Fix Monitor Komputer mempunyai warna Kuning di skrin

Sekiranya secara tiba-tiba, skrin monitor atau komputer riba anda kelihatan kekuningan atau tidak seperti warna biasa, maka terdapat banyak sebab untuk itu. Ini mungkin kerana profil warna yang salah dikonfigurasi atau aplikasi pihak ketiga, yang mungkin telah mengubah warnanya. Dalam catatan ini, kami akan mencadangkan beberapa penyelesaian yang dapat membantu anda memperbaikinya jika Monitor mempunyai warna Kuning di skrin.

Monitor mempunyai warna Kuning di skrin

Sebilangan tetapan ini tersedia di OS Windows, sementara yang lain memerlukan izin pentadbir untuk menyelesaikan masalah. Tetapi satu perkara yang pasti ialah menyelesaikannya dengan cekap kecuali masalahnya adalah khusus perkakasan.

  1. Periksa tetapan Lampu Malam
  2. Periksa sama ada ada aplikasi pihak ketiga yang menyebabkannya
  3. Periksa tetapan Penentukuran Warna
  4. Pulihkan tetapan Warna Paparan lalai
  5. Kemas kini Pemacu Grafik

Perhatikan bahawa jika ini tidak menyelesaikan masalah, anda mungkin ingin menghubungi sokongan pelanggan Monitor dan menggantinya jika boleh.

1] Periksa tetapan Lampu Malam

Matikan tingkap lampu malam

Windows 10 menawarkan ciri Night Light, yang memastikan tekanan pada mata anda berkurang selama penggunaan yang berpanjangan. Ciri Night Light mengubah warna paparan, dan jika telah diatur ke warna kuning, maka itulah yang terjadi. Sebaiknya matikan lampu malam.

  • Buka Tetapan Windows (Win + I)
  • Ketik Lampu Malam di kotak carian, dan klik padanya apabila ia muncul dalam hasilnya
  • Klik butang Matikan untuk mematikannya.

1] Periksa sama ada ada aplikasi pihak ketiga yang menyebabkannya

Aplikasi pihak ketiga seperti Flu.x, dapatkan Night Light, dan lain-lain juga boleh mengubah warna paparan atau Monitor. Anda perlu mengubah konfigurasi warna perisian atau mematikan semuanya bersama-sama untuk menghilangkan warna kuning.

3] Periksa tetapan Penentukuran Warna.

Fix Monitor mempunyai warna Kuning di skrin

Ciri Kalibrasi Warna di Windows membolehkan anda memastikan bahawa paparan menghasilkan warna seakurat mungkin.

  • Klik pada butang Mula untuk membuka menu, dan kemudian ketik Calibrate.
  • Seterusnya, ikuti arahan onboard untuk mendapatkan warna yang anda inginkan dengan tepat pada skrin.
  • Semasa proses, anda akan mendapat pilihan untuk warna tambahan, dan anda perlu menyesuaikan slider untuk menghilangkan warna.

Selesai sahaja, warna kuning tidak boleh ada lagi.

4] Pulihkan tetapan Warna Paparan lalai

Fix Monitor mempunyai warna Kuning di skrin

Warna paparan boleh diubah dengan pelbagai cara. Ia merangkumi tetapan grafik, Perisian GPU seperti tetapan warna Nvidia, dan pengurusan warna. Ikuti panduan lengkap untuk memperbaiki Tetapan Warna Paparan. Anda dapat mengatur maksud rendering ICC ke Pemetaan Gamut WSD untuk gambar foto, gambar garis, mensimulasikan kertas, grafik, dan grafik.

5] Kemas kini Pemacu Grafik

Yang terakhir dalam senarai adalah untuk mengemas kini pemacu grafik ke versi terbaru atau rollback sekiranya masalah itu berlaku setelah mengemas kini pemacu. Sebaiknya gunakan perisian pihak ketiga seperti Double Driver, topi IObit Driver Booster dapat menguruskan kemas kini kerana mereka dapat mencari pemacu yang tidak tersedia dengan Windows. Anda juga boleh memuat turun pemacu dari, iaitu, laman web OEM Rasmi, untuk menyelesaikan masalah warna.

Setelah selesai, pastikan perisian atau panel pemacu diatur untuk menemui kemas kini automatik, tetapi tidak diatur untuk memasangnya tanpa persetujuan anda. Pastikan untuk memeriksa apakah versi pemacu mempunyai masalah dengan Windows; jika ya, jangan pasangkannya melainkan ia dapat diselesaikan. Sekiranya anda memasangnya secara tidak sengaja, perisian yang kami cadangkan di atas akan membantu anda mengembalikannya.

Semua ini pasti dapat membantu anda menyelesaikan masalah warna kuning pada Monitor anda di Windows 10. Sekiranya tidak ada yang lain, anda sentiasa boleh memilih untuk menggantikan Monitor.

Kalibrasi monitor warna paparan