Windows explorer.exe tidak bermula secara automatik di Windows 10

Saya telah menyedari bahawa kerosakan dalam pendaftaran Windows boleh menyebabkan pelbagai masalah. Sebilangan daripada anda mungkin menghadapi masalah ini, bahawa setelah anda log masuk ke komputer, anda mungkin hanya melihat skrin kosong. Tanpa desktop, tiada Taskbar! Ini mungkin berlaku kerana explorer.exe yang sepatutnya dimulakan secara automatik, sama sekali tidak bermula. Walaupun beberapa kesalahan pendaftaran mungkin menyebabkan masalah ini, kemungkinan masalahnya disebabkan oleh jangkitan virus juga, yang menyekat Windows File Explorer agar tidak berjalan.

Windows-Explorer-Ikon

Windows explorer.exe tidak bermula

Dalam keadaan di mana Windows 10/8/7 explorer.exe anda gagal memulakan secara automatik pada setiap but, berikut adalah beberapa langkah yang boleh anda cuba:

  1. Periksa dan matikan addons dan lihat
  2. Periksa tetapan Registry
  3. Jalankan Pemeriksa Fail Sistem
  4. Jalankan Pemulihan Sistem
  5. Selesaikan masalah dalam keadaan Boot Bersih

Mari kita lihat prosesnya secara terperinci.

1) Periksa dan matikan addon dan lihat

Periksa sama ada ada tambahan yang mengganggu permulaannya. Selalunya, pelanjutan shell pihak ketiga boleh menyebabkan Explorer mogok pada tindakan tertentu. Beberapa program menambah item ke menu konteks klik kanan. Untuk melihatnya secara terperinci, anda boleh memuat turun utiliti perisian percuma ShellExView . Lebih lanjut mengenai perkara ini di sini.

2) Periksa tetapan Registry

Sandarkan Windows Registry anda terlebih dahulu, kemudian buka regedit dan arahkan ke yang berikut:

HKLM \ SOFTWARE \ Microsoft \ Windows NT \ CurrentVersion \ Winlogon

Winlogon

Di Winlogon, di sebelah kanan, anda harus melihat nilai yang disebut " Shell ". Di RHS Pane, pastikan nilai rentetan lalai Shell adalah explorer.exe .

Klik dua kali nilai ini. Pastikan hanya ' explorer.exe ' yang diberi nilai Shell. Sekiranya anda melihat perkara lain di sana, hapus sahaja dan tinggalkan 'explorer.exe' sahaja.

Keluar dari Editor Pendaftaran.

Hidupkan semula komputer agar perubahan berlaku.

3) Jalankan Pemeriksa Fail Sistem

Buka command prompt sebagai admin dan Jalankan sfc / scannow.

4) Jalankan Pemulihan Sistem

Lihat sama ada Pemulihan Sistem membantu anda.

5) Selesaikan masalah dalam keadaan Boot Bersih

Mulakan Windows dalam Safe Mode dan lihat apakah explorer.exe anda akan bermula dalam safe mode. Sekiranya berlaku, sudah tentu ada sesuatu yang mengganggu permulaannya yang normal dalam mod biasa. Saya cadangkan anda mengimbas perisian hasad dalam mod selamat, hapus jangkitan jika ada, dan mulakan semula. Sekiranya anda perlu menyelesaikan masalah secara manual, anda mungkin melakukan Clean Boot.

Pembacaan berkaitan : Windows File Explorer mogok, membeku, atau berhenti berfungsi.