Cara Mengaktifkan atau Menyahdayakan Power Throttling pada Windows 10

Windows 10 v1709 memperkenalkan teknologi penjimatan kuasa baru yang disebut Power Throttling . Ciri unik teknologi ini adalah bahawa walaupun masih memberi pengguna akses ke kemampuan multitasking yang kuat, ia dapat meningkatkan daya tahan bateri dengan menjalankan kerja latar belakang dengan cara yang cekap kuasa. Sekiranya anda tidak menganggapnya berguna, anda boleh mematikannya.

Power Throttling pada Windows 10

Sistem pengesanan yang dibina di dalam Windows membantunya mengenal pasti tugas atau kerja pengguna aktif yang penting bagi pengguna dan memastikannya tetap berjalan. Proses-proses lain secara automatik dihambat. Pengurus Tugas dapat digunakan dengan mudah untuk mencari aplikasi seperti itu.

Ketahui proses mana yang menghidupkan atau mematikan Power Throttling

Untuk memeriksa aplikasi dan proses mana yang dibebankan dengan kuasa, anda perlu membuka Pengurus Tugas, pilih tab Perincian, klik kanan padanya, dan klik Pilih lajur . Di sini pilih Power Throttling untuk memaparkan lajur, di mana anda akan dapat melihat perinciannya.

pendikit kuasa

Dayakan / Lumpuhkan Power Throttling

Untuk mematikan Power Throttling pada Windows 10, anda akan diminta untuk menukar pelan kuasa aktif dari Balanced menjadi High Performance . Anda boleh melakukan ini melalui 'Petunjuk Bateri' yang kelihatan di bar tugas.

Apabila anda mengklik ikon, ia akan memaparkan slaid dengan mod kuasa yang dipilih. Ini merangkumi empat posisi, seperti yang ditunjukkan pada gambar di bawah ketika Anda bergerak dari kiri ke kanan:

  • Penyelamat bateri
  • Bateri Lebih Baik (Disyorkan)
  • Prestasi yang lebih baik
  • Persembahan terbaik

Untuk mematikan Power Throttling, gerakkan slider ke kanan untuk mengaktifkan rancangan kuasa Prestasi Terbaik . Ini akan melumpuhkan Power Throttling tetapi akan meningkatkan penggunaan kuasa dengan ketara kerana fungsi penjimatan kuasa juga dilumpuhkan dalam mod tersebut.

Dayakan Power Throttling untuk Aplikasi Latar Belakang

Anda mempunyai kawalan penuh ke atas aplikasi Windows 10 anda. Oleh yang demikian, anda boleh memutuskan aplikasi mana yang harus dibatasi. Anda boleh memilih untuk menghentikan Windows 10 daripada menguruskan sumber CPU untuk aplikasi ini. Untuk melakukan ini, buka Tetapan> Sistem dan pilih pilihan Bateri .

Seterusnya, pilih Penggunaan Bateri oleh Aplikasi dari panel kiri dan cari aplikasi yang ingin anda kecualikan dari Power Throttling, dan hapus centang pilihan " Biarkan Windows memutuskan kapan aplikasi ini dapat berjalan di latar belakang ". Setelah anda mematikan pilihan, kotak centang baru akan muncul, " Izinkan aplikasi menjalankan tugas latar belakang ". Tandakan pilihan ini untuk membolehkan aplikasi berjalan di latar belakang.

Dengan Power Throttling, ketika kerja latar berjalan, Windows 10 meletakkan CPU dalam mod operasi paling hemat tenaga dan menyelesaikan kerja dengan cara terbaik dengan penggunaan bateri minimum.

Saya harap ciri ini berfungsi dengan baik untuk anda.

pendikit kuasa