WiFi 5GHz tidak muncul di Windows 10

Nombor 2,4 GHz dan 5 GHz merujuk pada dua "band" yang berbeza yang dapat digunakan oleh Wi-Fi untuk isyaratnya. Sebilangan pengguna PC yang memasang modem dengan dua jalur lebar, 2.4GHz dan 5GHz, yang mana manual produk menunjukkan bahawa peranti itu mematuhi peraturan, mungkin menyedari setelah pemasangan bahawa komputer Windows 10 hanya dapat mengesan lebar jalur WiFi 2.4Ghz dan bukan 5GHz. Dalam catatan hari ini, kami akan cuba menerangkan mengapa beberapa pengguna mungkin menghadapi masalah ini.

Windows 10 hanya mengesan lebar jalur WiFi 2.4Ghz & bukan 5GHz

Perbezaan utama antara dua frekuensi adalah julat (liputan) dan lebar jalur (kelajuan) yang diberikan oleh jalur. Jalur 2,4 GHz memberikan liputan pada jarak yang lebih jauh tetapi menghantar data pada kelajuan yang lebih perlahan. Jalur 5 GHz memberikan liputan yang lebih sedikit tetapi menghantar data pada kelajuan yang lebih cepat.

Julatnya lebih rendah pada jalur 5 GHz kerana frekuensi yang lebih tinggi tidak dapat menembus objek padat, seperti dinding dan lantai. Walau bagaimanapun, frekuensi yang lebih tinggi membolehkan data dihantar lebih cepat daripada frekuensi yang lebih rendah, jadi jalur 5 GHz membolehkan anda memuat naik dan memuat turun fail dengan lebih cepat.

Sambungan WiFi anda pada jalur frekuensi tertentu juga dapat lebih cepat atau lebih lambat kerana gangguan dari peranti lain. Banyak teknologi berkemampuan WiFi dan peranti isi rumah lain menggunakan jalur 2,4 GHz. Apabila beberapa peranti cuba menggunakan ruang radio yang sama, berlaku kesesakan ramai. Jalur 5 GHz cenderung memiliki lebih banyak sesak daripada jalur 2.4GHz kerana lebih sedikit peranti yang menggunakannya dan kerana ia mempunyai 23 saluran untuk digunakan perangkat, sedangkan jalur 2.4GHz hanya memiliki 11 saluran.

WiFi 5GHz tidak muncul di Windows 10

Isu ini disebabkan oleh dua sebab utama.

  1. Anda mungkin mengalaminya kerana masalah pemandu. Oleh itu, sebelum anda melakukan perkara lain, disarankan agar anda mengemas kini pemacu modem terlebih dahulu.
  2. Sebab lain yang mungkin berlaku ialah komputer anda mungkin tidak mempunyai kemampuan lebar jalur 5GHz. Anda boleh memeriksanya dengan mengikuti langkah-langkah di bawah.

Lancarkan Prompt Perintah (tekan kekunci Windows + R. Dalam kotak dialog Jalankan ketik cmd dan tekan Enter ).

Di tetingkap Prompt Perintah, salin dan tampal perintah di bawah dantekan Enter .

pemacu rancangan netsh wlan

Cari bahagian Radio yang disokong .

Sekiranya output menunjukkan mod rangkaian 802.11n 802.11g dan 802.11b seperti yang disorot dalam gambar di atas, ini bermaksud komputer mempunyai kemampuan rangkaian 2.4GHz sahaja.

Juga, jika menunjukkan bahawa penyesuai rangkaian menyokong mod rangkaian 802.11g dan 802.11n , ini bermakna komputer hanya mempunyai kemampuan rangkaian 2.4 GHz.

Tetapi, jika ia menunjukkan bahawa penyesuai menyokong mod rangkaian 802.11a dan 802.11g dan 802.11n , ini bermaksud komputer mempunyai kemampuan rangkaian 2.4 GHz dan 5GHz.

Semoga catatan ini berinformasi.