Soft Reboot vs Hard Reboot vs Restart vs Reset dijelaskan

Saya pasti anda pernah mendengar tentang semua syarat ini jika anda menggunakan PC Windows, atau juga telefon. Walaupun kedengarannya serupa, ada perbezaan di antara keduanya. Sekiranya anda mengenali mereka? Secara jujur, ia tidak akan menjadi masalah kerana, di bahagian luaran, semua yang anda dapat hanyalah butang memulakan semula, mematikan dan mematikan. Walaupun begitu, adalah idea yang baik untuk mengetahui mengenainya. Dalam catatan ini, kami akan membuat perbandingan pantas antara Soft Reboot, Hard Reboot, Restart, dan Reset.

Reboot vs Soft Reboot vs Hard Reboot vs Restart vs Reset

Soft Reboot vs Hard Reboot vs Restart vs Reset

1] But semula

Ini adalah proses di mana komputer memulakan dua proses. Yang pertama adalah mematikan komputer dan kemudian memulakannya semula. Shutdown menutup semua input dan output komputer, menyimpan semua kerja, dan menghentikan setiap proses yang menyebabkan kemacetan. Setelah mematikan komputer, komputer akan memuat semula sistem operasi semula. Dengan berkesan menetapkan semula komputer riba pada tahap perkakasan dan memulakan urutan memuatkan OS.

Terdapat dua jenis Reboot, dan salah satu jenisnya bertanggungjawab untuk Windows 10 melakukan boot lebih pantas daripada versi sebelumnya.

Reboot Keras

Anda boleh mencuba Hard Reboot secara manual. Tekan dan tahan butang Daya pada komputer untuk mematikannya. Hidupkan komputer selepas 10-15 saat.

Semasa saya keluar dari pejabat, saya mematikan segalanya. Keesokan harinya, saya menghidupkan semua dan menghidupkan komputer saya. Apabila tidak ada kuasa, komputer mati secara fizikal, dan semua keadaan perkakasan ditetapkan semula. Ini adalah reboot yang sukar.

Reboot Lembut

Apabila anda menghidupkan semula komputer menggunakan ALT + Ctrl + Del atau matikan menggunakan menu Mula, maka keadaan perkakasan komputer tidak diset semula. Dengan kata mudah, reboot lembut bermaksud komputer dimulakan semula tanpa kehilangan kuasa.

Baca : Bagaimana memaksa penutupan penuh Windows 10 untuk memulakannya semula?

2] Mulakan semula

Perbezaan antara Restart dan Reboot adalah garis rambut. Mulakan semula adalah tindakan yang memulakan Reboot OS. Apabila anda mengklik butang Power pada menu mula, anda akan MEMULAIKAN komputer. Namun, apabila komputer melakukannya, komputer akan menghidupkan semula OS.

Baca : Bagaimana Memulakan Semula Darurat atau Menutup Windows 10?

3] Tetapkan semula

Semasa Restart atau Reboot memuat semula OS semula, Reset bermaksud Windows 10 melalui pemasangan semula OS dari awal. Windows 10 menawarkan ini sebagai ciri penting, tetapi menetapkan semula pada versi Windows yang lebih awal bermaksud, membuat USB yang dapat di-boot, dan memasang semula OS sekali lagi. Perkara yang sama berlaku pada Windows 10, tetapi anda tidak perlu memuat turun ISO untuk melakukannya. Anda juga boleh melakukan tetapan semula awan di mana Windows akan memuat turun OS terkini, dan memasangnya.

Semasa Tetapkan Semula, ia akan menghapus semua data pada Partisi Utama, membuang aplikasi, dan hanya memasang apa yang disertakan dengan Windows 10. Jika anda memilih untuk menyimpan data peribadi, maka apa sahaja yang anda ada, folder seperti dokumen, muzik, dll. akan selamat.

Baca seterusnya : Permulaan Baru vs Tetapkan Semula vs Segarkan vs Pasang bersih.

Reboot vs Soft Reboot vs Hard Reboot vs Restart vs Reset