Cara memperbaiki Pelanggaran Boot Selamat di Windows 10

Sekiranya komputer Windows 10 anda tidak dapat boot secara normal, tetapi memaparkan kotak amaran berwarna merah yang mengatakan Pelanggaran Boot Selamat, Tanda tangan tidak sah dikesan, Periksa Dasar Boot Selamat dalam Persediaan maka siaran ini akan membantu anda.

Tandatangan tidak sah dikesan.  Lihat Dasar Boot Selamat dalam Persediaan

Masalah ini berlaku semasa anda memasang perisian boot bertanda bukan OEM yang bermula pada waktu boot. Ramai orang menghadapi masalah ini di pelbagai komputer riba yang dibuat oleh Dell, HP, Lenovo, ASUS, Samsung, dll.

Cara memperbaiki Pelanggaran Boot Selamat di Windows 10

Untuk menyelesaikan kesalahan ini Pelanggaran Boot Selamat, Tanda tangan tidak sah dikesan, Periksa Dasar Boot Selamat dalam Persediaan , anda perlu mengikuti cadangan ini-

  1. Lumpuhkan Boot Selamat
  2. Lumpuhkan penguatkuasaan Tandatangan Pemandu

Cadangan ini telah dijelaskan secara terperinci di bawah.

1] Lumpuhkan Boot Selamat

Lumpuhkan Secure Boot untuk Windows 10 dari BIOS

Secure Boot adalah lapisan keselamatan penting yang menyekat perisian boot yang ditandatangani bukan OEM daripada dijalankan pada permulaan. Walau bagaimanapun, jika anda mengetahui apa yang anda lakukan dengan perisian yang tidak ditandatangani, anda boleh mematikan Secure Boot. Anda boleh mendapatkan pilihan di BIOS.

Perhatikan bahawa apabila anda mematikan Secure Boot, komputer menjadikan 'kurang selamat' - jadi gunakannya hanya sebagai langkah sementara.

Pembacaan berkaitan : Sistem mendapati perubahan tidak sah pada firmware, sistem operasi atau pemacu UEFI.

2] Lumpuhkan penguatkuasaan Tandatangan Pemandu

Ubah lalai Windows 10 Boot

Sekiranya anda telah memasang pemacu yang tidak disahkan secara digital, ada kemungkinan untuk mendapatkan mesej amaran ini pada komputer Windows 10 anda. Penyelesaian untuk melumpuhkan penguatkuasaan Tandatangan Pemandu dan periksa sama ada masalahnya masih ada atau tidak. Anda boleh mematikannya dari Menu Boot Lanjutan atau menggunakan Prompt Perintah.

Sekiranya masalah masih berlaku, anda harus menghubungi pengeluar papan induk untuk mendapatkan bantuan lebih lanjut.

Tandatangan tidak sah dikesan.  Lihat Dasar Boot Selamat dalam Persediaan