Komputer Windows 10 masuk ke Tidur terlalu awal

PC Windows mempunyai ciri Lockout yang memastikan bahawa PC anda terkunci atau masuk ke Sleep ketika dibiarkan tanpa pengawasan. Sekiranya anda telah menetapkan Kata Laluan atau Pin atau bentuk kunci lain, anda akan diminta untuk mengesahkan semula diri anda sendiri. Ini adalah ciri keselamatan yang mesti digunakan oleh setiap pengguna Windows.

Yang sering berlaku ialah penguncian berlaku terlalu kerap dan berdasarkan persekitaran kerja anda, anda mungkin mahu mengubahnya. Sebilangan pengguna menghadapi situasi yang kadang-kadang komputer berhenti bertindak balas selepas penguncian, dan mereka terpaksa menghidupkan semula PC mereka. Ini menjengkelkan, dan saya benar-benar mendapatkannya. Dalam catatan ini, saya akan membimbing anda melalui serangkaian petua, dan teknik penyelesaian masalah untuk memastikan anda mengawal bila PC anda terkunci, dan bukan sebaliknya.

Komputer Windows 10 masuk ke Tidur terlalu awal

Mengapa Windows masuk ke Mod Tidur

Dasar-dasar PC Windows yang masuk ke Mode Tidur adalah berdasarkan Pengurusan Kuasa. Ini bukan hanya mengenai keselamatan anda, tetapi juga mengenai penjimatan kuasa. Sekiranya PC tidak tidur ketika tidak digunakan lama, ia akan menggunakan jumlah tenaga yang sama. Sekiranya komputer riba, ia lebih penting kerana ia menggunakan bateri. Untuk desktop yang disambungkan ke kuasa sepanjang masa, ini adalah mengenai penjimatan tenaga.

Daripada pergi ke mod tidur secara langsung, Windows terlebih dahulu mematikan monitor.Ia menjimatkan banyak tenaga, dan membantu kerana ia telah dirancang untuk berfikir bahawa anda masih ada, tetapi berusaha untuk melakukan perkara lain. Apabila anda membiarkan komputer terlalu lama dalam keadaan tidak aktif, maka secara logiknya berfikir bahawa anda pasti terlupa, dan memasuki mod tidur.

Ini berfungsi walaupun anda tidak mempunyai kata laluan yang ditetapkan untuk PC anda. Untuk mengembalikannya ke mod bangun, cukup tekan kekunci pada papan kekunci anda atau gerakkan tetikus anda, dan ia mengembalikan PC ke mod biasa.

Cara mengawal Mode Tidur atau Mode Keluar

1] Sesuaikan tetapan Timeout:

Pergi ke Tetapan> Sistem> Kuasa & Tidur. Di sini anda boleh mengkonfigurasi waktu tunggu untuk skrin anda, dan waktu tidur. Lalai ditetapkan ke 10 minit untuk tamat waktu skrin, dan 30 minit untuk mod tidur.

Komputer Windows 10 masuk ke Tidur terlalu awal

2] Gunakan Butang Kuasa untuk meletakkan Tidur Segera:

Semasa saya menggunakan Komputer riba Windows, inilah yang saya gunakan untuk mematikan PC. Butang tutup mudah diakses dan dapat dimasukkan ke dalam mod tidur seketika apabila anda berencana untuk berehat.

Pergi ke Tetapan> Sistem> Daya & Tidur> Tetapan Berkaitan> Tetapan Kuasa Tambahan> Pilih Apa yang dilakukan oleh Butang Kuasa. Pilih Tidur dan bukannya Tutup.

Sebab utama saya menggunakannya adalah untuk menjimatkan lebih banyak kuasa. Jika tidak, PC akan menunggu selama 10 minit untuk mematikan skrin, dan 30 minit untuk tidur. Oleh itu, daripada menggunakan WIN + L untuk mengunci PC, saya tidak boleh menidurkannya. Sekiranya anda ingin melakukan hibernasi PC sebelum pergi, anda boleh menggunakan Cortana untuk ini.

Berbanding dengan Hibernate, dan Shutdown, mod Tidur menggunakan tenaga yang sangat sedikit, dan PC dimulakan dengan lebih pantas, serta-merta menyambung semula kerja anda daripada yang anda tinggalkan. Sekiranya bateri anda habis, Windows akan menjimatkan semua kerja anda dan mematikan PC.

Windows 10 masuk ke Tidur terlalu awal atau cepat

Saya telah melihat beberapa orang mengeluh bahawa PC mereka masuk ke mod tidur terlalu cepat, walaupun tetapan kuasa ditetapkan untuk waktu tunggu yang lebih tinggi. Ini menjadi menjengkelkan kerana masuk ke mod penguncian semasa anda menonton video atau mungkin membaca mod yang panjang. Ini dapat diselesaikan dengan melihat dua tempat.

1] Tetapan Penjaga Skrin:

Buka Tetapan & cari " screensaver ". Cari hasil carian yang mengatakan Hidupkan atau matikan Penjimat skrin.

Apa yang menarik untuk diperhatikan di sini bahawa walaupun anda tidak menggunakan screensaver, nilai masa digunakan untuk mengunci skrin. Anda harus menetapkannya ke Tidak ada dan pastikan kotak centang mati sehingga tidak memerlukan kata laluan .

2] Tukar Waktu Tidur Tidak Mengawal Sistem:

Sekiranya penyelesaian di atas tidak berfungsi, dan PC anda masih tidur lebih awal, periksa waktunya pada waktu tidur Sistem tanpa pengawasan. Anda memerlukan kebenaran pentadbir untuk ini, dan anda akan menyunting tetapan pendaftaran di sini. Walaupun selamat, adalah idea yang baik untuk membuat sandaran pendaftaran.

Ketik WIN + R dan kemudian ketik regedit dan tekan Enter.

Sekarang arahkan ke kunci pendaftaran berikut:

HKEY_LOCAL_MACHINE \ SYSTEM \ CurrentControlSet \ Control \ Power \ PowerSettings \ 238C9FA8-0AAD-41ED-83F4-97BE242C8F20 \ 7bc4a2f9-d8fc-4469-b07b-33eb785aaca0

Klik dua kali pada Atribut dan masukkan 2 sebagai nilai.

Keluar.

Sekarang, Buka Tetapan dan cari " rancangan kuasa ". Pilih Edit Tetapan Kuasa dari hasilnya. Buka pautan yang mengatakan menukar tetapan kuasa lanjutan. Di tetingkap seterusnya, arahkan ke Tidur> Waktu tidur tidur tanpa pengawasan sistem> ubah menjadi 10 minit. Ini akan menyelesaikan masalah anda.

Dengan menggunakan peretasan di atas, anda boleh terus menggunakan screensaver jika salah satu perkara kegemaran anda lakukan. Saya biasanya menggunakan tayangan slaid di skrin kunci saya yang jauh lebih baik daripada screen saver.

Ini akan memberi anda kawalan yang cukup pada komputer anda memasuki mod tidur. Namun, pastikan selalu menggunakan pin atau kata laluan yang anda ingat.

Komputer Windows boleh menghadapi beberapa masalah berkaitan Tidur yang lain. Mungkin beberapa catatan ini akan menolong anda suatu hari nanti.

  1. Mencegah Komputer bangun dari Tidur
  2. Windows 10 tidur secara automatik
  3. Windows tidak akan bangun dari Mode Tidur
  4. Windows tidak tidur
  5. Mod Tidur tidak berfungsi di Windows
  6. Komputer Windows terbangun dari tidur secara automatik
  7. Bangunkan komputer dari Tidur, pada waktu tertentu
  8. Permukaan tidak akan dihidupkan.