Penambatan USB tidak berfungsi pada PC Windows 10

Sekiranya anda cuba berkongsi internet dari telefon bimbit Android anda ke PC Windows 10 anda, tetapi penambatan USB tidak berfungsi , maka siaran ini akan membantu anda. Anda mungkin dapat menyambungkan telefon bimbit Android anda ke komputer melalui kabel USB tetapi mungkin tidak dapat menggunakan internet. Dengan kata lain, jika anda telah menyambungkan telefon bimbit ke komputer melalui kabel USB, dan anda telah mengaktifkan pilihan penambatan USB di telefon bimbit anda - tetapi internet masih tidak berfungsi di komputer anda!

Penambatan USB tidak berfungsi pada Windows 10

Untuk menyelesaikan masalah penambatan USB pada Windows 10, ikuti cadangan berikut:

  1. Pasang Penyesuai USB RNDIS
  2. Jalankan penyelesai masalah Penyambungan Internet & Penyesuai Rangkaian
  3. Lumpuhkan penyesuai rangkaian yang tidak perlu

1] Pasang / kemas kini Penyesuai USB RNDIS

Spesifikasi Antaramuka Pemacu Rangkaian Jauh atau pemacu RNDIS boleh membantu menyelesaikan masalah anda. Sekiranya pemacu yang dipasang sebelumnya tidak membantu anda menyediakan internet, anda boleh memasang pemacu USB RNDIS. Untuk itu, ikuti langkah-langkah ini.

) pilih Pengurus Peranti. Anda boleh menekan Win + X, dan pilih Device Manager dari senarai. Luaskan pilihan penyesuai Rangkaian , klik kanan pada Peranti Berkongsi Internet berasaskan NDIS Jauh dan pilih Kemas kini pemacu .

Secara amnya, pilihan ini muncul sebagai 'Peranti Berkongsi Internet berasaskan NDIS Jauh'. Walau bagaimanapun, jika anda menggunakan telefon bimbit Samsung, anda mungkin mendapat 'Samsung' dalam tajuk pilihan ini.

Selepas itu, pilih Browse komputer saya untuk perisian pemacu dan Biarkan saya memilih dari senarai pemacu yang ada di komputer saya . Kemudian, anda mesti mengeluarkan tanda centang dari kotak pilihan yang mengatakan Tunjukkan perkakasan yang serasi .

Sekarang cari Microsoft dari senarai yang muncul di sebelah kiri anda, pilih Peranti Berkongsi Internet berasaskan NDIS Jauh di sebelah kanan anda, dan klik butang Seterusnya.

Penambatan USB tidak berfungsi pada komputer Windows 10

Munculan akan muncul, dan anda perlu memilih Ya . Selepas itu, pemacu akan dipasang. Klik butang Tutup , mulakan semula komputer anda, dan periksa sama ada ia menyelesaikan masalah atau tidak.

2] Jalankan penyelesai masalah Sambungan Internet dan Penyesuai Rangkaian

Semasa anda menggunakan Windows 10, ini sangat mudah untuk mengetahui penyelesai masalah. Anda boleh membuka Tetapan Windows 10 dan menavigasi ke halaman Selesaikan Masalah di bahagian Kemas kini & Keselamatan. Di sini anda harus menemui beberapa penyelesai masalah untuk menyelesaikan masalah Rangkaian biasa seperti ini. Dari senarai, anda perlu menjalankan dua penyelesai masalah, dan mereka adalah Sambungan Internet dan Penyesuai Rangkaian . Untuk menjalankan pemecah masalah, pilih dan klik butang Jalankan penyelesai masalah .

Selepas itu, anda perlu mengikuti arahan skrin untuk menyelesaikan prosesnya. Langkah ini dapat menunjukkan segalanya sekiranya terdapat masalah dalaman.

3] Lumpuhkan penyesuai / sambungan rangkaian yang tidak perlu

Mari kita anggap bahawa sambungan Ethernet anda menunjukkan kehilangan ping. Ini bermaksud bahawa internet tidak stabil pada masa ini. Sementara itu, jika anda cuba menggunakan fungsi penambatan USB, anda mungkin tidak mendapat sambungan internet dari telefon bimbit anda. Oleh kerana komputer anda memberi keutamaan kepada sambungan Ethernet, internet akan terputus dengan kerap.

Oleh itu, anda harus mematikan sambungan Ethernet itu. Untuk itu, anda perlu membuka arahan Run dengan menekan butang Win + R bersama-sama, ketik ncpa.cpl dan tekan butang Enter. Sekarang, klik kanan pada sambungan Ethernet, dan pilih Lumpuhkan .

Selepas itu, periksa sama ada anda boleh menggunakan internet atau tidak.

Ini adalah beberapa cadangan penyelesaian masalah yang biasa. Walau bagaimanapun, anda dapat mengesahkan beberapa perkara lain:

  • Periksa sama ada pilihan penambatan USB dipilih di telefon bimbit anda. Anda tidak boleh mengharapkan sambungan internet di komputer jika anda tidak menghidupkan pilihan ini.
  • Pastikan anda mempunyai pek internet yang sah di telefon bimbit anda. Anda tidak boleh menggunakan penambatan USB dengan sambungan Wi-Fi. Anda mesti mempunyai sambungan data selular.
  • Hidupkan dan matikan mod Pesawat. Kadang kala ia dapat membantu anda ketika berada di kawasan liputan rangkaian yang buruk.

Semoga penyelesaian ini dapat membantu anda menyelesaikan masalah tersebut.