Kamera Skype tidak berfungsi pada Windows 10

Skype adalah perisian popular yang digunakan oleh berjuta-juta orang untuk berhubung dengan orang tersayang bila-bila masa, di mana sahaja. Aplikasi perkhidmatan sembang membantu individu dan perniagaan membuat panggilan suara dan video, menghantar mesej segera dan berkongsi fail secara percuma.

Skype adalah lambang komunikasi tatap muka dalam talian. Kami sering menggunakan kamera web semasa menggunakan Skype untuk persidangan video, perjumpaan dalam talian setiap hari, latihan dalam talian, dan lain-lain. Walau bagaimanapun, banyak pengguna Skype menghadapi masalah dengan kamera web semasa membuat panggilan video Skype pada PC Windows. Mungkin ada masalah dengan Kamera Web anda jika rakan Skype anda tidak dapat melihat anda dalam panggilan video, atau mereka hanya dapat melihat beberapa gambar kelabu kabur.

Kamera Skype tidak berfungsi

Masalah kamera web boleh menjengkelkan dan jika anda menghadapi masalah kamera web semasa menggunakan Skype, anda berada di tempat yang tepat. Dalam artikel ini, kami menggariskan beberapa langkah bagaimana menyelesaikan masalah kamera web dengan cepat.

1] Uji Webcam

Perkara pertama dan terpenting yang harus dilakukan ketika anda menghadapi masalah kamera web adalah memastikan bahawa anda telah menghidupkan kamera web. Laraskan peranti supaya kamera menunjuk ke arah anda. Ramai pengguna Skype menghadapi masalah kamera web kerana pemasangannya salah. Oleh itu, periksa sama ada kamera dipasang dengan betul. Ikuti langkah di bawah untuk memeriksa kamera web anda

Di bar carian Windows, ketik Kamera. Klik pada aplikasi Kamera dan benarkan sistem anda menggunakan aplikasi kamera.

Periksa suapan video dari kamera anda. Sekiranya output betul-betul dekat dengan aplikasi Kamera. Jika tidak, ini bermaksud bahawa anda menggunakan kamera yang rosak. Penyelesaiannya adalah dengan mengganti kamera yang rosak dengan yang baru.

2] Kemas kini pemacu Kamera Web

Mengemas kini pemacu kamera web dengan versi terkini dapat menyelesaikan masalah panggilan video. Ikuti langkah di bawah untuk mengemas kini pemacu Webcam.

Buka Panel Kawalan dan klik Pengurus Peranti. Di tetingkap Pengurus Peranti, Klik dan kembangkan peranti Pengimejan.

Pilih kamera web anda dari senarai dan klik kanan pada peranti kamera web.

Kamera web Skype tidak berfungsi

Klik Kemas kini pemacu dari menu lungsur turun.

Dalam tetingkap pop timbul Wizard, klik pilihan Cari secara automatik untuk perisian pemacu yang dikemas kini.

Pasang jika pemacu baru tersedia.

3] Kemas kini Skype

Lancarkan Skype. Pergi ke Bantuan & Maklum Balas.

Menyemak kemas kini. Anda akan diberitahu dengan versi terbaru Skype jika tersedia.

4] Gunakan pemacu Generik untuk Kamera Web

Gunakan pemacu peranti video USB generik untuk Kamera Web anda jika anda menggunakan kamera web lama. Ikuti langkah di bawah untuk menggunakan pemacu peranti generik untuk kamera web lama anda.

Buka Panel Kawalan dan klik Pengurus Peranti. Di tetingkap Pengurus Peranti, Klik dan kembangkan peranti Pengimejan.

Pilih kamera web anda dari senarai dan klik kanan pada peranti kamera web. Klik Kemas kini pemacu dari menu lungsur turun

Dalam tetingkap pop timbul Wizard kemas kini, klik Jelajah komputer saya untuk perisian pemacu

Pilih pilihan Biarkan saya memilih dari senarai pemacu yang ada di komputer saya dan klik Seterusnya.

Sekarang pilih Peranti Video USB dari senarai dan klik butang Seterusnya .

Pemacu peranti akan dipasang dan setelah selesai Tutup tetingkap. Mulakan semula sistem.

Setelah sistem dihidupkan semula, anda seharusnya dapat membuat panggilan video di Skype

5] Konfigurasikan tetapan video Skype

Sebilangan besar masalah kamera web di Skype diselesaikan dengan mengkonfigurasi tetapan video. Ikuti langkah-langkah berikut untuk menyiapkan kamera web anda dalam tetapan video.

Lancarkan Skype. Navigasi ke Tetapan dan klik Tetapan Audio & Video dari menu.

Di sebelah kanan dalam pilihan Pilih webcam , pilih peranti webcam yang betul dari daftar drop-down, jika skype menggunakan perangkat video yang salah sebagai kamera web. Anda kini harus melihat suapan video dari kamera anda di halaman tetapan video.

Klik Simpan untuk menerapkan perubahan.

6] Tutup aplikasi yang mengganggu kamera web

Sekiranya anda mempunyai aplikasi lain selain Skype yang mampu melakukan panggilan video, kami mengesyorkan agar anda menutup semua aplikasi kerana jika kamera web sudah digunakan oleh aplikasi, aplikasi web mungkin tidak memberikan akses ke webcam lain seperti Skype. Sebilangan besar kamera web tidak dirancang untuk memberikan akses video ke lebih dari satu aplikasi. Untuk mengelakkan masalah seperti itu, pastikan anda menutup semua aplikasi lain yang boleh menggunakan kamera web.

7] Lumpuhkan dan Aktifkan Kamera Web dalam Pengurus Peranti

Ini adalah cara cepat untuk menyelesaikan masalah kamera web semasa menggunakan Skype. Ikuti langkah di bawah untuk menghidupkan semula Kamera Web

Buka Panel Kawalan dan klik Pengurus Peranti. Di tetingkap Pengurus Peranti, Klik dan kembangkan peranti Pengimejan.

Pilih kamera web anda dari senarai dan klik kanan pada peranti kamera web.

Klik Lumpuhkan peranti dari menu lungsur turun.

Sekarang untuk mengaktifkan semula peranti, klik kanan pada kamera web sekali lagi dan pilih Aktifkan pilihan peranti dari menu lungsur.

Tutup Pengurus Peranti dan periksa sama ada kamera web berfungsi di Skype.

8] Sambungkan Kamera Web ke port USB yang berbeza

Sekiranya anda menggunakan kamera web USB atau kamera web luaran, cuba sambungkan semula kamera web ke port USB yang lain. Kaedah ini berguna jika terdapat masalah dengan port USB dan menyambung semula ke port USB yang lain dapat menghidupkan semula peranti. Ini dapat menyelesaikan masalah kamera web buat sementara waktu.

Sekiranya penyelesaian di atas tidak dapat menyelesaikan masalah anda dengan kamera web, anda mungkin perlu mengganti kamera web dengan peranti baru.

Bacaan berkaitan : Kamera komputer riba tidak berfungsi pada Windows 10.