Cara Menghidupkan atau Mematikan lampu Papan Kekunci pada Laptop

Sekiranya anda menggunakan lampu latar atau papan kekunci LED, dan mempunyai masalah dengan pencahayaan menyala atau mati secara tiba-tiba, maka kami akan melihat bagaimana menyelesaikannya. Banyak komputer riba menawarkan papan kekunci lampu latar, dan kemudian terdapat banyak papan kekunci LED yang diaktifkan. Kedua-dua papan kekunci ini menawarkan konfigurasi yang mengawal keadaan cahaya mereka, membolehkan anda menyesuaikannya, dan sebagainya.

Cara Menghidupkan dan mematikan Pencahayaan Papan Kekunci

Hidupkan atau Matikan lampu Papan Kekunci pada Komputer riba

Sebelum kita memulakan, terdapat perbezaan yang signifikan antara papan kekunci Backlit dan papan kekunci LED. Yang pertama bergantung pada cahaya sekitar sementara yang kedua menawarkan kawalan manual. Saya mempunyai papan kekunci LED, dan saya tetap menyala sepanjang masa hanya untuk mewah. Kami akan merangkumi topik berikut dalam catatan ini:

  1. Hidupkan atau matikan papan kekunci dengan lampu latar
  2. Hidupkan atau matikan papan kekunci LED
  3. Konfigurasi perisian
  4. Kemas kini BIOS

Kami telah membincangkan topik ini secara umum. Sekiranya anda mempunyai dokumen dari OEM mengenai topik ini, maka itulah panduan terbaik anda.

1] Bagaimana menghidupkan atau mematikan papan kekunci lampu latar?

Bagaimana cara menghidupkan atau mematikan papan kekunci lampu latar?

Sebilangan besar papan kekunci Backlit berada dalam mod automatik . Sekiranya terdapat cukup cahaya, lampu tidak akan menyala. Anda boleh memeriksanya dengan mematikan lampu, dan jika ia menyala secara automatik, itu bermakna ia berfungsi, dan anda tidak perlu risau.

Namun, jika tidak menyala, cari kunci unik, alias ikon pencahayaan pada papan kekunci (mungkin tersedia sebagai kombinasi dengan tombol Fungsi), yang dapat meningkatkan kecerahan. Apple menawarkan dua set kunci, sementara syarikat seperti HP menggunakan kekunci yang sama (F5, F9, atau F11, atau ditekan dua kali Fn + F5, F9, atau F11), Dell menggunakan F10, dan Lenovo menggunakan Fn + Spacebar .

Sekiranya papan kekunci Apple, walaupun menetapkan tahap kecerahan maksimum, papan kekunci tidak menyala, tetapi dalam kes HP atau Dell, anda dapat memaksanya untuk menyalakannya. Ingat, ini bergantung pada OEM, tetapi semua orang akan menawarkan kunci unik yang dapat menguruskannya.

Inilah satu lagi perkara yang saya perhatikan di Apple MacBook Air. Sekiranya kecerahan paparan terlalu tinggi, ia akan meredup atau mematikan papan kekunci lampu latar.

2] Bagaimana menghidupkan atau mematikan papan kekunci LED?

Bagaimana cara menghidupkan atau mematikan papan kekunci LED?

Papan kekunci LED mempunyai konsep yang berbeza. Sekiranya anda menyukai lampu berwarna-warni yang terus berubah berdasarkan apa yang anda gunakan, atau anda ingin merancang idea anda, maka lampu itu sesuai. Saya menggunakan papan kekunci Corsair LED, dan saya boleh memilih warna untuk kekunci individu menggunakan perisian mereka.

Papan kekunci seperti ini menawarkan butang khusus atau ikon pencahayaan yang dapat mengawal kecerahan. Oleh itu, jika saya menekan tambang tiga kali, ia akan mematikan semua lampu. Apabila saya menyentuhnya untuk kali keempat, ia menyalakan semula papan kekunci secara maksimum. Sekiranya anda baru menggunakan papan kekunci, dan anda tidak pasti, cari kunci seperti itu atau periksa manualnya.

3] Konfigurasi perisian

Lampu LED Perisian Papan Kekunci

Kadang-kadang OEM menawarkan perisian khas untuk papan kekunci mereka, terutamanya yang membolehkan anda membuat semula kunci untuk permainan. Perisian ini juga dapat mematikan lampu, dan walaupun anda menekan perkakasan, tidak akan terjadi apa-apa. Oleh itu, jika ada perisian seperti itu, dan anda telah menukarnya, buat asal.

Ini biasanya berlaku dengan papan kekunci permainan dengan lampu LED. Sekiranya anda berada di antara merancang profil dan membiarkannya di antara, profil itu mungkin telah mematikan lampu. Anda dapat mengetahuinya jika beberapa kunci yang mempunyai lampu sementara yang lain tidak.

4] Kemas kini BIOS

Saya telah membaca beberapa manual OEM, dan ada juga yang mengesyorkan untuk mengemas kini BIOS. Ia berguna sekiranya kunci dengan ikon pencahayaan tidak berfungsi seperti yang diharapkan atau dilumpuhkan dari BIOS. Ia akan mempunyai pilihan yang serupa-

  • Dilumpuhkan atau Mati: Ia akan mematikan pencahayaan papan kekunci sepenuhnya.
  • Dim: Ia akan menetapkan pencahayaan pada separuh kecerahan.
  • Cerah - Papan kekunci akan muncul pada kecerahan penuh

Saya harap petua ini berguna dan membantu anda menghidupkan dan mematikan Pencahayaan Papan Kekunci.

Bagaimana cara menghidupkan atau mematikan papan kekunci LED?