Excel terhenti atau tidak bertindak balas pada Windows 10

Baru-baru ini kami menemui beberapa aduan dari pengguna Microsoft Excel yang menghadapi masalah dengan perisian tersebut. Ternyata, program ini mogok setiap kali mereka berusaha membuka fail baru, atau paling tidak 50 persen dari waktu itu. Maka, persoalannya, apakah mungkin untuk menyingkirkan masalah ini? Jawapan kami untuk ini adalah ya, dan itulah yang akan kita bicarakan hari ini.

Inilah masalahnya, masalah di sini mungkin disebabkan oleh sebilangan besar sebab, yang bermaksud, kita akan membincangkan beberapa pembetulan yang mungkin akan menyelesaikan masalah sebelum akhir artikel. Kami mencadangkan untuk mencuba setiap pilihan sehingga ada yang sesuai untuk anda, jadi mari kita gunakannya.

Excel terhempas atau tidak bertindak balas

Anda dapat melihat salah satu daripada mesej ralat berikut:

  • Excel tidak bertindak balas.
  • Excel telah berhenti berfungsi.
  • Masalah menyebabkan program berhenti berfungsi dengan betul.

Kami akan melihat pilihan berikut:

  1. Mulakan Excel dalam Safe Mode
  2. Lumpuhkan Tambah
  3. Pasang kemas kini terkini
  4. Periksa sama ada fail tersebut dihasilkan oleh pihak ketiga
  5. Lakukan permulaan terpilih

1] Mulakan Excel dalam Safe Mode

Untuk mengetahui sama ada sesuatu luaran menyebabkan Excel bertindak gila, pilihan terbaik adalah memulakannya dalam Safe Mode . Untuk melakukan ini, klik pada CTRL semasa anda memulakan program, atau lancarkan Command Line, ketik excel.exe / safe , dan tekan kekunci Enter pada papan kekunci.

Sekiranya semua masalah diselesaikan, itu hanya bermaksud ada kemungkinan anda mungkin harus mematikan satu atau lebih tambahan jika ada yang diaktifkan.

2] Lumpuhkan Tambah secara individu

Excel terhenti atau tidak bertindak balas pada Windows 10

OK, jadi pastikan anda masih ada sebelum beralih untuk menyahaktifkan penambahan. Ya, ini dapat dilakukan walaupun anda tidak berada dalam Safe Mode, tetapi kerana kami tidak pasti apa yang menyebabkan Excel ditutup secara automatik, lebih baik anda mengambil jalan yang lebih selamat.

Untuk mematikan semua add-in, klik pada File > Options > Add-in . Dari sana, pilih COM Add-in , kemudian klik pada butang Go . Sekarang, pastikan untuk tidak mencentang semua kotak dalam senarai tambahan yang diaktifkan, kemudian tekan OK . Akhirnya, tutup Excel , mulakan semula komputer Windows 10 anda , dan semoga anda berjaya.

3] Pasang kemas kini terkini

Mungkin pemasangan Office anda belum memperoleh kemas kini baru kerana tetapan tertentu di Windows 10. Untuk memastikan anda sentiasa mendapat kemas kini terbaru, klik pada kekunci Windows + I untuk melancarkan aplikasi Tetapan.

Setelah melakukannya, klik pada Kemas kini & Keselamatan tatal ke pilihan Lanjutan. Dalam bahagian ini, pengguna akan melihat " Beri saya kemas kini untuk produk Microsoft lain ketika saya mengemas kini Windows. "Pastikan ia dihidupkan, kemudian kembali selangkah ke belakang dan klik pada butang" Periksa Pembaruan ".

Sekiranya kemas kini memang tersedia, pasang, mulakan semula komputer dan periksa sekali lagi untuk melihat apakah masalah kerosakan telah diselesaikan.

4] Periksa sama ada fail tersebut dihasilkan oleh pihak ketiga

Terdapat situasi tertentu di mana aplikasi pihak ketiga menghasilkan fail Excel. Namun, dalam kes ini, fail mungkin dihasilkan dengan tidak betul, yang bermaksud, perkara-perkara tertentu mungkin tidak berfungsi sebagaimana mestinya.

Apa yang perlu anda lakukan di sini adalah untuk tidak membenarkan aplikasi pihak ketiga bekerja dengan fail Excel anda, kemudian cuba buka fail ini di Excel. Sekiranya masih tidak berfungsi, maka masalahnya terletak di tempat lain.

Microsoft Excel memaparkan penggunaan CPU yang tinggi ketika berjalan di Windows 10

5] Lakukan Permulaan Selektif

Pada ketika ini, kita mesti tertanya-tanya apakah komputer anda telah mengaktifkan permulaan terpilih. Mungkin perkara-perkara tertentu tidak dimuat dengan betul selepas reboot, jadi dalam kes ini, kami cadangkan untuk mengaktifkan Selective Startup jika belum diaktifkan.

Klik kekunci Windows + R , kemudian ketik msconfig , dan akhirnya, tekan kekunci Enter . Anda harus melihat tetingkap Konfigurasi Sistem , hanya pergi ke tab Umum dan pilih Permulaan terpilih . Selepas itu, mulakan semula komputer Windows 10 anda dan periksa sama ada Excel masih berfungsi.

Semoga ini dapat membantu!