it reports no errors – at which point you can now restart your PC and see if the ‘Windows Setup could not configure Windows to run on this computer’s hardware’ issue has been resolved when you try updating Windows 10.

4] Install the Windows Update via Windows 10 Update Assistant or Media Creation Tool

Windows Update can be installed via several other methods such as using the Update Assistant or Media Creation Tool. For major updates like the Windows 10 Feature Update, you can manually update to it using the two mentioned tools.

Related read: Windows could not update the computer’s boot configuration. Installation cannot proceed.

Depending on how you encountered the ‘Windows Setup could not configure Windows to run on this computer’s hardware’ error, any of the above solution(s) should fix the issue.