Cara Mengaktifkan atau Melumpuhkan Boot Log di Windows 10

Membooting sistem komputer melibatkan memuatkan sistem operasi dari pelbagai peranti boot seperti pemacu, rangkaian, dan pemacu USB semasa komputer dihidupkan. Setelah urutan permulaan selesai memuatkan sistem operasi, perkakasan sistem akan siap untuk melakukan operasi yang kompleks. The log Boot adalah satu rekod yang mengekalkan senarai kejayaan atau kegagalan pelbagai potongan sistem Windows semasa proses boot.

Aktifkan atau Lumpuhkan Boot Log di Windows

Log Boot menyimpan rekod semua yang telah berlaku semasa memuatkan dari sistem penyimpanan komputer ke memori semasa proses boot. Ini tersedia untuk pelbagai peranti seperti rangkaian, peranti perkakasan, dan sistem operasi yang membantu dalam mengenal pasti masalah semasa proses boot dan masalah lain yang berkaitan dengan penyelesaian masalah. Dengan bantuan log Boot, pengguna dapat mengetahui pemacu yang dibongkar dan dimuat dari awal sistem semasa proses boot. Di Windows, pengguna boleh mengaktifkan atau mematikan ciri Boot log.

Fail log dinamakan sebagai ntbtlog.txt yang menyenaraikan semua proses yang berjaya dimuat serta proses yang tidak berjaya semasa proses boot. Log disimpan ke pemacu C: \ Windows \ ntbtlog.txt . Pengguna boleh mengaktifkan atau mematikan log Boot dengan dua cara. Salah satunya adalah dengan menggunakan System Configuration (msconfig), dan cara lain adalah dengan menggunakan Command Prompt. Dalam artikel ini, kami menerangkan cara mengaktifkan atau mematikan Boot log pada Windows 10.

Dayakan Konfigurasi Sistem Log Log

Buka Jalankan dengan menekan kekunci Win + R. Untuk membuka Konfigurasi Sistem, ketik msconfig dan klik OK.

Di tetingkap Konfigurasi Sistem, Pergi ke tab Boot dan periksa dengan pilihan Boot Log di bawah pilihan Boot untuk mengaktifkan ciri log Boot.

Klik OK untuk menyimpan perubahan.

Klik pada butang Restart di tetingkap prompt untuk memulakan proses log Boot.

Setelah memulakan semula selesai, arahkan ke C: \ Windows \ ntbtlog.txt untuk mengakses log but.

Fail log terdiri daripada senarai semua pemacu yang berjaya dimuat serta senarai pemacu yang gagal dimuat semasa urutan permulaan. Setiap kali pengguna memulakan semula sistem, fail log terus dikemas kini dan akhirnya menambah entri senarai. Untuk mencari pemacu dengan mudah dan memudahkan penyelesaian masalah anda Disarankan untuk mematikan log but setelah menyelesaikan masalah.

Lumpuhkan Konfigurasi Sistem Boot Log in

Buka Jalankan dengan menekan kekunci Win + R. Untuk membuka Konfigurasi Sistem, ketik msconfig dan klik Ok.

Di tetingkap Konfigurasi Sistem, Pergi ke tab Boot dan hapus centang pilihan dengan Boot Log di bawah pilihan Boot untuk mematikan ciri Boot log.

Klik OK untuk menyimpan perubahan.

Aktifkan Boot Boot menggunakan Command Prompt

Dalam menu Mula, ketik Command Prompt di bar carian. Klik kanan pada pilihan Prompt Perintah dan Jalankan sebagai pentadbir .

Ketik bcdedit pada command prompt dan klik Enter.

Untuk mengaktifkan log Boot, anda perlu terlebih dahulu mencari Pengenal sistem operasi semasa. Anda boleh mendapatkan OS di bahagian Windows Boot Loader di bidang yang disebut " Deskripsi ". Dalam kes kami, ia adalah Windows 10.

Anda boleh menemui pengecam sistem operasi di bawah bahagian Pemuat Boot Windows di sebelah pengecam nama bidang. Secara amnya, pengecam akan {current} . Untuk mengetahui sama ada entri log boot diaktifkan atau dilumpuhkan, periksa bidang "Bootlog" di bawah Windows Boot Loader. Sekiranya entri "bootlog" diaktifkan, entri akan menjadi "Ya". Sekiranya log but dilumpuhkan, entri akan menjadi 'Tidak'.

Untuk mengaktifkan log boot, ketik perintah berikut dengan pengecam sistem operasi.

bcdedit / set {identifier} bootlog Ya

Pastikan anda menggantikan pengecam sistem operasi anda di medan {pengenal} di atas

Dalam kes ini kita mengganti {identifier} dengan pengenal sistem operasi sebenar seperti {current} yang ditunjukkan di bawah

bcdedit / set bootlog {current} Ya

Mulakan semula sistem untuk memulakan proses log Boot.

Setelah memulakan semula selesai, arahkan ke C: \ Windows \ ntbtlog.txt untuk mengakses log but.

Aktifkan atau Lumpuhkan Boot Log di Windows

Setiap kali pengguna memulakan semula sistem, fail log terus diperbaharui dan akhirnya meningkatkan ukuran log. Untuk mencari pemacu dengan mudah dan memudahkan penyelesaian masalah anda Disarankan untuk mematikan log but setelah menyelesaikan masalah. Ikuti langkah-langkah di bawah ini untuk mematikan log boot menggunakan prompt arahan

Lumpuhkan Boot Log menggunakan Prompt Perintah

Pada menu permulaan, ketik Command Prompt di bar carian. Klik kanan pada pilihan Prompt Perintah dan Jalankan sebagai pentadbir.

Taip arahan di bawah ini untuk mematikan log boot-

bcdedit / set {identifier} bootlog No

Pastikan anda menggantikan pengecam sistem operasi anda di medan {pengenal} di atas

Dalam kes ini, kami mengganti {identifier} dengan pengenal sistem operasi sebenar seperti {current} yang ditunjukkan di bawah

bcdedit / set {current} bootlog No

Setelah selesai, tutup arahan arahan.

Itu sahaja.