Perkhidmatan Kemas kini Windows tiada di Windows 10

The Windows Update Service membantu dalam mengemaskini sistem Windows 10 anda kepada versi terkini dan ia adalah perlu kerana ia menolak kemas kini yang diperlukan oleh sistem operasi. Perkhidmatan diuruskan melalui Pengurus Perkhidmatan. Walau bagaimanapun, sebilangan pengguna telah melaporkan kes di mana Perkhidmatan Pembaruan Windows hilang di services.msc di Windows 10. Kadang kala anda mungkin melihat kod ralat 0x80070424 .

Perkhidmatan Kemas kini Windows tiada

Windows Update Service tiada di Services.msc di Windows 10

Walaupun penyebab utamanya adalah fail yang hilang, pengguna melaporkan bahawa fail tersebut telah dikeluarkan oleh perisian hasad. Oleh itu, disarankan untuk melakukan imbasan anti-virus sistem penuh pada sistem anda sebelum meneruskan penyelesaian masalah yang disebutkan di bawah:

  1. Jalankan Penyelesai Masalah Kemas Kini Windows
  2. Jalankan imbasan SFC
  3. Gunakan DISM untuk memperbaiki fail Windows Update
  4. Mendaftar semula atau menetapkan semula komponen Kemas kini Windows
  5. Gunakan pembaikan Registry
  6. Tetapkan semula komputer anda
  7. Baiki Windows 10 menggunakan media luaran

Cubalah penyelesaian berikut secara berurutan untuk menyelesaikan masalah dalam perbincangan.

1] Jalankan Penyelesai Masalah Kemas Kini Windows

penyelesai masalah kemas kini tetingkap

Penyelesai Masalah Pembaruan Windows dapat menyelesaikan banyak masalah yang berkaitan dengan Kemas Kini Windows. Ada baiknya jika anda menghadapi masalah dalam perbincangan. Prosedur untuk menjalankan Penyelesai Masalah Kemas kini Windows adalah seperti berikut:

Klik pada butang Mula dan pergi ke Tetapan> Kemas kini dan Keselamatan> Selesaikan Masalah .

Pilih Penyelesai Masalah Kemas Kini Windows dan jalankan.

2] Jalankan imbasan SFC

Jalankan Pemeriksa Fail Sistem

Pemeriksa Fail Sistem atau sfc.exe adalah utiliti dalam Microsoft Windows yang terletak di folder C: \ Windows \ System32 . Utiliti ini membolehkan pengguna mengimbas dan memulihkan fail sistem Windows yang rosak. Oleh kerana penyebab utama masalah adalah kehilangan fail, anda boleh mempertimbangkan untuk menjalankan imbasan SFC pada sistem anda

3] Gunakan DISM untuk memperbaiki fail Windows Update

Betulkan fail sistem Windows Update yang rosak

Sekiranya imbasan SFC generik tidak berfungsi pada sistem anda, anda boleh mencuba imbasan DISM khusus Kemas kini Windows. Menggunakan arahan berikut:

DISM.exe / Online / Cleanup-image / Restorehealth

Prosedur ini akan memeriksa fail yang hilang dan rosak yang berkaitan dengan Kemas Kini Windows dan menggantikannya.

Sekiranya klien Windows Update anda sudah rosak , anda akan diminta untuk menggunakan pemasangan Windows yang sedang berjalan sebagai sumber pembaikan atau menggunakan folder Windows berdampingan dari bahagian rangkaian, sebagai sumber fail.

Anda kemudian diminta untuk menjalankan perintah berikut:

DISM.exe / Online / Cleanup-Image / RestoreHealth / Source: C: \ RepairSource \ Windows / LimitAccess

Di sini anda harus mengganti placeholder C: \ RepairSource \ Windows dengan lokasi sumber pembaikan anda.

Setelah proses selesai, DISM akan membuat fail log di % windir% / Logs / CBS / CBS.log dan menangkap sebarang masalah yang dijumpai atau diperbaiki oleh alat ini.

4] Daftar semula perkhidmatan Kemas Kini Windows / Tetapkan semula komponen Kemas Kini Windows

Sekiranya penyelesaian yang disebutkan di atas gagal membawa hasil, anda boleh mempertimbangkan untuk menetapkan semula komponen Windows Update. Ini adalah proses yang panjang dan rumit tetapi berfungsi dengan baik apabila dilakukan langkah demi langkah. Biasanya, penyelesaian ini harus menyelesaikan masalah dengan Kemas Kini Windows, tidak kira apa, tetapi jika tidak membantu, anda mungkin perlu mempertimbangkan untuk menetapkan semula sistem anda.

5] Gunakan Registry Fix

Sandarkan Pendaftaran anda dan buatlah Titik Pemulihan Sistem terlebih dahulu dan KEMUDIAN memuat turun fail ini dari pelayan kami dan ekstrak kandungannya. Ia akan mengandungi fail Fix-WUS.reg . Klik dua kali padanya untuk menambahkan kandungannya ke Pendaftaran anda.

Periksa sama ada ia telah menyelesaikan masalah. Sekiranya ya, bagus; jika tidak, pulihkan Registry atau Windows anda menggunakan sandaran yang dibuat.

6] Tetapkan semula komputer anda

Menyetel semula sistem Windows 10 anda dilengkapi dengan dua pilihan: yang pertama adalah menghapus semua fail dan program pada sistem yang baru dan yang kedua adalah menetapkan semula tetapan ke lalai sambil menjaga fail anda tetap utuh. Sebaiknya mulakan dengan pilihan untuk menjaga file tetap utuh dan jika tidak berhasil, Anda dapat mempertimbangkan untuk menghapus data dari sistem anda setelah membuat cadangan yang tepat.

7] Baiki Windows 10 menggunakan media luaran

Semasa menetapkan semula Windows 10 akan menyelesaikan sebahagian besar masalah anda, jika tidak berjaya, anda boleh mempertimbangkan untuk memperbaiki Windows 10 menggunakan media luaran. Ini memerlukan pemacu DVD atau USB dengan Windows 10 ISO. Masalahnya ialah tidak seperti versi Windows sebelumnya, media pemulihan biasanya tidak disertakan dengan paket ketika anda membeli komputer. Anda boleh memesannya secara berasingan atau membuatnya sendiri.

Kami harap panduan ini dapat membantu menyelesaikan masalah anda.