Bundleware: Panduan Definisi, Pencegahan, Pembuangan

Apa maksud Bundleware? Bundleware mendapat namanya dari orang 'bundling' program yang berbeza menjadi satu program pemasangan tunggal. Pemasangan satu untuk bundleware memasang program utama yang anda mahukan bersama dengan beberapa program lain yang tidak anda mahukan. Artikel tersebut melihat apa itu bundleware, apakah itu berguna, dan bagaimana mencegah dan menyingkirkan program yang dipasang oleh bundleware pada komputer Windows anda.

Biasanya terdapat dua cara penyampaian crapware seperti itu. Pertama, ia boleh digabungkan oleh pemaju sendiri atau kedua, laman muat turun mungkin memerlukan anda memuat turun pembungkus mereka atau pengurus muat turun, yang kemudiannya akan menolak PUP.

Apa maksud Bundleware

peralatan bundle

Selalunya, semasa anda memasang perisian percuma, anda mungkin melihat bahawa pakej pemasangan juga telah memasang beberapa program lain. Walaupun dalam beberapa kes, ini mungkin perisian sokongan yang diperlukan agar program utama dapat dijalankan, dalam kebanyakan kes, perisian percubaan atau jenis program lain yang mungkin tidak diingini, yang tidak pernah anda minta. Menjadi sukar untuk mengetahui apa yang dipasang semua - tetapi menghapusnya sering mudah, setelah anda mengetahui nama program yang tidak diingini dan adakah program yang ditambahkan adalah syarat sokongan agar program utama berfungsi.

Sebagai contoh, program memasang VC ++ Distribution Package atau Microsoft .NET mungkin merupakan pemasangan yang sah kerana ia adalah program sokongan. Ini tidak menjadi masalah kerana ia diperlukan agar program utama dapat dijalankan. Tetapi dalam kebanyakan kes lain, dalam pakej pemasangan, terdapat program yang tidak anda mahukan kerana ia menimbulkan masalah. Sebagai contoh, perisian bundle untuk memasang beberapa VPN mungkin memasang bar alat Yahoo dan mengubah program rumah anda - atau anda mungkin mempunyai pemasangan Adobe yang memasang perisian McAfee.

Jenis bundleware yang terakhir adalah ancaman kerana mereka memasang program yang tidak diingini ke komputer anda. Program yang tidak diingini ini kebanyakannya adalah bar alat dan perisian lain yang mengganggu pengalaman pengkomputeran anda. Kadang kala, anda mesti membuang keseluruhan program sebelum dapat menggunakan komputer dengan betul.

Penyingkiran bundleware

Bagaimana menyingkirkan program yang tidak diingini yang dipasang oleh Bundleware? Pertama dan terpenting, berjaga-jaga semasa pemasangan, dan tidak memilih tawaran perisian pihak ketiga, yang mungkin cuba dipasang oleh perisian utama.

Mengambil Langkah berjaga-jaga untuk Mencegah Program yang Tidak Diingini di Bundleware

Cara terbaik ketika berurusan dengan bundleware adalah dengan mengambil langkah berjaga-jaga agar anda tidak memasang program atau bar alat yang tidak diingini dll. Beberapa bundleware tidak meminta anda apa yang harus dipasang, dalam hal ini, anda harus mengasingkannya menggunakan carian dan kemudian mengeluarkannya menggunakan kaedah yang diperincikan di bahagian di atas. Sebagian besar perisian bundle, bagaimanapun, menyediakan layar pemasangan yang - ketika dibaca dengan betul - memberitahu anda apa yang akan dilakukan oleh butang-butang yang relevan seperti "MENERIMA", "MENGAKTIFKAN", dll.

Untuk mengelakkan pemasangan program yang tidak anda inginkan, periksa setiap skrin pemasangan dengan teliti. Pilih pemasangan khusus daripada pemasangan "ekspres" atau "disyorkan" kerana anda akan berada dalam posisi yang lebih baik untuk mengenal pasti dan MEMUTUSKAN atau MENGHILANGKAN program yang tidak diingini untuk memasang hanya yang anda mahukan.

Hari ini sangat sedikit 'freeware' yang benar-benar percuma! Perisian percuma TWC kami benar-benar ditawarkan secara percuma. Terdapat beberapa yang lain juga. Tetapi beberapa pembangun perisian percuma merangkumi tawaran pihak ketiga yang mungkin merupakan perisian yang tidak diingini, dengan tujuan untuk menghasilkan sejumlah wang. Ini bukan perisian percuma - tetapi bundleware kerana mereka mendorong crapware ke komputer Windows anda. Oleh itu, setiap kali anda memasang perisian atau permainan percuma, berhati-hatilah semasa pemasangan. Baca dan klik Seterusnya. Nyahtandai kotak, jika anda perlu menarik diri daripada tawaran pihak ketiga. Sekiranya tidak ada pilihan seperti itu - keluar dari pemasangan. Lebih baik tidak memasang perisian seperti itu.

Unchecky adalah alat percuma yang dapat mengelakkan program dan bundleware pihak ketiga yang tidak perlu dipasang di komputer anda. Setiap kali anda memasang program baru, alat ini akan menjadi proaktif dan spontan, dan membatalkan pilihan yang tidak relevan, yang bukan hanya akan menjimatkan banyak klik tetikus, tetapi juga menjauhkan sistem anda dari perisian yang tidak diingini dan crapware lain.

Panel kawalan

Sekiranya perisian yang digabungkan masih masuk ke sistem anda, maka kaedah terbaik adalah menggunakan Program dan Ciri di Panel Kawalan. Dalam dialog Program dan Ciri, klik pada lajur Data supaya disusun mengikut tarikh pemasangan. Setelah senarai disusun mengikut tarikh, anda akan mengetahui semua yang dipasang pada hari tertentu ketika anda memasang sesuatu yang anda mahukan. Sekiranya anda melihat program lain pada tarikh yang sama, mereka mungkin berpotensi untuk disingkirkan.

Tetapi anda harus berhati-hati, kerana kadang-kadang, mereka hanyalah program yang diperlukan untuk menjalankan program utama yang anda pasang. Sekiranya tidak pasti, anda boleh menjalankan carian menggunakan nama program yang anda anggap sebagai program yang tidak diingini. Terdapat banyak laman web di Internet yang memberitahu anda mengenai program ini dan adakah masalah itu akan menjadi masalah sekiranya anda menghapusnya. Berdasarkan hasil carian, anda boleh memutuskan untuk membuang atau tidak program dari komputer.

Menggunakan Pengurus Tugas untuk Menghilangkan Program yang Dipasang Oleh Bundleware

Dalam beberapa kes, program yang ditambahkan oleh bundleware tidak dapat dilihat dalam program Tambah / Buang. Sekiranya anda mempunyai alasan untuk mempercayai bahawa pemasangan yang anda jalankan, menambahkan program yang tidak diingini ke komputer, anda boleh menekan CTRL, ALT dan DEL pada masa yang sama untuk memunculkan Pengurus Tugas. Pergi ke tab Proses dan periksa semua proses yang sedang dijalankan. Sekiranya anda tidak pasti prosesnya, jalankan carian di Internet untuk melihat apa maksud proses dan adakah selamat untuk menutupnya atau memberikan keutamaan yang sangat rendah kepadanya. Anda boleh klik kanan pada proses untuk lebih banyak pilihan.

Dalam banyak kes, semasa anda mencari proses di mesin pencari, anda akan mengetahui program yang berkaitan. Atau anda boleh mengelakkan program berjalan menggunakan program pihak ketiga seperti WinPatrol atau dengan melumpuhkannya di bawah Panel Kawalan> Pilihan Pentadbiran> Perkhidmatan. Anda boleh melumpuhkannya hanya jika ia kelihatan di WinPatrol atau di bahagian Perkhidmatan. Sekiranya anda keliru, tetapi mengalami masalah setelah memasang program apa pun, anda boleh menjalankan pemulihan sistem.

Waspada, selamat!

peralatan bundle