Jalankan sebagai pentadbir yang tidak berfungsi pada Windows 10

Sekiranya anda cuba menggunakan pilihan menu konteks Run as pentadbir di Windows 10 tetapi mendapati ia tidak berfungsi atau membuka program dengan hak pentadbir, maka anda mungkin perlu melakukan beberapa perkara.

Jalankan sebagai pentadbir tidak berfungsi

dijalankan sebagai pentadbir tidak berfungsi

Untuk menyelesaikan masalah Jalankan sebagai pentadbir yang tidak berfungsi, ikuti cadangan berikut:

  1. Hidupkan Kawalan Akaun Pengguna
  2. Bersihkan item Contect Menu
  3. Lakukan imbasan SFC & DISM
  4. Tukar Keahlian Kumpulan
  5. Imbas sistem dengan anti-malware
  6. Selesaikan masalah dalam keadaan Boot Bersih
  7. Buat akaun Pentadbir baru.

1] Hidupkan Kawalan Akaun Pengguna

Sekiranya anda cuba membuka perisian dengan hak pentadbir, arahan UAC atau Kawalan Akaun Pengguna muncul, di mana anda perlu mengesahkan kebenarannya. Namun, jika anda telah melumpuhkan UAC secara tidak sengaja atau beberapa perisian hasad telah melakukannya tanpa persetujuan anda, anda mungkin menghadapi masalah ini. Oleh itu, sahkan sama ada UAC dihidupkan atau tidak. Sekiranya tidak, aktifkan Kawalan Akaun Pengguna dan lihat apakah ini membantu.

2] Bersihkan item Menu Konteks

Gunakan salah satu perisian Editor Menu Konteks ini untuk membuang item menu konteks yang tidak diingini - terutama yang mungkin telah ditambahkan pada masa lalu.

3] Lakukan imbasan SFC & DISM

Sekiranya beberapa fail sistem rosak, masalah ini boleh berlaku. Oleh itu, jalankan Pemeriksa Fail Sistem dan juga DISM untuk membaiki fail OS anda.

4] Tukar Keahlian Kumpulan

Log masuk dengan akaun pentadbir anda atau minta pentadbir anda melakukan ini. Sekiranya anda mempunyai akaun Pengguna Standard, tambahkan akaun anda ke Kumpulan Pentadbir.

Untuk melakukan ini, cari netplwiz di kotak carian bar tugas dan buka hasilnya. Selepas itu, pilih akaun pengguna anda dan klik butang Properties .

Jalankan sebagai pentadbir yang tidak berfungsi pada Windows 10

Seterusnya, pergi ke tab Keahlian Kumpulan > pilih Pentadbir > klik butang Terapkan dan OK untuk menyimpan perubahan.

Kemudian, masuk semula ke komputer anda dan periksa sama ada pilihan Jalankan sebagai pentadbir berfungsi atau tidak.

5] Sistem imbasan dengan antimalware

Kadang-kadang masalah ini berlaku kerana perisian hasad. Sekiranya tiada penyelesaian yang sesuai untuk anda, anda harus memasang perisian antimalware dan mengimbas keseluruhan sistem anda. Terdapat banyak perisian antivirus percuma seperti Bitdefender, Kaspersky, dan lain-lain, yang boleh berfungsi dengan baik.

6] Selesaikan masalah dalam keadaan Boot Bersih

Anda boleh menyelesaikan masalah di Clean Boot State untuk melihat Perkhidmatan pihak ketiga mana yang menyebabkan masalah ini. Clean Boot memulakan sistem dengan pemacu minimum dan program permulaan. Apabila anda menghidupkan komputer dalam boot bersih, komputer dimulakan dengan menggunakan set pemacu minimum dan program permulaan yang telah dipilih, dan kerana komputer dimulakan dengan set pemacu minimum, beberapa program mungkin tidak berfungsi seperti yang anda harapkan.

7] Buat akaun Pengguna Pentadbir baru

Sekiranya akaun pengguna standard anda gagal menggunakan fungsi 'Jalankan sebagai pentadbir', cuba buat akaun pengguna pentadbir baru dan periksa sama ada anda boleh menggunakan yang sama atau tidak. Anda perlu log masuk dengan akaun pentadbir utama anda dan kemudian buat akaun pentadbir lain dan gunakannya.

Saya harap penyelesaian ini dapat membantu anda.

Original text


Jalankan sebagai pentadbir yang tidak berfungsi pada Windows 10