Cara membuang ruang ganda tambahan antara perkataan di Word

Kadang-kadang anda mungkin mendapatkan dokumen yang dibuat dalam editor teks yang berbeda yang muncul secara berbeza ketika dibuka di Microsoft Word . Dalam beberapa kes, perenggan dapat dipisahkan dengan satu atau lebih baris kosong, sementara dalam kes lain, ruang tambahan dapat ditambahkan. Alasan fail yang dibuat dalam satu penyunting Word akan dibuka di format yang lain adalah kerana format fail dikenali oleh keduanya. Namun, kerana perbezaan antara dua editor Word, teks mungkin tidak sama pada kedua-duanya.

Buang ruang berganda di Word

Alasan lain banyak dokumen Word mungkin mengandungi ruang dua setelah setiap titik berhenti adalah kerana itu adalah konvensyen untuk mesin taip. Mereka yang berlatih menaip pada mesin taip akan terbiasa dengan ruang dua kali setelah berhenti sepenuhnya walaupun membuat dokumen di komputer.

Kaedah yang dijelaskan di bawah ini dapat menghapus dua ruang dari fail Microsoft Word, namun, ia diketahui berfungsi dengan banyak editor Word serupa yang lain.

Anda boleh menggunakan pilihan Cari dan Ganti untuk menggantikan ruang ganda tambahan antara kata-kata dalam penyunting Word. Ikut langkah-langkah ini:

  1. Klik di mana sahaja di dalam dokumen dan tekan CTRL + F untuk membuka medan Cari .
  2. Bergantung pada editor Word , akan ada pilihan untuk memperluas tetingkap ke tetingkap pilihan penuh.
  3. Di medan Cari untuk, masukkan ruang dua.
  4. Di medan Ganti , masukkan satu ruang.
  5. Klik pada pilihan Ganti semua untuk mengganti semua ruang dua dalam teks.

Buang ruang berganda di Word

Prosedur ini boleh diulang sekiranya terdapat lebih dari dua ruang. Cth. Sekiranya dokumen anda mempunyai tiga ruang antara beberapa perkataan, ulangi proses yang sama sambil memasukkan tiga ruang di medan Cari.

Sebagai alternatif, anda boleh menggunakan formula wildcard untuk MS Word, namun pilihan tersebut akan khusus untuk versi MS Word desktop dan bukan editor Word yang lain.

Buang ruang berganda di Word