Cara memetakan Pemacu Rangkaian atau menambah Pemacu FTP di Windows 10

Sekiranya anda mencari cara untuk menambah lokasi rangkaian atau memetakan pemacu FTP dan mengakses fail & folder pada pelayan FTP, pada Windows, secara semula jadi, siaran ini dapat membantu anda. Anda akan dapat mengakses satu fail dengan mudah ke fail anda di lokasi rangkaian melalui Windows File Explorer.

Petakan pemacu FTP, Tambahkan Lokasi Rangkaian

Peta FTP Drive

Anda boleh membuat atau memetakan pemacu terus ke laman FTP anda dari dalam Windows. Untuk melakukannya, buka File Explorer> Komputer (PC ini). Klik kanan dan pilih Pemacu Rangkaian Peta .

Pilihan pemacu rangkaian peta

Pada kotak yang terbuka, ketik alamat FTP atau jalan ke pemacu Rangkaian anda atau cari ke sana menggunakan butang Browse . Properties folder anda mesti ditetapkan ke Shared untuk memetakannya sebagai pemacu rangkaian. Anda akan mendapat tetapan di bawah Properties> Sharing tab> Advanced Sharing> Periksa pilihan Share folder ini .

Periksa pilihan Sambung semula semasa log masuk untuk menjadikan pemetaan kekal. Sekiranya anda merancang untuk menggunakan bukti kelayakan dari komputer berangkaian untuk mengakses folder bersama, periksa pilihan Sambung menggunakan bukti kelayakan yang berbeza dan klik OK. Anda akan diminta memasukkan nama pengguna dan kata laluan Seterusnya.

Wizard pemacu rangkaian peta

Anda sekarang perlu memasukkan kelayakan untuk akaun pengguna, menggunakan format berikut di medan nama pengguna sehingga sistem anda tahu komputer rangkaian mana yang akan disambungkannya - Computer \ Username . Lihat ke folder rangkaian anda untuk pemetaan dan klik OK.

Setelah anda melakukan ini, anda akan dapat melihatnya di Penjelajah.

Untuk memetakan laman FTP, klik pada Sambungkan ke laman web yang boleh anda gunakan untuk menyimpan pautan dokumen dan gambar anda untuk membuka wizard Tambah Lokasi Rangkaian .

Di sini anda harus memilih lokasi rangkaian khusus dan menentukan lokasi laman web anda, tentukan kelayakan masuk yang mungkin diperlukan dan beri nama pemacu FTP yang dipetakan.

Baca : Cara memetakan Drive menggunakan Pilihan Dasar Kumpulan.

Tambah Lokasi Rangkaian

Sekiranya anda ingin menambahkan Lokasi Rangkaian, apabila anda mengklik kanan pada PC Saya (Lihat gambar pertama), pilih Tambah lokasi rangkaian . Dari kotak Peta Peta FTP, anda juga dapat memilih pautan di bahagian bawah yang berbunyi, Sambungkan ke laman web yang boleh anda gunakan untuk menyimpan dokumen dan gambar anda . Wizard Tambah Rangkaian Lokasi akan dibuka. Klik Seterusnya dan kemudian Pilih lokasi rangkaian tersuai. Klik Seterusnya sekali lagi. Sekarang tentukan Internet atau alamat rangkaian atau penyemak imbas ke lokasi. Klik Seterusnya.

kelabwindowsclub

Nyahtanda Log untuk tanpa nama dan berikan nama pengguna & kata laluan. Klik Seterusnya. Beri nama ke lokasi rangkaian, ketika ditanya. Klik Seterusnya sekali lagi. Sekarang pilih Buka lokasi rangkaian ini apabila saya mengklik Selesai .

nama pengguna

Anda akan diminta memasukkan bukti kelayakan anda, dan setelah melakukannya, anda akan disambungkan ke pemacu rangkaian atau pemacu FTP atau laman web anda.

alamat

Ini sangat berguna jika anda perlu menyambungkan komputer anda bersama untuk berkongsi fail, menyimpan fail dalam talian atau menjalankan laman web.

Petakan Pemacu Rangkaian menggunakan Command Line

Untuk memetakan Rangkaian Pemacu menggunakan baris perintah, di command prompt yang ditinggikan, anda harus menjalankan perintah berikut:

penggunaan bersih x: \\ pelayan \ kongsi / berterusan: ya

Di sini x adalah huruf pemacu, dan / berterusan: ya parameter menjadikannya kekal.

Anda boleh membaca lebih lanjut mengenai perintah penggunaan Bersih , yang membolehkan anda menyambungkan komputer ke sumber bersama di Technet.

Petakan Pemacu Rangkaian menggunakan PowerShell

Untuk memetakan Rangkaian Pemacu menggunakan Powershell, anda harus menjalankan perintah berikut:

New-PSDrive -Name x -PSProvider FileSystem -Root \\ server \ share -Persist

Anda boleh membaca lebih lanjut mengenai New-PSDrive , yang membantu anda membuat pemacu rangkaian yang dipetakan di MSDN.

CATATAN:

  1. Folder yang anda peta harus ditetapkan kepada SHARE sebelum anda dapat mengaksesnya melalui huruf pemacu
  2. Sekiranya anda cuba mengakses pemacu dari komputer lain, komputer harus hidup dan berjalan; walaupun komputer sedang tidur, anda tidak dapat mengakses pemacu itu
  3. Anda harus mengetahui kelayakan folder, komputer, atau laman web yang cuba dipetakan atau disambungkan sebagai pemacu rangkaian
  4. Muat turun alat Pemacu FTP dari KillProg.com. Ini menjadikan beberapa perkara termasuk menambahkan huruf pemacu lebih mudah
  5. Anda mungkin juga ingin melihat FtpUse, alat percuma yang membantu anda memetakan pelayan FTP sebagai Pemacu Cakera Tempatan.
  6. Gunakan Kawalan Pemacu Rangkaian untuk membuat Windows memetakan pemacu rangkaian secara automatik dengan nama rangkaian semasa anda log masuk
  7. Visual Subst adalah alat percuma yang membolehkan anda membuat Pemacu Maya dengan mudah untuk Folder anda & memetakan Cloud Storage sebagai Pemacu Maya.

Lihat juga :

  1. Cara memetakan OneDrive sebagai Pemacu Rangkaian
  2. Memetakan OneDrive untuk Perniagaan sebagai Pemacu Rangkaian
  3. Akses Pelayan FTP menggunakan Windows Command Prompt
  4. Cara mengakses Pelayan FTP menggunakan Notepad ++.

Sekiranya anda mahu, anda juga boleh memuat turun dan menggunakan salah satu Pelanggan FTP percuma ini untuk PC Windows anda. Cara menyediakan dan menggunakan Pelayan SIP di Windows mungkin juga menarik minat anda.

memetakan pemacu ftp