VirtualBox memaparkan skrin Hitam dan bukan Booting tetamu OS

Sekiranya anda cuba melakukan boot sistem operasi tetamu, tetapi VirtualBox memaparkan skrin hitam tanpa kursor teks atau tetikus, berikut adalah beberapa penyelesaian yang boleh anda cuba. Terdapat tetapan khusus yang diperlukan oleh VirtualBox. Sekiranya sistem Windows anda gagal memberikannya, VirtualBox dapat menunjukkan skrin hitam ini. Akibatnya, anda tidak dapat memasang atau menggunakan OS tamu di VirtualBox walaupun komputer anda mempunyai sokongan virtualisasi.

Skrin hitam VirtualBox pada Windows 10

Untuk menyelesaikan masalah yang sangat biasa ini di VirtualBox, anda perlu mengikuti cadangan ini:

  1. Lumpuhkan Hyper-V
  2. Lumpuhkan Pecutan 3D.

Setelah anda melakukan ini, VirtualBox akan mula berfungsi seperti biasa.

1] Lumpuhkan Hyper-V

Hyper-V adalah alat virtualisasi bawaan yang terdapat di Windows yang membantu pengguna membuat mesin maya dan memasang sistem operasi tetamu tanpa alat pihak ketiga seperti VMware, VirtualBox, dll. Masalahnya ialah beberapa sistem tidak dapat menjalankan Hyper-V dan VirtualBox serentak. Oleh itu, jika Hyper-V anda diaktifkan, anda perlu mematikannya, jika anda ingin menggunakan VirtualBox.

Untuk mematikan atau mematikan Hyper-V, anda boleh mengikuti langkah berikut.

Cari atau matikan ciri Windows . Setelah membuka tetingkap Windows Features, keluarkan tanda semak dari kotak Hyper-V dan klik butang OK .

VirtualBox menunjukkan skrin hitam

Setelah menyelesaikan proses, mulakan semula komputer anda dan cuba gunakan VirtualBox. Ia harus berjalan tanpa masalah.

2] Lumpuhkan Pecutan 3D

Sekiranya anda mengaktifkan Pecutan 3D untuk mesin maya, OS tetamu akan menggunakan GPU komputer hos untuk membuat grafik 3D. Dengan kata mudah, ia akan meningkatkan grafik mesin maya dan membolehkan anda menggunakan grafik 3D. Namun, perkara yang sama boleh menyebabkan masalah juga. Banyak sistem gagal menggunakan Pecutan 3D untuk OS tetamu.

Oleh itu, anda boleh mencuba melumpuhkan pilihan ini. Untuk itu, buka VirtualBox di komputer anda> pilih mesin maya> klik butang Tetapan dan pergi ke bahagian Paparan . Di sebelah kanan anda, anda harus mencari kotak pilihan bernama Enable 3D Acceleration .

Skrin hitam VirtualBox pada Windows 10

Keluarkan tanda dari kotak pilihan dan simpan perubahan anda.

Mulakan semula komputer anda dan periksa sama ada anda boleh menjalankan mesin maya dengan betul atau tidak.

Semua yang terbaik!