Periksa sama ada PC anda menyokong UEFI atau BIOS

Pengguna Windows yang lama mungkin mengetahui istilah - UEFI . Bagi mereka yang tidak, UEFI adalah bentuk ringkas dari Unified Extensible Firmware Interface, sejenis pengganti BIOS untuk mengatur perkakasan dan memuat dan memulakan sistem operasi. Ini pertama kali diperkenalkan oleh Intel sebagai Intel Boot Initiative yang kemudian diubah menjadi EFI.

Kemudian, EFI kemudian diambil alih oleh Unified EFI Forum dan oleh itu dinamakan sebagai UEFI. UEFI dilengkapi dengan pengurus but yang menghilangkan keperluan untuk pemuat but yang berasingan. Selain itu, ini memberi anda permulaan yang lebih cepat dan sokongan rangkaian yang lebih baik.

Periksa sama ada PC anda menggunakan UEFI atau BIOS

PC Windows terbaru dihantar dengan sokongan UEFI, dan lebih baik anda memeriksa dengan OEM anda jika nombor model PC anda menyokongnya. Tetapi jika anda ingin memeriksa sendiri jika PC anda menyokong dan menggunakan UEFI / EFI atau BIOS, ikuti langkah-langkah yang dinyatakan di bawah.

1] Periksa setupact.log

Buka File Explorer dan arahkan ke folder berikut: C: \ Windows \ Panther .

panther

Dalam folder bernama Panther anda akan melihat fail teks yang bertajuk setupact.log . Fail akan dibuka secara automatik di Notepad.

akta persediaan

Setelah anda membuka setupact.log, klik Ctrl + F untuk memunculkan kotak Cari dan cari entri bernama Detected Boot Environment .

Kunci

Setelah anda menemui Detected Boot Environment, anda akan melihat perkataan BIOS atau UEFI seperti berikut:

Callback_BootEnvironmentDetect: Persekitaran boot yang dikesan: BIOS

ATAU

Callback_BootEnvironmentDetect: Persekitaran boot yang dikesan: UEFI

123

Sekiranya PC anda menyokong dan menggunakan UEFI, perkataan UEFI akan muncul, BIOS yang lain.

2] Semak MSInfo32

Sebagai alternatif, anda juga boleh membuka Run , ketik MSInfo32 dan tekan Enter untuk membuka Maklumat Sistem .

uefi atau bios

Sekiranya PC anda menggunakan BIOS, ia akan memaparkan Legacy. Sekiranya menggunakan UEFI, ia akan memaparkan UEFI! Sekiranya PC anda menyokong UEFI, maka jika anda melalui tetapan BIOS anda, anda akan melihat pilihan Secure Boot.

Secara umum, mesin yang dibolehkan UEFI mempunyai masa permulaan dan penutupan yang lebih cepat berbanding dengan mesin berasaskan BIOS. Berikut adalah senarai ciri Windows 10 yang memerlukan UEFI:

  • Secure Boot melindungi proses pra-boot Windows 10 daripada bootkit dan serangan malware lain.
  • Pemacu Anti-malware Peluncuran Awal (ELAM) dimuat terlebih dahulu oleh boot Selamat dan memeriksa semua pemacu bukan Microsoft sebelum dimuat.
  • Windows Trusted Boot melindungi kernel dan pemacu sistem semasa pelancaran.
  • Measured Boot akan mengukur komponen dari firmware hingga pemula boot-start & menyimpan pengukuran ini dalam cip TPM.
  • Device Guard menggunakan virtualisasi CPU dan sokongan TPM untuk menyokong Device Guard dengan AppLocker, dan Device Guard dengan Credential Guard.
  • Credential Guard berfungsi dengan Device Guard dan menggunakan virtualisasi CPU dan sokongan TPM untuk melindungi maklumat keselamatan seperti hash NTLM, dll.
  • Buka Kunci Rangkaian BitLocker akan membuka kunci Windows 10 secara automatik semasa reboot ketika disambungkan ke rangkaian korporat.
  • Partition GUID Table atau partition disk GPT diperlukan untuk mengaktifkan disk boot yang besar.

Semoga ini dapat membantu.