Pencarian bar alamat Chrome atau Firefox tidak berfungsi

Kedua-dua penyemak imbas web Chrome dan Firefox dilengkapi dengan bar alamat yang hebat. Walaupun tujuan utama bar alamat adalah untuk memaparkan alamat semasa dan membiarkan pengguna mengubahnya, penyemak imbas moden membolehkan anda menjalankan banyak operasi dari bar alamat itu sendiri. Contohnya, anda boleh mencari di internet atau mencari penanda halaman anda. Firefox suka memanggil bar alamatnya sebagai bar Hebat , dan bar alamat Chrome juga tidak kurang hebatnya. Dalam catatan ini, kami telah membahas beberapa perbaikan di sekitar masalah di mana pengguna tidak dapat mencari di internet menggunakan Bar Alamat di Chrome dan Firefox.

Pencarian bar alamat Chrome atau Firefox tidak berfungsi

Sekiranya anda adalah salah satu pengguna yang menghadapi masalah ini, baca terus untuk mengetahui cara memperbaikinya. Kami akan merangkumi penyelesaian berikut; mereka dibahas secara terperinci lebih lanjut di pos.

  1. Periksa sama ada anda mempunyai versi penyemak imbas terkini.
  2. Pengguna Firefox - edit kata kunci. Pilihan diaktifkan.
  3. Pengguna Chrome - kosongkan data Chrome dan buka semula penyemak imbas.
  4. Tetapkan semula penyemak imbas anda.
  5. Nyahpasang dan pasang semula penyemak imbas anda.

1. Periksa sama ada anda mempunyai versi penyemak imbas terkini

Sebilangan besar bug yang telah dijumpai telah diperbaiki dalam pembuatan perisian baru-baru ini. Oleh itu, pastikan anda mempunyai versi penyemak imbas terkini di mana anda menghadapi masalah ini. Kemas kini di Google Chrome dapat diperiksa dengan mengklik tiga titik di bahagian kanan atas. Sekarang pilih Bantuan dan kemudian Tentang Google Chrome untuk membuka halaman Tentang. Sekarang periksa sama ada anda memasang versi terbaru Google Chrome. Sekiranya tidak, anda boleh mengemas kini penyemak imbas dari halaman ini sendiri.

Ikuti langkah yang sama di Firefox untuk mengemas kini ke versi terbaru yang tersedia. Sekiranya ini tidak dapat menyelesaikan masalah anda, ikuti jalan penyelesaian yang disebutkan dalam siaran.

2. Pengguna Firefox… edit preferensi kata kunci. Diaktifkan

Terdapat penyelesaian sederhana yang tersedia untuk pengguna Firefox. Ketik about: config di bar alamat penyemak imbas dan klik pada Saya menerima risikonya!

Sekarang cari keutamaan yang disebut kata kunci. Diaktifkan dan pastikan tetapannya menjadi benar . Anda boleh mengklik dua kali tetapan untuk menukar nilainya.

3. Pengguna Chrome… hapus data Chrome & buka semula penyemak imbas

Sekiranya anda menghadapi masalah ini di Google Chrome, maka ada jalan penyelesaian yang tersedia. Ikuti langkah-langkah ini untuk menyelesaikan masalah berkaitan carian dengan bar alamat di Chrome:

  1. Tutup Google Chrome.
  2. Buka Windows Explorer.
  3. Tampal % LOCALAPPDATA% \ Google \ Chrome \ Data Pengguna \ di bar alamat dan tekan Enter.
  4. Namakan semula folder Default kepada yang lain seperti Default - Backup.
  5. Buka Chrome sekali lagi dan periksa sama ada anda boleh mencari dari bar alamat.

Ini akan membersihkan semua data anda dari Chrome, dan penyemak imbas akan mula baru. Folder lalai akan dibuat semula secara automatik di direktori yang sama. Sekiranya anda ingin memindahkan penanda halaman anda, salin fail Penanda halaman dari folder lama ke folder baru.

4. Tetapkan semula penyemak imbas anda

Menetapkan semula penyemak imbas anda dapat membantu menyelesaikan banyak masalah. Di Google Chrome, pergi ke Tetapan dan tatal ke bawah untuk mengklik Lanjutan. Sekarang tatal ke bawah dan pilih Pulihkan tetapan ke lalai asal mereka untuk menetapkan semula Google Chrome.

Carian bar alamat Firefox tidak berfungsi

Begitu juga pada Firefox, ketik tentang: sokongan di bar alamat dan klik pada butang Refresh Firefox… untuk memberi penyemak imbas semula pada penyemak imbas Firefox.

5. Nyahpasang & pasang semula penyemak imbas anda

Sekiranya tidak ada yang berfungsi untuk anda, hapus pemasangan penyemak imbas dari komputer anda. Sekarang pasang semula penyemak imbas dengan memuat turun versi terbaru dari laman web rasmi. Sekiranya tidak ada yang menyelesaikan masalah anda, anda boleh mengemukakannya di forum masing-masing dan mengharapkan balasan daripada pasukan pembangun.

Harap sesuatu dapat membantu.