Cara menggunakan Perpustakaan Windows dengan berkesan di Windows 10

Perpustakaan Windows adalah tempat terpusat untuk mengumpulkan semua fail yang berkaitan dari folder yang berlainan atau PC yang berbeza. Tepatnya, Perpustakaan adalah kumpulan jalan pintas ke lokasi fail atau folder asal yang dapat memiliki lokasinya sama ada di komputer tempatan atau pada pemacu rangkaian. Ini, pada tahap tertentu juga menandakan perbezaan antara Perpustakaan dan Folder Pengguna, kerana folder Pengguna adalah folder sebenar sementara Perpustakaan adalah koleksi jalan pintas ke folder Pengguna.

Perpustakaan Windows 10

Perpustakaan Windows 10

Perpustakaan Windows lalai adalah Dokumen, Muzik, Gambar, dan Video. Oleh kerana Perpustakaan mempunyai banyak faedah seperti akses cepat dan sebagainya, adalah perlu untuk mengetahui dan memahami cara menggunakan Perpustakaan dengan berkesan di Windows 10/8/7.

Sebaik sahaja anda menambahkan lokasi ke Perpustakaan, hanya satu klik dari dalam File Explorer. Dengan cara ini anda dapat menguruskan kerja atau tugas harian dengan mudah. Maklumat berikut mungkin dapat membantu anda dalam hal ini.

Susun Semula Kandungan Perpustakaan

Menyertakan folder di perpustakaan tidak secara fizikal memindahkan atau mengubah lokasi penyimpanan fail atau folder; perpustakaan adalah pandangan ke folder tersebut. Namun, pengguna yang berinteraksi dengan fail di perpustakaan dapat menyusun semula folder di dalam perpustakaan di Windows 10.

Buka File Explorer dan klik item Perpustakaan di Navigation Pane di sebelah kiri. Tindakan ini membuka Perpustakaan dengan serta-merta. Selepas itu, pilih perpustakaan, klik kanan dan pilih "Properties" dari menu konteks.

Sekarang, anda akan melihat folder yang disenaraikan mengikut urutan yang dimasukkan dalam perpustakaan semasa. Sekiranya diperlukan, anda boleh memesannya semula dengan drag and drop! Seret folder ke atas atau ke bawah untuk mengatur urutan yang diingini dan anda sudah selesai.

Menyembunyikan Perpustakaan Lalai

Pengguna dapat menyembunyikan atau menghapus perpustakaan lalai di Windows 10. Walaupun ini mungkin, penting untuk dinyatakan di sini bahawa simpul perpustakaan di panel Navigasi tidak dapat disembunyikan atau dihapus. Menyembunyikan pustaka lalai lebih disukai daripada menghapusnya. Oleh itu, hanya beberapa pustaka lalai yang tidak sesuai untuk persekitaran perniagaan, seperti pustaka Muzik atau Video, yang harus disembunyikan.

Untuk menyembunyikan pustaka lalai, jalankan skrip di rangkaian untuk mengubah fail Penerangan Perpustakaan, dan anda perlu mengakses tetapan Dasar Kumpulan untuk menyembunyikan pautan ke perpustakaan ini pada menu Mula. Skrip harus menetapkan atribut tersembunyi dari fail Penerangan Perpustakaan (* .library-ms). Ini menyembunyikan perpustakaan dari pengguna di panel navigasi Windows Explorer dan Paparan Item. Contoh skrip berikut menyembunyikan pustaka Gambar:

@echo off% systemdrive% cd \ cd% appdata% \ Microsoft \ Windows \ Libraries attrib + h Pictures.library-ms

Anda harus mengkonfigurasi tetapan Dasar Kumpulan untuk setiap perpustakaan yang mempunyai pautan yang ingin anda sembunyikan di menu Mula. Anda boleh mendapatkan tetapan Dasar Kumpulan ini di bawah Konfigurasi Pengguna \ Templat Pentadbiran \ Menu Mula dan Bar Tugas .

Tukar Lokasi Simpan lalai untuk Perpustakaan

Setiap perpustakaan mempunyai lokasi Simpan lalai. Fail disimpan atau disalin secara automatik ke lokasi ini apabila pengguna memilih untuk menyimpan atau menyalin fail ke perpustakaan. Jadi, folder yang diketahui adalah lokasi simpanan lalai. Sekiranya diperlukan, pengguna dapat memilih lokasi simpan yang berbeza. Juga, ketika pengguna membuang lokasi simpanan lalai dari perpustakaan, lokasi berikutnya secara automatik dipilih sebagai lokasi penyimpanan lalai baru. Jadi, jika perpustakaan kosong dari lokasi, operasi simpan gagal.

Untuk menukar lokasi simpan lalai untuk perpustakaan, buka File Explorer dengan mengklik kiri pada ikon File Explorer pada Taskbar atau menekan butang Start dan kemudian memilih File Explorer.

Seterusnya, klik kanan pada butang Start dan klik kiri pada File Explorer dari menu Power User.

Kemudian, tekan kekunci logo Windows WinKey + E dan klik kanan pada Perpustakaan yang ingin anda ubah. Selepas itu, pilih Properties, pilih lokasi Perpustakaan yang anda inginkan sebagai lalai dan klik kiri pada Set save location dan kemudian tekan butang Apply.

Pengalihan Semula Folder

Pengalihan folder membolehkan pengguna dan pentadbir mengalihkan laluan folder yang diketahui ke lokasi baru, secara manual atau dengan menggunakan Dasar Kumpulan. Lokasi baru dapat berupa folder di komputer lokal atau direktori di bahagian file. Apabila anda mengarahkan folder, fail dalam folder tersebut disediakan untuk pengguna dari komputer mana pun di rangkaian.

Kelebihan menggunakan kaedah ini ialah walaupun pengguna masuk ke komputer yang berlainan di rangkaian, data mereka selalu tersedia dan jika anda menggunakan teknologi luar talian, ia memberi pengguna akses ke folder walaupun mereka tidak tersambung ke rangkaian. Ini amat berguna untuk orang yang menggunakan komputer mudah alih. Lebih-lebih lagi, data yang disimpan dalam folder rangkaian dapat disandarkan sebagai bagian dari sistem pentadbiran biasa. Ini lebih selamat kerana tidak memerlukan tindakan oleh pengguna. Dan terakhir, data yang khusus untuk pengguna dapat dialihkan ke cakera keras yang berbeda pada komputer tempatan pengguna dari cakera keras yang menyimpan fail sistem operasi. Semua ini menjadikan data pengguna cukup selamat sekiranya berlaku musibah dan anda tidak mempunyai pilihan selain memasang semula sistem operasi.

Atribut Perpustakaan

Seperti disebutkan sebelumnya, Perpustakaan berisi fail yang disimpan di satu atau lebih lokasi penyimpanan. Mereka sebenarnya tidak menyimpan fail ini tetapi hanya memantau folder yang mengandungi fail, dan membiarkan pengguna mengakses dan mengatur fail dengan cara yang berbeza.

Sekiranya diperlukan, atribut perpustakaan berikut dapat diubah dalam Windows Explorer, dialog Pengurusan Perpustakaan, atau fail Penerangan Perpustakaan (* .library-ms):

  1. Nama
  2. Lokasi perpustakaan
  3. Susunan lokasi perpustakaan
  4. Lokasi simpanan lalai

Terdapat beberapa maklumat menarik mengenai Perpustakaan Windows yang terdapat di sini di Technet. Anda juga ingin melihat Soalan Lazim Perpustakaan Windows ini.

Baca seterusnya : Cara Menambah atau Mengeluarkan folder di Perpustakaan.

Windows 10