Tukar fon Mac ke fon yang sesuai dengan Windows menggunakan DfontSplitter

Sekiranya anda pengguna Mac dan menggunakan sistem Windows untuk kerja sekali-sekala, anda akan mendapati bahawa Mac mempunyai beberapa koleksi fon yang tidak terdapat di Windows. Pengguna profesional seperti artis dan pereka web kebanyakan beralih antara Mac OS dan Windows untuk pekerjaan mereka dan sangat menyukai cara Mac menghasilkan fon.

MacOS mempunyai koleksi fon yang lebih baik, lebih lancar, lebih mudah dan dioptimumkan untuk dibaca daripada yang terdapat di Windows. Tetapi sayangnya, anda tidak dapat menggunakan fon Mac di Windows kerana kedua-dua Windows dan Mac menggunakan teknologi rendering fon yang berbeza. Walau bagaimanapun, fon Windows adalah format True Type (.ttf) yang disokong di Mac. Tetapi sebaliknya tidak benar.

Fon Mac adalah jenis .dfont dan Windows tidak boleh membaca fon Mac True Type seperti .dfonts secara langsung. Windows hanya dapat membaca fon Jenis Terbuka Windows dan Jenis TrueType Windows . Untuk menyalin fon Mac (.dfont) ke Windows dan menggunakannya di Windows, anda harus menggunakan aplikasi pihak ketiga untuk menukar fon Mac (.dfont) ke dalam format Windows TrueType (.ttf).

Dalam artikel ini, kami menerangkan cara menukar Mac Font (.dfont) ke Windows Compatible Font (.ttf) menggunakan program aplikasi sumber terbuka yang disebut DfontSplitter .

Tukar fon Mac ke fon serasi Windows

DfontSplitter adalah perisian percuma yang sesuai untuk Windows 10. versi 32-bit dan 64-bit. Alat ini tersedia dalam versi 0.3,0.2 dan 0.1. Perisian ini menyediakan antara muka mudah yang membolehkan pengguna menukar fon berformat Mac (.dfont) ke dalam fail fon yang sesuai dengan Windows (.ttf) dengan mudah.

Tukar fon berformat Mac menjadi fon serasi Windows

Muat turun dan pasang perisian penukar fon DfontSplitter. Buka, dan anda akan melihat antara muka berikut.

Tukar fon Mac ke fon yang sesuai dengan Windows

Klik Tambah fail dan kemudian cari fail fon berformat Mac (.dfont) yang ingin anda ubah menjadi fail fon TrueType (.ttf) yang serasi dengan Windows.

Pilih folder tujuan di mana anda mahu menyimpan fail yang ditukar.

Klik butang Tukar .

Setelah selesai, anda akan melihat fail yang ditukar di folder tujuan.

Muat turun percuma DfontSplitter

Anda boleh memuat turun perisian percuma DfontSplitter dari halaman utama.

Bacaan berkaitan : Cara mendapatkan fon halus seperti Mac pada Windows 10.

Tukar fon Mac ke fon yang sesuai dengan Windows