Mouse Pointer ketinggalan atau membeku pada Windows 10

Walaupun kami mempunyai peranti Windows 10 berdasarkan skrin sentuh, tetikus tetap menjadi bahagian penting dalam penggunaan, terutama ketika anda ingin melakukan kerja keras. Semasa menggunakan Touch, agak sukar untuk diseret - dan ketika menyunting gambar, dan video, tidak ada yang mengalahkan tetikus. Oleh itu, jika anda pengguna tetikus, anda mungkin merasa jengkel jika penunjuk tetikus anda tertinggal atau berhenti pada Windows 10, ini adalah masalah besar. Dalam panduan ini, kami membincangkan beberapa petua yang dapat membantu anda menyingkirkan masalah ini sehingga anda dapat menggunakan tetikus anda dengan lancar.

Mouse Pointer ketinggalan atau membeku

1] Bersihkan tetikus dan tetikus tetikus

Ini mungkin kedengarannya konyol, tetapi banyak kali kedua-duanya menjadi masalah. Kami tidak mempunyai bola tetikus lagi, tetapi lampu laser itu juga boleh menjadi kotor. Bersihkan bahagian bawah tetikus anda. Yang kedua ialah membersihkan alas tetikus anda yang mungkin terkumpul habuk sejak bertahun-tahun penggunaan! Sekiranya ini membantu, pastikan anda mengingatnya untuk masa depan.

2] Tukar Port USB

Petua asas lain, tetapi kemungkinan port USB yang mana tetikus anda disambungkan, atau tetikus wayarles anda tidak berfungsi. Cuba sambungkan ke port lain, dan lihat apakah ia berfungsi untuk anda.

3] Kembali ke Tetapan Lalai

Mouse Pointer ketinggalan atau membeku

Adalah idea yang baik untuk melihat apakah tetikus anda berfungsi seperti yang diharapkan di bawah tetapan lalai. Oleh kerana kami menghadapi masalah penunjuk, ikuti langkah-langkah di bawah:

  • Navigasi ke Mula> Tetapan> Peranti.
  • Klik pada Tetikus dan Pad Sentuh.
  • Di panel kanan, klik pada Tetapan Tetikus Tambahan.
  • Di bawah tab Pointer, Klik pada Use Default .
  • Klik pada Memohon dan OK.

4] Lumpuhkan Penatalan yang lancar

Dayakan Skrol lancar

Anda boleh memperlahankan tatal tetikus mendatar dan menegak tetikus dalam tetikus. Juga disebut sebagai tatal lancar, sangat membantu jika anda menganggap laman web terlalu cepat menatal ke atas dan ke bawah.

5] Kemas kini atau Rollback Mouse Driver

Kemas kini atau Pemacu Tetikus Rollback pada Windows 10

Anda perlu mengemas kini atau mengembalikan pemacu. Ada kemungkinan bahawa setelah mengemas kini Windows, pemacu anda memerlukan penyegaran semula. Sebaliknya, jika anda baru sahaja mengemas kini pemacu tetikus, dan masalahnya bermula selepas itu anda perlu mengembalikan pemacu.

Dari Menu WinX, buka Pengurus Peranti. Pilih Tetikus anda, dan buka Properties dengan klik kanan. Tukar seterusnya ke bahagian Pemandu. Rollback hanya tersedia jika kemas kini baru-baru ini. Sekiranya tidak, klik pada Update Driver, dan Windows secara automatik akan memeriksa masalahnya.

6] Periksa sama ada komputer anda mematikan tetikus

Sekiranya anda menggunakan komputer riba, pengurusan kuasa mungkin mematikan peranti yang tidak digunakan untuk menjimatkan kuasa. Ini boleh berlaku dengan peranti berasaskan USB. Untuk mengubahnya pergi ke Pengurus Peranti> Pengawal bas bersiri universal> USB Root Hub> Pengurusan kuasa> hapus centang " Benarkan komputer mematikan peranti ini untuk menjimatkan kuasa ".

USB Root Hub Matikan Pilihan pengurusan kuasa

Sekiranya anda mempunyai pelbagai hub Root USB, anda boleh mencuba menukarnya satu persatu, dan melihat mana yang sesuai untuk anda.

7] Kemas kini Pemacu Grafik

Sekiranya anda menghadapi masalah semasa penggunaan grafik yang tinggi atau semasa bermain permainan, yang terbaik adalah untuk mengemas kini pemacu. Sekiranya anda mempunyai Intel, kemas kini pemacu grafiknya dari pengurus peranti. Sekiranya anda mempunyai NVIDIA, anda boleh melakukan perkara yang sama. Terdapat dua lagi tetapan yang perlu anda ubah untuk NVIDIA.

  • Buka panel kawalan NVIDIA dari dulang sistem, dan ubah pemproses NVIDIA berprestasi tinggi ke Pilih automatik. Ini akan memastikan pemandu menggunakan pilihan terbaik yang sesuai untuk tetikus.
  • Perkara kedua yang boleh anda lakukan ialah mematikan Nvidia Share dari tetapan aplikasi pengalaman GeForce .

8] Tetapkan Tanpa Kelewatan untuk Touchpad

Sekiranya ini berlaku dengan pad sentuh anda, anda boleh mencuba menetapkan kelewatan ke sifar. Buka Tetapan> Peranti> Tetikus dan Pad Sentuh. Di sini anda boleh menetapkan kelewatan sebelum klik ke No Delay .

Petua ini akan membantu anda menyelesaikan kelewatan penunjuk tetikus atau membeku pada masalah Windows 10. Sekiranya anda mempunyai cadangan lain, sila kongsi.

Bacaan berkaitan:

  1. Papan kekunci atau Tetikus tidak berfungsi
  2. Butang klik kiri tetikus tidak berfungsi
  3. Klik kanan tidak berfungsi atau lambat dibuka.
Mouse Pointer ketinggalan atau membeku pada Windows 10