Chrome atau Firefox tidak dapat memuat turun atau menyimpan fail di komputer anda

Masalah biasa dengan memuat turun fail dan folder dari Internet adalah kadang-kadang, perkara itu tidak berlaku. Dan bergantung pada penyemak imbas web yang anda gunakan, menguruskan muat turun anda mungkin berbeza-beza. Apabila pengguna mengklik pautan untuk memuat turun fail, ia akan dibuka serta-merta untuk dilihat atau dimuat turun ke komputer. Fail dibuka untuk dilihat sekiranya penyemak imbas menyokong formatnya. Sekiranya ada masalah yang dihadapi, fail enggan dibuka. Langkah penyelesaian masalah yang dijelaskan dalam panduan di bawah untuk penyemak imbas Firefox dan Chrome dapat membantu anda.

Penyemak imbas Chrome tidak dapat memuat turun atau menyimpan fail

Dalam penyemak imbas Chrome, penyelesaiannya agak berbeza dengan penyemak imbas Firefox. Sebagai contoh, anda perlu melihat mesej ralat tertentu dan kemudian meneruskannya. Berikut adalah pelbagai mesej ralat bersama dengan pembetulannya.

1] Mesej ralat RANGKAIAN RANGKAIAN

Apabila anda cuba memasang sesuatu dari Kedai Web Chrome dan melihat ralat "NETWORK_FAILED", hapus perisian yang tidak diingini. Kemudian, cuba pasang semula aplikasi, pelanjutan, atau tema.

Sekiranya anda masih tidak dapat memasang aplikasi, pelanjutan, atau tema, nyahpasang penyemak imbas dan cuba pasangkan semula.

2] Tidak ada fail atau Fail yang tidak ada mesej ralat

Kesalahan ini menunjukkan bahawa fail yang anda cuba muat turun tidak ada di laman web ini atau telah dipindahkan ke kawasan lain di laman web ini.

Untuk memperbaikinya, hubungi pemilik laman web, atau cuba dapatkan fail yang sama dari laman web lain.

3] Virus dikesan atau Mesej ralat imbasan virus gagal

Mesej ralat itu sendiri jelas. Sekiranya anda mempunyai perisian antivirus yang terpasang dan dijalankan, ia mungkin mengganggu muat turun. Oleh itu, periksa perisian pengimbasan virus anda untuk maklumat mengenai mengapa fail tersebut disekat.

Windows Attachment Manager mungkin telah membuang fail yang anda cuba muat turun. Terdapat beberapa ciri Pengurus Lampiran yang dapat dikonfigurasi dengan menggunakan Dasar Kumpulan atau pendaftaran tempatan.

Untuk melihat fail apa yang boleh anda muat turun atau mengapa fail anda disekat, buka ControlPanel> Pilihan Internet> tab Keselamatan. Di sini klik butang Reset all Zones to default level , klik Apply / OK dan keluar.

4] Kebenaran tidak mencukupi atau Mesej ralat sibuk sistem

Sekiranya Google Chrome gagal memuat turun fail apa pun, memberikan kesalahan kebenaran yang tidak mencukupi, itu bermakna Chrome tidak dapat menyimpan fail tersebut ke komputer anda. Nasib baik, ada penyelesaian mudah.

Batalkan muat turun dan cuba lagi.

Kedua, daripada mengklik pautan muat turun, klik kanan pautan dan pilih Simpan pautan sebagai.

5] Memerlukan mesej ralat kebenaran

Mesej ralat Memerlukan Kebenaran ini dilihat di Chrome bermaksud anda tidak mempunyai kebenaran untuk memuat turun fail.

Untuk menyelesaikan masalah ini, hubungi laman web atau pemilik pelayan, atau cuba cari fail di laman web lain.

Firefox tidak akan memuat turun di komputer saya

1] Kosongkan sejarah muat turun

Menghapus sejarah muat turun dapat menyelesaikan beberapa masalah dengan memuat turun fail. Untuk mencuba ini, klik butang Muat turun , dan kemudian klik Tunjukkan semua muat turun . Tetingkap Muat turun akan dibuka.

Tetapan penyemak imbas

Di tetingkap Muat turun, klik Kosongkan Muat turun .

Tutup tetingkap Muat turun.

2] Pilih folder muat turun yang berbeza

Didapati bahawa Firefox kadang-kadang gagal memuat turun fail sekiranya terdapat masalah dengan folder fail yang dimuat turun. Untuk memperbaikinya, klik butang menu dan pilih Pilihan.

Pilih panel Umum. Di bawah panel, cari bahagian ' Muat turun '. Ia mesti dilihat di bawah ' Fail dan Aplikasi '.

Sekarang, klik butang Browse bersebelahan dengan Simpan fail untuk masuk.

Pilih folder muat turun yang berbeza dari pilihan anda untuk menyimpan fail.

Tutup halaman about: preferences untuk menyimpan perubahan.

3] Tetapkan semula folder muat turun

Buka halaman about: config di penyemak imbas dan ketik teks berikut di medan carian - browser.download.

Chrome atau Firefox tidak dapat memuat turun atau menyimpan fail di komputer anda

Sekarang, jika anda menemui mana-mana tetapan berikut yang statusnya telah diubah, tetapkan semula nilainya. Cukup, klik kanan tetapan dan pilih Reset dari menu konteks:

  • muat turun.dir
  • muat turun.downloadDir
  • muat turun.folderList
  • muat turun.lastDir
  • muat turun.useDownloadDir.

4] Tetapkan semula tindakan muat turun untuk semua jenis fail

Untuk menetapkan semula bagaimana semua jenis fail dikendalikan oleh Firefox kembali ke lalai, anda perlu membuka folder profil anda. Oleh itu, pergi ke Menu dan klik Bantuan.

Pilih Maklumat Penyelesaian Masalah dari pilihan yang dipaparkan. Tindakan apabila disahkan, akan membuka tab Maklumat Penyelesaian Masalah.

Sekarang, di bawah bahagian Asas Aplikasi , klik pada Buka Folder . Folder profil anda akan dibuka.

Padam atau namakan semula fail handlers.json (contohnya, namakan semula itu handlers.json.old ).

Mulakan semula Firefox.

Sekiranya anda memerlukan lebih banyak idea, periksa siaran ini - Tidak dapat memuat turun fail dari Internet.