Ikon Desktop tidak berfungsi pada Windows 10

Adakah anda menghadapi dan mengalami masalah, di mana anda mendapati bahawa ikon desktop anda tidak berfungsi atau ditunjukkan di Windows 10/8/7? Biasanya, ini berlaku sekiranya persatuan fail tidak kemas. Sebelum memberitahu anda bagaimana memperbaikinya, secara ringkas, saya akan membincangkan mengenai Perhimpunan Fail. Sekiranya anda sudah lama menggunakan komputer, anda dapat mengenal pasti aplikasi yang diperlukan untuk membuka fail tertentu hanya dengan melihat sambungannya.

Ikon desktop tidak berfungsi

Secara lalai, peluasan fail tidak ditunjukkan dalam Windows Explorer. Anda harus pergi ke Pilihan Folder dan hapus centang Sembunyikan Sambungan untuk Jenis Fail yang Diketahui . Dua kata terakhir pilihan menjelaskan semuanya. Sambungan fail digunakan untuk mengenali jenis fail. Maksudnya, jika file mempunyai ekstensi .txt , anda tahu ia akan dibuka menggunakan Notepad, Word atau bahkan Microsoft WordPad / Write.

Walau bagaimanapun, saya cadangkan mematikan keterlihatan pelanjutan, kerana mungkin banyak pengguna tidak dapat menghadapinya. Selalu ada kemungkinan bahawa anda menamakan semula fail dan menimpa pelanjutan fail - dengan itu, membiarkannya tanpa perluasan. Dalam kes ini, Windows akan memberikan kotak dialog kepada anda apabila anda mengklik dua kali fail tersebut. Kotak dialog akan meminta anda memilih program untuk membuka fail. Penindihan pelanjutan fail sebenarnya memisahkan fail dari aplikasi biasa dan agak serupa dengan masalah pautan desktop yang tidak berfungsi pada Windows 10/8/7.

Kami melihat perkara berikut secara terperinci:

  1. Ikon Desktop dan Persatuan Fail
  2. Betulkan .lnk Persatuan Fail
  3. Gunakan Fail Fixer Persatuan.

1] Ikon Desktop dan Persatuan Fail

Ikon desktop adalah jalan pintas ke aplikasi masing-masing. Sekiranya anda mengklik kanan ikon desktop mana pun dan mengklik Properties , anda akan mendapat kotak dialog Properties dengan tab Shortcut dipilih. Sekiranya tidak, pilih tab Jalan pintas untuk melihat program, yang dikaitkan dengannya.

Sebilangan besar jalan pintas, sama ada di desktop atau di tempat lain, mempunyai pelanjutan ".lnk" r. Jangan mengelirukannya dengan huruf besar abjad "i". Sebenarnya - huruf kecil huruf abjad "L". Itu bermaksud 'pautan' tanpa 'i'. Di sinilah banyak yang keliru ketika membuat persatuan fail kerana wataknya kelihatan serupa.

2] Perbaiki Persatuan Fail .lnk

Biasanya, kebanyakan kita tahu jenis fail yang memerlukan aplikasi apa. Sekiranya tidak, pilihan untuk mencari Internet sentiasa ada. Cukup buka Program Lalai di bawah Semua Program di Menu Mula dan buat persatuan fail. Anda juga dapat menggunakan Program Lalai untuk membuat jenis file terbuka dalam aplikasi yang berbeda daripada membukanya dalam apa yang diputuskan oleh Microsoft yang terbaik untuk anda.

Sekiranya ikon desktop tidak berfungsi, anda perlu mengetahui aplikasi apa yang diperlukan untuk membuka setiap jenis ikon. Sekiranya anda tahu, anda hanya boleh menggunakan klik kanan -> Properties untuk mengatur program lalai. Lihat sahaja Program Program - dalam pemacu sistem - menggunakan Windows Explorer dan salin jalan aplikasi yang berkaitan dengan ikon desktop atau jalan pintas. Dalam kotak dialog Properties , tampal jalan diikuti dengan nama aplikasi yang boleh dilaksanakan (lihat gambar di bawah). Untuk menyalin jalan, klik pada bar Alamat Windows Explorer, pilih semua dan kemudian tekan CTRL + C.

Menetapkan-Lalai-Program

3] Gunakan Fail Fixer Persatuan

Terdapat beberapa aplikasi pihak ketiga yang tersedia di pasaran untuk memperbaiki persatuan fail secara automatik. Saya mengesyorkan File Association Fixer kami tersedia di The Windows Club. Oleh kerana Internet, anda hanya perlu mempercayai sumber yang boleh dipercayai. Itu menyelesaikan masalah ikon desktop kami tidak berfungsi. Itu juga memberitahu kita apa yang harus dilakukan jika ada ikon yang tidak membuka aplikasi yang diinginkan.

Sekiranya anda ingin memisahkan persatuan fail, lihat Unassociate Jenis Jenis Fail.

Sekiranya ikon desktop anda tidak muncul di desktop Windows anda, cuba perbaiki ini. Catatan ini akan menunjukkan kepada anda cara menyembunyikan atau membongkar ikon desktop di Windows 7.