Cara menghapus fail dan folder menggunakan Prompt Perintah di Windows 10

Kadang-kadang, semua usaha kita untuk menghapus fail atau folder melalui File Explorer tidak menghasilkan hasil. Banyak sebab boleh dikaitkan dengan kegagalan, yang dapat mengunci fail / folder dan mencegah penghapusannya. Dalam kes sedemikian, anda boleh menggunakan Prompt Perintah untuk menghapus fail, folder, dan subfolder.

Padamkan fail & folder menggunakan Prompt Perintah

Padamkan fail & folder menggunakan Prompt Perintah

Perkara pertama yang pertama, menggunakan Prompt Perintah dengan tidak betul boleh menjadikan sistem anda tidak dapat berfungsi, dan pada masa itu anda tidak akan dapat memulihkan fail yang dipadam. Oleh itu, teruskan dengan berhati-hati dan berhati-hati.

Terdapat pelbagai cara untuk menghapus fail atau folder pada sistem Windows anda. Ada kemungkinan anda akan menghadapi masalah sekiranya fail terkunci. Di sinilah arahan baris arahan menemui utiliti sebenarnya.

Untuk menghapus fail menggunakan Prompt Perintah, pastikan untuk membukanya dengan hak pentadbir.

1] Padamkan fail yang dikehendaki

Apabila tetingkap CMD terbuka, arahkan ke folder di mana fail itu tersedia. Anda harus menggunakan "cd" atau mengubah arahan direktori. Kemudian, gunakan arahan berikut dengan pilihan pada prompt:

DEL / F / A 

Di sini:

  • / F bermaksud pemadaman paksa
  • / A memilih hanya fail dengan atribut siap untuk pengarkiban

2] Padamkan folder yang dikehendaki

Arahkan ke folder yang mengandungi folder yang ingin anda hapus dengan menggunakan perintah 'cd'. Taipkan arahan berikut di Prompt Perintah:

RD / S 

Di sini:

  • RD mengeluarkan folder dari direktori.
  • / S Membuang semua subfolder dan fail

Sekiranya anda menggunakan parameter / Q, maka anda tidak akan diminta untuk pengesahan Y / N.

Sekiranya folder atau fail terkunci, anda boleh mengikuti arahan ini untuk menghapus fail & folder yang terkunci atau tidak dapat dihapus.

Cuba ini dan beritahu kami di bahagian komen di bawah jika kaedah ini sesuai untuk anda. Anda juga boleh menghapus fail dan folder menggunakan Windows PowerShell.

Padamkan fail & folder menggunakan Prompt Perintah