Cara memperbaiki Kod Ralat Pengaktifan Windows 0x80041023

Kod Ralat Pengaktifan Windows 0x80041023 berlaku semasa anda menaik taraf Windows 10 atau memasang semula baru di komputer. Terdapat beberapa senario mengenai ralat ini. Ada kemungkinan bahawa anda mempunyai kunci yang tidak sah atau anda menaik taraf dari Windows Home ke Windows Pro. Mari ketahui bagaimana kita dapat menyelesaikan Kod Ralat Pengaktifan Windows0x80041023.

Kod Ralat Pengaktifan Windows 0x80041023

Kod Ralat Pengaktifan Windows 0x80041023

Tepat sebelum kita bermula, pastikan selalu log masuk dengan akaun Microsoft anda supaya lesen dapat dihubungkan dengan akaun anda. Sangat mudah untuk mengaktifkan semula komputer anda dengan cara itu.

Kunci Windows Tidak Sah

Sekiranya anda memasang semula Windows 10, dan pengaktifan automatik gagal, maka kemungkinan kunci yang pernah digunakan sebelumnya tidak sah atau sekali pakai seperti kunci MAK. Kekunci ini hanya boleh digunakan sekali dan tidak berfungsi setelah mesin diformat.

Oleh itu, jika anda membeli Kunci Windows yang dengan harga murah, dan sekarang tidak berfungsi, anda tahu apa sebenarnya yang berlaku. Walaupun anda dapat mengambil kunci, dan cuba mengaktifkannya, anda akan menerima ralat 0x80041023

Satu-satunya jalan keluar adalah dengan membeli kunci yang sah, dan kami mencadangkannya adalah membeli dari Windows Store.

Versi Kunci Windows yang berbeza disimpan di BIOS

Dengan andaian anda mempunyai Kunci Pro Windows yang ingin anda aktifkan, tetapi setiap kali anda cuba mengaktifkannya, anda akan mendapat kod ralat - Kunci produk yang anda masukkan tidak berfungsi Kesalahan 0x80041023.

Masalahnya di sini ialah BIOS komputer anda mempunyai kunci Windows Home. Ia biasanya berlaku semasa anda membeli komputer Windows pra-aktifkan, dan ketika anda menetapkan semula, ia masih cuba mengaktifkan apa yang tersedia di BIOS. Jalankan perintah SLMGR ini pada Prompt Perintah dengan hak istimewa pentadbir.

slmgr / ipk slmgr / ato

Mencuba peningkatan dari Lesen OEM

Inilah fakta lain mengenai lesen OEM. Mereka bukan "lesen peningkatan", dan hanya untuk mesin baru. Oleh itu, jika anda memasang Windows 10 Pro pada mesin yang mempunyai Windows Home pada mulanya, ia tidak akan berfungsi, dan menghasilkan Kod Ralat Pengaktifan Windows 0x80041023. Anda harus memasang Windows 10 Home sekali lagi, dan kemudian menaik taraf menggunakan Windows Store ke Windows Pro.

Sekiranya anda telah membeli kunci Windows Pro dari OEM, dan bukan dari kedai, maka anda perlu memasang Windows 10 Pro segar, dan kemudian gunakan kunci aktif.

Peningkatan Windows kadang-kadang membingungkan, terutamanya apabila anda telah membeli komputer dari OEM. Kecuali Microsoft membenarkan peningkatan, tidak ada jalan yang betul.

Oleh itu, bila-bila masa anda membeli komputer Windows 10, pastikan untuk mengetahui sama ada anda boleh menaik taraf atau tidak.

Kod Ralat Pengaktifan Windows 0x80041023