Betulkan ralat SEC_ERROR_OCSP_INVALID_SIGNING_CERT Firefox

Firefox adalah salah satu penyemak imbas web yang paling popular dan boleh dipercayai di luar sana. Tetapi ada beberapa senario di mana Firefox tidak dapat membuka laman web sedangkan semua penyemak imbas dan komputer lain boleh. Ini adalah kesalahan biasa dan dilaporkan oleh banyak pengguna. Oleh itu, jika anda menghadapi ralat SEC ERROR OCSP INVALID SIGNING CERT pada Firefox, anda berada di tempat yang tepat. Pengguna telah melaporkan bahawa mereka tidak dapat mengakses beberapa perkhidmatan Microsoft seperti Bing atau Outlook kerana kesalahan ini. Walaupun perkhidmatan yang sama dapat diakses dari penyemak imbas lain pada masa yang sama, jika anda menghadapi masalah seperti itu, anda dapat mengikuti langkah-langkah yang disebutkan dalam catatan ini untuk memperbaikinya.

SEC_ERROR_OCSP_INVALID_SIGNING_CERT

SEC_ERROR_OCSP_INVALID_SIGNING_CERT Ralat Firefox

Kesalahan secara kasar diterjemahkan ke " Sijil yang anda gunakan untuk mengakses laman web atau laman web tidak sah atau telah dibatalkan ." Sijil itu mungkin betul pada suatu ketika, tetapi sekarang telah dibatalkan. Istilah teknikal yang berkaitan dengan proses ini ialah OCSP Stapling.

Memetik Blog Mozilla secara langsung:

Stapling OCSP adalah mekanisme di mana laman web dapat menyampaikan maklumat pembatalan sijil kepada pengunjung dengan cara menjaga privasi, dengan cara yang dapat ditingkatkan. Maklumat pembatalan penting kerana pada bila-bila masa setelah sijil dikeluarkan, mungkin tidak lagi sesuai untuk mempercayainya. Sebagai contoh, mungkin CA yang mengeluarkan sijil menyedari meletakkan maklumat yang salah di atasnya. Mungkin pengendali laman web kehilangan kawalan peribadi mereka, atau dicuri. Lebih jinak, mungkin domain tersebut dipindahkan ke pemilik baru.

Sekarang kita tahu apa itu stapling OCSP, kembali kepada masalah kita. Anda menghadapi ralat ini kerana sijil telah dicabut atau pelayan yang anda cuba sambungkan tidak mengenali sijil ini. Ini sebahagian besarnya adalah masalah dengan beberapa pelayan dan bukan komputer anda. Pelayan tidak dapat menangani stapling OCSP dengan betul, dan itulah sebabnya Firefox memberikan ralat kepada anda.

Penyelesaian sementara tetapi tidak disyorkan untuk masalah ini adalah melumpuhkan OCSP Stapling on Firefox. Ini adalah penyelesaian sementara untuk mengakses laman web yang disekat, dan ia harus diaktifkan kembali untuk keselamatan anda. Tetapi sebelum anda melakukan ini, cuba tetapkan semula penyemak imbas Firefox anda dan kosongkan semua cache penyemak imbas sebelum mematikan stapling OCSP.

Cara melumpuhkan OCSP Stapling pada Firefox

Buka tetingkap Firefox dan ketik about: config di bar alamat. Klik pada Saya Terima Risiko.

Cari konfigurasi: ssl.enable_ocsp_stapling.

Klik dua kali padanya dan tetapkan ke 'false'.

Sekarang cuba buka laman web / laman web yang memberikan ralat ini kepada anda. Sebaik sahaja anda selesai melayari, disarankan untuk menghidupkan stapling OCSP kembali. Ini memastikan keselamatan yang lebih baik dan melindungi anda dari beberapa kemungkinan peretasan.

Penyelesaian lain untuk masalah ini adalah, cuba gunakan penyemak imbas lain. Anda boleh menggunakan Microsoft Edge atau Google Chrome dan cuba membuka laman web yang sama.

Ini semua adalah cara memperbaiki SEC_ERROR_OCSP_INVALID_SIGNING_CERT pada Firefox.

Saya akan sebutkan lagi; ini adalah kesilapan kerana beberapa sijil yang tidak sah / tidak sah atau pelayan yang tidak baik. Sebaiknya jangan mematikan Stapling OCSP, tetapi jika anda ingin mengakses laman web, anda boleh melakukannya buat sementara waktu.

SEC_ERROR_OCSP_INVALID_SIGNING_CERT