FIX Ralat sumber pengawal USB tidak mencukupi pada Windows 10

USB kini digunakan di semua peranti. USB A mendahului dengan kebanyakan peranti berdasarkannya. Periferal seperti Pemacu Pen, cakera keras luaran, dan banyak lagi menggunakan port USB. USB C akan menjadi standard besar berikutnya dalam dunia pengkomputeran kerana kelajuan pemindahan yang tinggi, keserasian yang lebih luas, dan sokongan untuk Unit Pemprosesan Grafik luaran. Walau bagaimanapun, port USB 3.0 dilaporkan menyebabkan kesalahan berikut muncul pada Windows 10 setiap kali peranti USB terpasang:

Tidak cukup sumber pengawal USB, Pengawal tidak mempunyai sumber yang mencukupi untuk peranti ini.

Sumber pengawal USB tidak mencukupi

Sumber pengawal USB tidak mencukupi

Dalam artikel ini, kita akan membincangkan kemungkinan perbaikan untuk masalah ini:

  1. Gunakan port USB generasi lebih rendah.
  2. Gunakan dok.
  3. Lumpuhkan pilihan Mod xHCI di BIOS.
  4. Pasang semula pemacu Universal Serial Bus Controller.
  5. Jalankan Penyelesai Masalah USB.

1] Gunakan port USB generasi lebih rendah

Kenal pasti Port USB 3.0 di Laptop - Periksa Warna

Masalah ini kebanyakannya berlaku apabila peranti disambungkan ke port USB 3.0. Anda boleh mencuba memasangkan peranti anda ke port USB 2.0 dan periksa sama ada ia menyelesaikan masalah anda.

Anda boleh mengenal pasti port USB 3.0 seperti yang berwarna biru seperti yang ditunjukkan dalam gambar di atas. Semua port lain adalah generasi yang lebih rendah.

2] Gunakan dok

Menggunakan dok juga dapat menyelesaikan masalah anda. Kerana apabila terlalu banyak kuasa pada komputer riba dan notebook diambil dari port USB dan sebagai port USB 3.0 menarik lebih banyak kuasa daripada port USB 2.0. Oleh itu, memasukkan Peranti USB anda ke Port USB 2.0 akan membuatkan anda dapat menyingkirkan ralat ini.

3] Lumpuhkan pilihan Mod xHCI di BIOS

Boot komputer anda ke BIOS.

Setelah boot, pergi ke tab berlabel Advanced.

Di bawah seksyen Konfigurasi USB, memastikan bahawa kemasukan bagi xHCI mod Pre-boot bakal menjadi Orang Kurang Upaya.

Simpan perubahan dan but semula komputer anda ke Windows 10 dan periksa sama ada ia menyelesaikan masalah anda.

4] Pasang semula pemacu Universal Service Controller

Pemacu utama yang mungkin menjadi penyebab fail tertentu ini akan ditandakan dengan ikon tanda seru kuning kecilbahagian dalam Pengurus Peranti. Sekiranya tidak, cari sub-entri di bawah entri pengawal Bas Serial Universal , maka kami mencadangkan anda Mengemas kini pemacu ini dan terutamanya pemacu Hab USB Generik .

Sebagai alternatif, anda boleh Nyahpasang dan kemudian Nyalakan semula komputer anda dan biarkan Windows memasangnya semula secara automatik.

5] Jalankan Penyelesai Masalah USB

Jalankan Pemecah Masalah Perkakasan dan Peranti atau Penyelesai Masalah USB Windows dan periksa sama ada ia membantu. Alat automatik memeriksa perkakasan atau sambungan USB ke komputer untuk mengetahui masalah yang diketahui dan membetulkannya secara automatik.

Harap sesuatu dapat membantu!

Original text