Perbezaan antara folder System32 dan SysWOW64 pada Windows 10

Sekiranya anda telah menggunakan OS Windows untuk beberapa waktu, saya pasti anda mesti melihat folder System32 ini. Namun, Sekiranya anda menggunakan PC 64-bit, anda pasti menyedari bahawa terdapat dua folder dalam direktori C: \ Windows anda. Yang pertama adalah System32 dan yang kedua adalah SysWOW64 . Dalam catatan ini, kita akan mengetahui tentangnya, dan perbezaan antara folder System32 dan SysWOW64 di Windows 10.

Perbezaan antara System32 dan SysWOW64

Apa itu folder System32

Folder System32 semua fail sistem. Ini biasanya fail DLL atau perpustakaan. Mereka adalah program yang paling biasa digunakan oleh aplikasi untuk mengakses ciri Windows. Selain daripada itu, program yang dipasang di komputer anda juga dapat menyimpan fail di dalamnya.

Semasa anda memasang program, dua perkara berlaku pada tahap yang lebih luas. Program utama (EXE) dipasang pada folder Program sementara DLLnya (yang berfungsi dalam fungsinya dan lain-lain) disimpan dalam folder System32. Ini adalah amalan biasa.

Apa itu folder SysWOW64

Pernahkah anda melihat folder C: \ Program Files (x86) pada PC 64-bit anda? Di sini x86 bermaksud 32-bit. Oleh itu, untuk memasang program 32-bit pada mesin 64-bit, C: \ Program Files (x86) digunakan. Sementara folder C: \ Program Files mengandungi program 64-bit dan failnya.

Sekarang anda mungkin membuat analogi bahawa folder SysWOW64 mesti mengandungi hanya 64-bit DLL. Itu adalah niat sebenarnya, tetapi tidak berjaya. Sekiranya anda menyemak secara manual, terdapat banyak DLL 64-bit dalam folder Sistem 32 dan DLL 32-bit dalam folder SysWOW64.

Jadi mengapa folder bertanda 32-bit mempunyai folder 64-bit, dan mengapa folder bertanda 64-bit menempatkan semua DLL 32-bit?

Perbezaan antara folder System32 dan SysWOW64

Kedua-duanya adalah folder sistem, dan ia mengandungi DLL atau fail seluruh sistem. Namun, mereka tidak mematuhi namanya, berkat pengaturcaraan yang keras.

Pada komputer 64-bit, program 64-bit menyimpan-

  • Fail utama seperti EXE dalam C: \ Program Files.
  • Fail seluruh sistem seperti DLL dll dalam folder C: \ Windows \ System32 mengandungi perpustakaan 64-bit.

Walau bagaimanapun, program 32-bit menyimpan-

  • Fail utama dalam C: \ Program Files (x86)
  • Folder seluruh sistem adalah C: \ Windows \ SysWOW64.

Apabila program 32-bit ingin memasang fail DLL 32-bit mereka ke dalam C: \ Windows \ System32, ia akan diarahkan ke C: \ Windows \ SysWOW64. Ini pada dasarnya menjadikan System32 hanya menyimpan perpustakaan 64-bit. Microsoft tidak dapat menghapusnya kerana akan mematahkan banyak program.

Apa yang berlaku ialah kebanyakan pembangun yang melancarkan aplikasi 32-bit mereka pada sistem 64-bit yang masih menggunakan C: \ Windows \ System32. Ini dimasukkan ke dalam program mereka. Oleh kerana Microsoft tidak mahu menghentikan program, mereka merancang pengalihan ini.

Ini memastikan bahawa semua berlaku di latar belakang tanpa pembangun perlu melakukan banyak kerja. Setiap kali sesuatu diminta oleh program 32-bit dari folder System32, ia diarahkan secara senyap ke folder SysWOW64 yang menyimpan semua 32-bit DLL. Tidak diperlukan pengalihan semula untuk program 64-bit kerana mereka mempunyai folder lalai.

Ringkasnya: Windows x64 mempunyai folder System32 yang mengandungi DLL 64-bit. Folder SysWOW64 kedua mengandungi DLL 32-bit. Proses 64-bit asli menemui DLL mereka di mana mereka mengharapkannya dapat dilihat dalam folder System32. Untuk proses 32-bit, OS mengalihkan permintaan dan menunjukkannya folder SysWOW64.

Perkara yang sama juga dilakukan untuk Windows Registry - program 32-bit dan 64-bit dipisahkan.

The WOW di SysWOW64

Daripada menamakannya sebagai System64, Microsoft menamakan folder ini sebagai SysWOW64. WOW bermaksud Windows (32-bit) pada Windows (64-bit) . Aplikasi 32-bit dapat dijalankan pada aplikasi 64-bit, dan begitulah namanya.

Microsoft tidak melihatnya datang dengan pasti bahawa folder System32 tidak akan pernah mendapat namanya. Ia mungkin lebih sederhana. Walau bagaimanapun, adalah keputusan yang sangat baik untuk tidak mengubah nama folder dan sebaliknya menggunakan pengalihan semula. Ini memastikan pengguna dan pemaju tidak kehilangan aplikasi ketika berpindah ke 64-bit.

Walaupun sistem 32-bit perlahan-lahan dihentikan, dan diganti dengan komputer 64-bit, ia memerlukan sedikit masa. Mungkin pada masa akan datang Microsoft mungkin melakukan sesuatu mengenainya. Mudah-mudahan, tidak ada pengekodan keras dalam pengekodan 64-bit.

Baca seterusnya : Sysnative folder di Windows 64-bit dijelaskan.

Perbezaan antara System32 dan SysWOW64