Cara memindahkan Taskbar ke monitor kedua pada Windows 10

Persediaan berbilang monitor adalah kebahagiaan. Ini membantu profesional dengan pekerjaan mereka dan menjadi lebih produktif. Sejak beberapa tahun kebelakangan ini, Windows berjaya menawarkan salah satu ciri multi-monitor terbaik. Pengguna boleh memasang monitor tambahan dan mengakses karya mereka dengan lancar di kedua-dua paparan. Ini sangat berguna untuk pereka grafik, pemain permainan, dan profesional lain yang memerlukan harta tanah skrin yang lebih besar.

Alihkan Taskbar ke monitor kedua

Gangguan terbesar bagi kebanyakan kita ialah bar tugas dihidupkan secara lalai pada kedua paparan. Susunan lalai ini cenderung menyebabkan kekacauan pada paparan sekunder. Dalam artikel ini, kami menerangkan bagaimana anda boleh memindahkan bar tugas (bukan menyalin) pada Monitor Kedua di Windows 10. Ikuti langkah-langkah yang diperincikan di bawah:

  1. Klik kanan pada Taskbar. Nyahtanda Kunci bar tugas.
  2. Klik dan tahan bar tugas. Seret ke monitor kedua dan voila di sana anda pergi!
  3. Klik butang tetikus di tempat di mana anda ingin meletakkan bar tugas
  4. Kunci bar tugas dengan mengklik kanan pada "Kunci Task Bar."

Pilihan Lanjutan

Syukurlah, Windows 10 juga menawarkan pelbagai pilihan lanjutan untuk memperbaik pengalaman multi-monitor anda. Sebagai contoh, anda boleh memilih untuk menunjukkan bar tugas hanya pada skrin aktif atau menggabungkan butang pada bar tugas yang lain. Saya menasihati anda untuk mencuba pelbagai variasi dan tetap dengan yang terbaik. Selain itu, anda juga boleh memindahkan Taskbar dari satu paparan ke paparan yang lain.

Bar tugas adalah bahagian yang sangat penting dalam Windows 10 UI. Di sinilah anda dapat menyematkan aplikasi kegemaran anda, mengurus kalendar anda, dan butang bar tugas kumpulan. Windows 10 juga membolehkan anda mengunci bar tugas, menyembunyikan bar tugas dalam mod desktop / tablet, dan menggunakan fitur Peek.

Baca seterusnya: Smart Taskbar adalah perisian Dual atau Multi-monitor percuma untuk menguruskan pelbagai paparan.